معاینه فنی درشکه ها در تهران قدیم/ سند
رشد تهران به عنوان یک شهر یکصدهزار نفری در سال 1890 میلادی ضرورت ایجاد شکلی از حمل و نقل عمومی را پیش کشید؛ سرویس حمل و نقلی که سبب براه افتادن یک خط درشکه رانی از شرق تا غرب تهران شد.
رشد تهران به عنوان یک شهر یکصدهزار نفری در سال 1890 میلادی ضرورت ایجاد شکلی از حمل و نقل عمومی را پیش کشید؛ سرویس حمل و نقلی که سبب براه افتادن یک خط درشکه رانی از شرق تا غرب تهران شد.
نخستین بار در سال ۱۳۱۷ خورشیدی ( ۱۹۳۸ میلادی)، ویلهلم کونیگ باستان شناس آلمانی، در نشریه ی کاوش و پیشرفت (Forschungen und Fortschritte) طی مقاله ای خبر از وجود باتری های اشکانی می دهد.
تا سال 1324 و 1325 تعدادی از اتومبیلهای شخصی با عنوان کرایه در خیابان خلوت و اندک تهران به نقل و انتقال مردم مشغول بودند اما هنوز هم حرف اول را درشکهها میزدند و همچنان تنها وسیله نقلیه ارزان و بیرقیب شهر تهران بودند تا این که در اوایل سال 1325 خانم فخرالدوله از شرکتی ، 10 دستگاه اتومبیل فورد خریداری کرد و در اختیار کسانی که رانندگی بلد بودند قرار داد و آنها تنها با کرایهای به مبلغ 5 قران، مسافران را در خیابانهای خلوت تهران به سرعت به مقصد میرساندند.
حدود یک قرن پیش مردم قهرمان و مبارز تبریز مانند همیشه برای حفظ مملکت و دیار خویش و رهانیدن از دست مستبدان و متجاوزان با پشتیبانی قهرمانان ملی خود ستارخان – باقرخان - ثقه الاسلام و . . . بپاخاست .
چگونگی پیدایش صنعت چاپ- با آن که غربی ها آن را به نام خود می دانند- چندان آشکار و بدیهی نیست، اما به گفته ای باید کشور چین را مبدأ آغاز چاپ دانست. در ایران نیز ظهور صنعت چاپ و ورود چاپخانه، به دورانی بیش از صد سال بازمی گردد.
نقل می کنند که بعد از درگذشت شیخ مرتضی انصاری، زمانی رسید که پیادهروی نشانه فقر بود و هرکه پیاده زیارت کربلا میرفت، به عنوان شخصی از طبقات پایین جامعه بهحساب میآمد.
در پی سفرهای سه گانه ناصرالدین شاه به اروپا وی از تفریحگاه های آن بلاد نیز دیدن نمود و بواسطه آن سعی در تقلید آن ها در ایران داشت، چنانچه برپا نمودن باغ وحش نیز یکی از آنان بود.
رسول جعفریان در گزارشی شرحی از دیدار شگفت و خواندنی یک روحانی ایرانی با ملک عبدالعزیز سعودی در سال 1304 ش ارائه داده است. در این گزارش آمده است:
شیخ محمد خیابانی، عالم و مجاهد بزرگ معاصر، پس از گذراندن تحصیلات و درآمدن به کسوت روحانیت با خاندان خامنهای ها وصلت کرد.
نخستین بار حراج به صورت رسمی در تاریخ معاصر ایران و با حمایت دولت در عصر قاجار برگزار شد.