مطبوعات و کودتای 28 مرداد

مطبوعات و ٢٨ مرداد؛ یک پیوند ناتمام

۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۳:۲۰

مطبوعات ایران نقش مهم و منحصری در تاریخ معاصر کشور داشته‌اند. تعریف مطبوعات به عنوان «ویرایش نخست تاریخ» شرح دقیق و مفیدی است برای جایگاه جراید در تولید اثر تاریخی. چنین استدلالی انعکاس ویژه دارد در وقایع بیست و هشتم مرداد ١٣٣٢.

مطبوعات و کودتای 28 مرداد

آیا بی‌بی‌سی در ماجرای کودتا بی‌طرف بود؟

۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۳:۱۵

یادداشت زیر از مجموعه مقالات نگارنده درباره تاریخ و عملکرد سرویس جهانی بی‌بی‌سی و بخش فارسی آن انتخاب شده است.

نقش بازار در تاریخ اجتماعی ایران

نقش تاریخی بازار در پویش اجتماعی ایرانیان

۱۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۶

بازار به معنی جای خرید و فروش کالاست. این واژه در زبان پهلوی به صورت واچار و به معنای محل اجتماع به کار رفته است.1

انقلاب مشروطه و جنبش زنان

۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۰

در عصر قاجاریه در ساختار و نهادهای جامعه ایران تحولات جدیدی شکل گرفت. شکل‌گیری تحولات فکری در میان گروهی از زنان جامعه ایرانی و برخی دگرگونی‌ها در موقعیت و نقش سنتی آنان در جامعه، یکی از مهم‌ترین رویدادهای تاریخ و فرهنگ در جامعه ایران است. تحولات فکری و دگرگونی‌های به وجود آمده در موقعیت و نقش زنان ایرانی عصر قاجار از علل و عوامل متعدد و متفاوتی ریشه می‌گرفت. مقاله زیر به بررسی تحولات فکری و اجتماعی زنان در دوره مشروطه می پردازد .

شیعیان منطقه

تمدن پارسی، هویت مشترک شیعیان افغانستان

۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۶

جغرافیای افغانستان امروز یکی از پربارترین کانون‌های زبان و ادبیات پارسی بوده است. شیعیان این سرزمین نیز از هر قوم و تیره‌ای از مشتاقان زبان و ادبیات پارسی به شمار می‌روند و این ادبیات که سازنده مدنیت و فرهنگ بوده است.

شیعیان منطقه

علویان در تاریخ معاصر ترکیه

۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۲

س از حمله مغول، ترکمن‌ها و دیگر اقوام آسیای میانه به سرزمین کنونی ترکیه کوچ کردند. در بین آنان علاوه بر مسلمانان پیروان ادیان دیگر نیز بودند. این مهاجران به آناتولی، با مردم بومی سرزمین آسیای صغیر، در کنار هم «هندوستان کوچکی» را تشکیل دادند که مملو از نحله‌های مختلف دینی بود. در همین دوره، طرفداران اهل‌بیت و امام علی(ع) نیز وارد این سرزمین شدند.

شیعیان منطقه

شورش های مسلحانه زیدیان در سرزمین خلافت شرقی

۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۹

شیعیان زیدی دسته‌ای از شیعیان بوده‌اند که سنت فقهی‌شان به زیدبن‌علی(ع) برادر ناتنی امام پنجم شیعیان دوازده امامی بازمی‌گردد. وجه تمایز این دسته از شیعیان با شیعیان اسماعیلی و شیعیان دوازده امامی باور آنان به این امر است که حق امامت پس از حسین‌بن‌علی(ع) نه از طریق نسبی خاص، بلکه از طریق تمام خاندان علوی انتقال می‌یابد. در چنین شرایطی آنچه شایستگی فردی از این خاندان را برای به عهده گرفتن امامت نشان می‌دهد «قیام‌بالسیف» یا همان شورش مسلحانه است. بر همین پایه زید در سال 122 هـ.ق. علیه هشام، خلیفه‌ اموی شورید و در جریان این شورش نافرجام در کوفه کشته شد. از دیدگاه آنان امام نه معصوم است و نه توانایی معجزه و کرامت دارد. بنابراین دیدگاه، آنان به امام غایب و در نتیجه ظهور منجی باور ندارند.

شیعیان منطقه

شیعیان بحرین، شهروندان درجه 2

۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۴:۳۰

مجمع‌الجزایر بحرین سومین کشور شیعی جهان (در نسبت جمعیت ـ مساحت) و کوچک‌ترین کشور اسلامی بعد از مالدیو است.

شیعیان منطقه

علویان سوریه در جدال با خرافات و غلو

۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۴:۱۵

از جمله موضوعاتی که همواره در معرض برداشت‌های متعدد بوده و گاهی نیز دچار انشعابات و واگرایی‌های بی‌شمار شده، دین است و دلایل مختلفی از قبیل جهالت، خرافات، تعصبات و اغراض شخصی در این برداشت‌ها و انشعابات دینی دخیل بوده که با مسدود کردن راه تشخیص درست، حقیقت جویان را در ورطه شک و تردید گرفتار کرده است.

شیعیان منطقه

گستره شیعه از لاهور تا پنجاب

۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۴:۰۰

در پاکستان، ادیان و مذاهب متعددی وجود دارد، اما اکثریت قاطع مردم آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند. طبق سرشماری سال 1981 م ‌‌/‌‌ 1360 هـ‌.، 96.68 درصد مسلمان، 1.55 درصد مسیحی و 1.51 درصد هندو و بقیه بودایی، سیک، زرتشتی و از دیگر ادیان هستند.(1)

قبلی۸بعدی