تعلیمات اجباری یا آموزش همگانی
دستاوردهای شگرف و شگفتانگیز حاصل از تکاپوی همه سویه انسان خردگرای روزگار نو، بنیاد بیشتر نهادهای سنتی را در 2 سده اخیر چنان به هم ریخت که استمرار زندگی اجتماعی مردمان و بهبود روابط جمعی، شیوههایی دگر طلب کرد. از جمله به سبب روند پر شتاب پیشرفتهای علمی و نوآوریهای صنعتی، دگرگونشدن شهرها و افزایش روزافزون شهرنشینان، پیدایش پیشهها و مهارتهای نوین، آموزش و پرورش عمومی، یعنی فرآیند جامعهپذیری اعضای جدید جامعه نیز دستخوش تحول بنیادین شد. برای همین از واپسین دهههای سده نوزدهم، کوششهایی به انجام رسید تا تعلیم و تربیت، بیشتر با زندگی واقعی پیوند یابد و افزون بر پرورش حیطههای عاطفی و روان حرکتی دانشآموزان نیز رویکردی جدی شود.