یک رقابت کم هیجان با برتری «مدینه»
امسال سال سریالهای تلویزیون نبود، به ویژه اگر بخواهیم کارنامه سریالسازی تلویزیون در رمضان را با سه چهار سال پیش بررسی کنیم.
امسال سال سریالهای تلویزیون نبود، به ویژه اگر بخواهیم کارنامه سریالسازی تلویزیون در رمضان را با سه چهار سال پیش بررسی کنیم.
وقتی «جان دو»، قاتل مخوف فیلم «هفت» با دست و لباسی خونی وارد اداره پلیس میشود و با طنین صدای مرگبارش و ادای سه باره کلمه بازرس، خودش را تسلیم قانون میکند، پرونده قتلهای زنجیرهای داستان به جای بسته شدن وارد فضای دهشتناکتر و پیچیدهتری میشود.
سینمای ایران در برخی از گونهها بضاعت چندانی ندارد. یکی از این گونهها که اتفاقا در دنیای سینما پرطرفدار نیز به شمار میآید، گونه پلیسی ـ جنایی است؛ گونهای که در ایران هم طرفداران پر و پا قرصی دارد.
برخلاف سینما که گونه پلیسی ـ جنایی و مشخصا سینمای نوار (درامهای جنایی هالیوودی)، از بدو ظهور تفاوتی با دیگر گونهها نداشت؛ ادبیات جنایی مسیری کم و بیش پرفراز و نشیب را پشتسر گذاشت تا در جایگاه یک اثر ادبی صرفنظر از ویژگی ژانری خود، پذیرفته شد.
برخی از فیلمها و سریالها به بازیگرانش شناخته و معروف میشوند و برخی نیز به کارگردانی و بعضی هم به داستانشان. البته برخی آثار تصویری نیز وجود دارد که بسیاری از این موارد را با هم دارند و به همین خاطر جایگاهی بسیار عالی در ذهن مخاطب پیدا میکنند.
برای همه ما پیش آمده که لذت یک کشف آن قدر دستپاچهمان کند که از خود بیخود شویم و بیدرنگ گوشی همراه خود را برداریم تا آنچه را در نزد خودمان اتفاقی مهم و زاده ذهن خلاق و مطلعمان جلوه میکند از طریق تماس یا شبکههای مختلف اجتماعی و فضای مجازی با دیگران به اشتراک بگذاریم و البته در اغلب اوقات وقتی از آن پدیده و رویداد فاصله میگیریم درمییابیم که آن قضاوت ابتدایی اگر نگوییم اشتباه، دستکم چندان کامل و همهجانبه نبوده است.
یک: آخرین بازی جام جهانی هم برگزار و پرونده این دوره از جام جهانی بسته شد، در مقابل پرونده بررسی کیفیت پوشش این مسابقات از سوی رسانههای مختلف گشوده میشود. امسال شبکههای مختلف صداوسیما در یک برنامهریزی گسترده توانستند بخوبی بازیهای جامجهانی را پوشش دهند، گزارش و تحلیل کنند و با دستاندرکاران و کارشناسان زبده در طول مسابقات گفتوگو کنند.
یک فیلمنامه خوب با اوج و فرودهای متناسب و ریتم حساب شده نیمی از روند تولید یک سریال را به انجام میرساند. فیلمنامه برای یک فیلم یا سریال حکم نقشه راه را دارد و مسیر را مشخص میکند؛ آنچه بازیگران، کارگردان و دیگر عوامل تولید اثر انجام میدهند، خلاقیتها و فضاسازیهایی است که به این مسیر زیبایی و هویت میبخشد.
در سالهای گذشته منتقدان و کارشناسان رسانهای حتی کارشناسان مذهبی باوجود توجه رسانه ملی به تولید برنامههای معارفی ـ مذهبی و در واقع رشد کمی آن معتقد بودند که در ساختار اجرایی و طراحی رسانهای آن باید تغییراتی صورت بگیرد.