
روایت یک هفته اقتصادی در خوزستان با حضور مسئولان
همزمان با آغاز رویداد ملی «ایرانجان» با عنوان «هفتههای ایرانی»، برنامه رادیویی «به قید فوریت» رادیو اقتصاد با تمرکز بر ظرفیتهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی استان خوزستان روی آنتن رفت.
همزمان با آغاز رویداد ملی «ایرانجان» با عنوان «هفتههای ایرانی»، برنامه رادیویی «به قید فوریت» رادیو اقتصاد با تمرکز بر ظرفیتهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی استان خوزستان روی آنتن رفت.
رئیس سازمان صداوسیما بر لزوم توسعه همکاریهای دوجانبه با جمعیت هلالاحمر در حوزههای امداد، آموزش و فرهنگسازی تأکید کرد و با اشاره بر لزوم مدونسازی تاریخ شفاهی امدادگران این جمعیت، آن را منبعی غنی برای تولید آثار رسانهای دانست.
رویداد ملی «ایران جان، خوزستان ایران» از سوم تا نهم خردادماه با محوریت استان خوزستان برگزار شد؛ رویدادی که هدفش بازتعریف هویت ایرانی-اسلامی، معرفی ظرفیتهای بیکران خوزستان و نمایش چهرهای واقعی و الهامبخش از این خطه در قاب رسانهملی بود. این پویش رسانهای با تمرکز بر موضوعات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و گردشگری تلاش کرد تا تصویر زیبایی از استعدادها، مزیتها و وحدت اقوام خوزستان را در سطح ملی و حتی جهانی مخابره کند و الگویی برای توسعه متوازن کشور ارائه دهد. در این مدت، رسانهملی با برنامههای متنوع خبری، مستند و هنری، فرصتهای سرمایهگذاری، میراث فرهنگی و سرمایه انسانی خوزستان را به نمایش گذاشت و زمینهساز امید، همبستگی و اصلاح نگاهها به این استان شد. حالا که این رویداد در استان خوزستان به پایان رسیده، سراغ محمدرضا موالیزاده، استاندار خوزستان رفتیم تا درباره دستاوردهای اجرای این طرح و بازخوردهای آن در استان گفتوگو کنیم؛ فرصتی برای سنجش اینکه ایران جان تا چه حد توانسته ظرفیتهای واقعی خوزستان را به تصویر بکشد و چه چشماندازی برای آینده توسعه استان ترسیم شده است.
معاون امور استانهای سازمان صداوسیما هدف از اجرای رویداد ملی «ایرانجان» را افزایش میزان شناخت مردم ایران نسبت به استانهای هدف و تحقق شعار سال دانست.
در پنجمین روز از خردادماه ۱۴۰۴ مدیرکل روابطعمومی صداوسیما میزبان تورج نصر از صداپیشگان برجسته و بازیگر سینما و تلویزیون شد که با پنج دهه حضور حرفهای در این عرصه، گنجینهای از خاطرات شیرین را برای مردم به ارمغان آورده است.
خوزستان سرزمینی است که از تاریخ به دل زمان نشسته است. استانی با ظرفیتهای اقتصادی و گردشگری گوناگون که در پهنه ایران موقعیتی استراتژیک دارد. در هفته اخیر با فرصتی که رسانهملی فراهم کرد، مرکز صداوسیمای خوزستان به نمایندگی از مردمان نجیب و صبور این استان میزبان رویداد ملی «ایران جان، خوزستان ایران» بود. همزمان با سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر این پویش ملی با همافزایی تمامی شبکههای رادیویی و تلویزیونی سراسری تلاش کرد تا در یک فرصت یک هفتهای گوشهای از ظرفیتهای بالقوه استانی را به مخاطبان معرفی کند. از آنجا که تیمهای برخی برنامههای سراسری برای تولید به اهواز سفر کرده بودند، روزنامه جامجم نیز تصمیم گرفت در کنار همکاران رسانهای، گزارشی از همکاری این برنامهها تدارک ببیند تا شما را از پشت صحنه این رویداد بزرگ باخبر کند. افراد زیادی در این رویداد مشارکت داشتند بنابراین از حواشی شیرین این سفر چشمپوشی کرده و فرصت ایجاد شده را به دوستان حاضر در صحنه دادهایم.
تلویزیون برای آخر هفته مخاطبان، فیلمهای متنوعی درنظر گرفته است. بر این اساس، فیلمهای سینمایی و تلویزیونی و انیمیشن نه زنجیر نه ارباب، پالایشگاه، مهمان ناخوانده، ترانه آتش، همه برای یکی، لوفتاب، روزی روزگاری هنگکنگ، پدرخوانده، دور دنیا در هشتاد روز، تکاپو، آن سوی آتش، نگهبان شب، خودکار عطری، نگهبانان زمان، پرونده کوندانا، میسوری از هم میپاشد، مرغ دریایی، پروفسور و مرد دیوانه، بیگانه در مقابل شکارچی، اخبارگو و... پنجشنبه و جمعه ۸ و ۹ خرداد از شبکههای سیما روی آنتن میرود.
برندینگ یک کاراکتر شناختهشده میتواند تا جایی پیش رود که قبل از ورود او به برنامه، آگهیهای بازرگانی را افزایش دهد و مخاطب را برای آمدنش آماده کند.
با عبور از اکران نوروزی و افزودهشدن فیلمهای تازه به چرخه نمایش، تنوع ژانر و روایت در سینمای ایران اگرچه هنوز با استانداردهای حرفهای فاصله دارد، اما بااینحال برای علاقهمندان سینما، گزینههای بیشتری نسبت به ماههای گذشته روی پرده دیده میشود. یکی از فیلمهایی که اکران خود را آغاز کرده، «خانه ارواح» به کارگردانی کیارش اسدیزاده است؛ فیلمی محصول سال ۱۳۹۹ که پس از چند سال توقف، بالاخره امسال مجوز اکران گرفته است. در نگاه نخست، این فیلم نیز همانند بسیاری از کمدیهای معمول این سالها به نظر میرسد، اما با ورود به فضای روایی آن، تلاش کارگردان برای مرزبندی با آثار همردیفش قابل تشخیص است. خانه ارواح با آنکه بسیاری از مؤلفههای رایج در کمدیهای این روزهای سینمای ایران را دارد، درعینحال سعی کرده با افزودن عناصر فانتزی، ارجاع به تاریخ، و ساختار داستانی منسجم، مسیری متفاوت را در پیش بگیرد.
معاون سیما درخصوص اهداف برگزاری رویداد ملی «ایران جان» بیان کرد: هدف از این رویداد، پرداختن تمام اجزای رسانهملی به یک بوم، منطقه و استان خاص است که مراکز صداوسیما این کار را انجام میدهند. در نخستین هفته این رویداد و از سوم خرداد، سراغ استان خوزستان رفتهایم. این استان نکات محوری مشخصی دارد که در محتواهایی که روی آنتن میرود، شاهدش خواهیم بود.