گزارش مؤسسه مکنزی (MGI) با موضوع ۱۸ صنعت با رشد خیرهکننده، به بررسی صنایعی میپردازد که رشد بسیار سریع و استثنایی داشته و بهمرور زمان به غولهای صنعتی تبدیل شدهاند. این صنایع که بهعنوان «میدانهای رقابت» شناخته میشوند، طی ۲۰سال گذشته بهطور گستردهای اقتصاد جهانی را تحت تأثیر قرار دادهاند.
بانزدیکشدن به نوروز یکی از اصلیترین چالشها یادغدغههای مسافران تأمین بلیت حملونقل زمینی،هوایی یا ریلی است،با این حال بهمانند یکدهه اخیر شاهد افزایش قیمت بلیتهای سفرهای داخلی هستیم. ازسوی دیگر با توجه به آغاز ماه مبارک رمضان ونزدیکی «شب قدر»طبیعتا تعدادی زیادی از افراد تمایل به سفرهایزیارتی خواهند داشت.
شرکت نفت سپاهان به منظور شفاف سازی و پاسخ به برخی مواردی که اخیرا در رسانه ها منتشر شد، اطلاعیه ای را صادر کرد.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان این که با اجرای طرح خرید آنلاین طلا، مردم میتوانند بدون پرداخت هزینههای اضافی سرمایهگذاری کنند گفت: در این مدل امکان مشارکت سرمایههای خرد در توسعه اقتصادی کشور فراهم است.
ایران برای رشد ۱۰برابری تجارت با آفریقا هدفگذاری کرده، اما نشناختن ظرفیتها در بین تجار ایرانی و آفریقایی، نبود یا کمبود حملونقل ارزان، مستمر و فراگیر و همچنین وجود مانع جابهجایی مستقیم ارز و پول، ازجمله موانع توسعه تجارت یا تجارت مستقیم بین ایران و قاره آفریقاست که باید برطرف شود. بهطورکلی تجارت ایران با آفریقا سالانه ۱.۲میلیارد دلار است که ۱/۱ میلیارد دلار آن صادرات است.
بازار کالاهای اساسی و محصولات کشاورزی در سال جاری با نوسانات زیادی همراه بوده است به طوری که این امر هم اکنون به معضل اصلی دولت در آستانه ورود به ماه مبارک رمضان و آغاز سال جدید تبدیل شده است.
یک دهه پیش، یکی از آرزوهای اقتصاد ایران تأمین هزینههای کشور از طریق مالیات بود.موضوعی که در اسناد بالادستی هم به آن اشاره شده بود اما دولتهای مختلف خیلی به آن توجه نمیکردند. دلیل اصلی این موضوع هم درآمد شیرین فروش نفت خام بود. درآمدی که بهراحتی در اختیار دولت قرار میگرفت تا هزینههایش پوشش داده شود.
در یک دهه اخیر همواره بیشترین ارز اختصاص یافته توسط دولتها برای واردات کالاهای اساسی به نهادههای دامی صورت گرفته است،به طوری که همواره ۷۵درصد میزان مورد نیاز مصرف کشور از طریق واردات تامین شده و خوداتکایی در این بخش فقط ۲۵درصد است.
ترکمنستان به پایتختی عشقآباد یکی از همسایگان ایران است که طی سالهای اخیر روند تجارت با آن توسعه یافته ولی همچنان با ظرفیتهای تجاری موجود فاصله فراوانی دارد،بهطوری که بد نیست بدانیم سهم ایران از بازاراین کشورتنها به حدود ۱۳درصد میرسد.