چالش ۴۴ هزار میلیاردی
رقابتیشدن بازار خودرو از طریق بالابردن قیمت خودرو برای تولید بیشتر و از طرف دیگر افزایش واردات خودروهای خارجی به کشورمان شعاری است که همیشه توسط دولتمردان و مسئولان وزارت صمت در مواجهه با اذهان عمومی داده میشود.
رقابتیشدن بازار خودرو از طریق بالابردن قیمت خودرو برای تولید بیشتر و از طرف دیگر افزایش واردات خودروهای خارجی به کشورمان شعاری است که همیشه توسط دولتمردان و مسئولان وزارت صمت در مواجهه با اذهان عمومی داده میشود.
رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل جزئیات فرآیند طرحهای جایگزینی و اسقاط خودروهای فرسوده را اعلام کرد.
با ورود سرما به کشور در پاییز ۱۴۰۳، موضوع تأمین گاز و مصرف بهینه آن اهمیت بیشتری پیدا کرده و بر اساس اظهارات مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، با اضافه کردن چاههای جدید به مدار تولید، ظرفیت تولید گاز کشور از ابتدای دولت چهاردهم حدود ۳۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش یافته که میتواند مصرف گاز دو تا سه استان کشور را پوشش دهد.
ناترازی انرژی یکی از چالشهای جدی ایران در سالهای اخیر بوده است. این پدیده بهمعنای تفاوت بین میزان تولید و مصرف انرژی است و زمانی رخ میدهد که تقاضا برای انرژی بیش از عرضه آن باشد. در ایران، این ناترازی عمدتا در حوزههای گاز، برق و بنزین مشاهده میشود. کارشناسان دلایل مختلفی را برای ناترازی انرژی در کشور بیان کردهاند.
۶۰ لیتر سهمیه بنزین آذر ماه خودروهای شخصی بدون هیچگونه تغییری، ساعت صفر بامداد پنجشنبه (یکم آذر) در کارتهای هوشمند سوخت شخصی شارژ میشود.
خاموشیهای پیدرپی ازیکسو و کاهش دما ازسوی دیگر موجب نگرانی برای مردم شده که مبادا ساعت خاموشیها افزایش پیدا کند.اگرچه وزارت نفت زیربارکاهش سوخت تحویلی به نیروگاهها نمیرود اما ابتدای پاییزسالجاری بودکه ساناز جعفرزاده، مدیرکل دفتربرنامهریزی وبهرهبرداری تولیدشرکت برق حرارتی اعلام کردکه چنانچه سوخت زمستانی نیروگاهها بهطور کامل تأمین نشود،زمستانی سخت درپیش خواهدبود.
بحث بر سر میزان کشتههای تصادفات در ایران دوباره بالا گرفته؛ همین دیروز این موضوع مورد اشاره وزیر بهداشت و درمان قرار گرفت و منجربه ارائه آمار هولناک دیگری شد: «ایران رتبه ۱۲ دنیا در میزان تصادفات و مرگومیر جادهای را دارد.»
ماجرای ناترازی بنزین و قیمت آن، طی دو سال گذشته بارها در رسانهها مطرحشده اما دولت تاکنون به سمت اصلاح این ناترازی نرفته و سعی کرده در این مدت با افزایش تولید و واردات، نیاز کشور را برطرف کند؛ این در حالی است که ایران در سال ۹۹ با توجه به بهرهبرداری از پالایشگاه ستاره خلیجفارس به باشگاه جهانی صادرکنندگان بنزین پیوست اما با عدم ساخت پالایشگاه جدید و بهبود نیافتن مصرف خودروها در ۱۰سال گذشته،دوباره میزان مصرف از میزان تولید پیشی گرفت؛ به طوری که سال گذشته چهار میلیارد دلار و امسال هم پیشبینی میشود شش میلیارد دلار صرف واردات بنزین شود.
سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی گفت: قیمت بنزین سوپر وارداتی با نرخ آزاد بینالمللی عرضه خواهد شد و جزئیات بیشتر آن بهزودی اعلام میشود.
تولید محصولات کشاورزی در سال زراعی گذشته به حدود ۱۳۰میلیون تن رسید که سهم ۸ درصدی این بخش از تولید ناخالص داخلی را نشان میدهد. بااینحال، با وجود پتانسیل بالای کشاورزی بهعنوان یک بخش مقاوم در برابر تحریمها و نقش مهم آن در ارزآوری کشور، گزارشهای گمرک بهوضوح نشاندهنده این است که صادرات محصولات کشاورزی، درمقایسه با وزن این محصولات،عایدی کافی برای تجار وبازرگانان ایرانی به همراه ندارد.