
درخواست بازنشستگان از وزیر تعاون در خصوص تثبیت مدیریتهای صندوقهای بازنشستگی
در طول بیش از پنج دهه گذشته، کنکور سراسری را بهعنوان یکی از مهمترین رویدادهای آموزشی و اجتماعی ایران میشناسیم؛ آزمونی که در ابتدا قرار بود معیاری برای گزینش دانشجویان در دانشگاههای محدود آنزمان باشد اما در سالهای اخیر به چالشی فراگیر تبدیل شده که زندگی میلیونها نوجوان و خانوادههای آنان را تحت تاثیر قرار میدهد.
شکست همیشه پایان راه نیست؛ گاهی آغاز مسیری تازه است. کنکور برای بسیاری از نوجوانها، خط پایان یا شروع موفقیت تلقی میشود اما روایتهایی هم هست که این معادله را به چالش میکشد. در این پرونده، پای صحبت نوجوانانی نشستیم که شاید کنکور را باختهاند اما زندگی را نه.
کلانشهرهای کشور مانند تهران طی چند دهه اخیر مسیری را پیمودهاند که بیشتر شبیه بزرگراهی برای خودروهاست تا شهری برای زندگی. توسعه شبکه بزرگراهها، افزایش تعداد خودروها و سرعت آنها، چهرهای از این کلانشهرها ساخته که در آن عابران پیاده کمترین حق را دارند.
مهمترین عامل افزایش آمار فوتی در میان عابران پیاده این است که مردم ما هنوز در زمینه مسائل ایمنی ترافیک به باور و درک کافی نرسیدهاند. برای مثال فردی که شبهنگام با لباس تیره در خیابانها عبور میکند، بهعنوان یک عابر، تصور نمیکند که ممکن است جان خود را از دست بدهد. این مسأله به آموزش و فرهنگ عمومی بازمیگردد که متأسفانه در آن ضعف جدی داریم.
مهلت انتخاب رشته تمدید شد و کنکوریها تا ۱۷شهریور برای انتخابرشته فرصت دارند و این روزها بحث سهمیهها، مثل همیشه در مرکز توجهات آنها و خانوادههایشان قرار دارد. در این شرایط از یکسو، دستور صریح رئیسجمهور، مسعود پزشکیان در مهر ۱۴۰۳ برای بازنگری و ساماندهی سهمیهها، امید به اصلاحات عادلانه را زنده کرده است.
وقتی از سهمیهبندی در آموزش عالی صحبت میکنیم، دو دیدگاه پدیدار میشود: عدهای آن را گامی به سوی عدالت میدانند و گروهی دیگر آن را مانعی برای ارتقای کیفیت علمی کشور. اما واقعیت پیچیدهتر از این دو نگاه است. بیعدالتی در توزیع امکانات آموزشی میان استانهای برخوردار و محروم غیرقابلانکار است.
رئیس پلیس راه راهور فراجا از اعمال محدودیتهای تردد در محورهای کرج-چالوس، هراز، فیروزکوه و تهران-سمنان-مشهد خبر داد.
معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور از تمدید مهلت انتخاب رشته داوطلبان آزمون سراسری سال ۱۴۰۴ دانشگاهها و موسسات آموزش عالی تا دوشنبه، ۱۷ شهریورماه خبر داد.
نسلهای مختلف با عناوین متفاوتی شناخته میشوند؛ عنوانهایی که بهپیوست خود مفاهیمی بههمراه دارند. وقتی از نسل زِد حرف میزنیم احتمالا ناخودآگاه (چه درست و چه اشتباه) تصور افرادی در ذهنمان نقش میبندد که بیخیالند و مسئولیتناپذیر و فراری از تعهد!