رویاهای تاثیرگذار در تاریخ
محدث گوشه گیری که خواب تعبیر می کرد
محمدبن سیرین یکی از مشهورترین کسانی است که تعبیر خواب او بین عامه معروف است. فقیه و محدث گوشهگیری که انزوا پیشه کرد و از دعواهای سیاسی آن روزگار دوری گزید.
محمدبن سیرین یکی از مشهورترین کسانی است که تعبیر خواب او بین عامه معروف است. فقیه و محدث گوشهگیری که انزوا پیشه کرد و از دعواهای سیاسی آن روزگار دوری گزید.
هرودوت مورخی یونانی است که سال 484 ق. م در هالیکارناسوس، شهری با بافت یونانی در غرب آسیای صغیر به دنیا آمد. در میان آثاری که از مورخان کلاسیک باقی مانده، اثر او، «تواریخ» بسیار مهم به شمار میآید. او در زمانهای (سده پنجم ق. م) میزیست که زادگاهش بخشی از قلمرو امپراتوری هخامنشی به شمار میآمد.
خواب قدمتی به دیرینگی بشر دارد و آدمی از همان ابتدا با این پدیده روبهرو بوده و سعی میکرده رمز و رازهای آن را دریابد. رخدادهایی که در خواب بهوقوع میپیوندد همواره برای بشر این پرسش را ایجاد میکند که آیا این رخدادها نشانی از حقیقت دارند یا خیر؟
نخستین خودروهایی که به ایران آمد، اتومبیلهای خریداری شده مظفرالدین شاه بود که در سال 1280 از بروکسل بلژیک خریداری کرده بود. این ماشینها با زغال سنگ کار میکردند. وی در دومین سفر خود به اروپا در فرانسه دو خودروی رنو خریداری کرد که البته این دو خودرو سرانجام خوشایندی پیدا نکرد.
سالها پیش زمانی که احمد خیامی، خودروی «ارو» (Arrow) از محصولات گروه خودروسازی ورشکسته روتس بریتانیا را برای مونتاژ در ایران انتخاب کرد، کمتر کسی فکر میکرد این خودرو روزی مشهور، محبوب و خاطرهساز شود.
اولین اتوبوس در ایران توسط یک تاجر بلژیکی در شهر رشت به کار گرفته شد، اما به مرور زمان و با توجه به میزان کرایه، سودآوری و زیرساختهای حمل و نقل توجیه اقتصادی آن رد شد و به همین دلیل اتوبوس به کار گرفته شده به یکی از تجار ایرانی به نام (معینالتجار) فروخته شد. او نیز پس از انقلاب مشروطه اتوبوس خود را به تهران آورد و با کرایه هر نفر سه شاهی مشغول به فعالیت شد که به مرور زمان تقاضا برای استفاده از این خودرو بیشتر از قبل شد و پس از چند سال با ورود چند اتوبوس توسط تجار مختلف به شهر رونق زیادی در جابهجایی مسافر شکل گرفت، اما اغلب اتوبوسهای شاغل با توجه به مسافت طیشده از اروپا تا مقصد بهکارگیری در ایران، بعد مسافت و زمان حمل مستهلک بودند و هزینه حمل و نقل بالایی را طلب میکردند که در نهایت باعث پایهگذاری صنعت اتومبیلسازی در ایران شد. بر این اساس، اولین اتوبوسهای مونتاژ شده در سال ۱۲۹۰ شمسی وارد تهران شد که حدود ۵ درصد جابهجایی مسافران آن زمان بهوسیله پنج دستگاه اتوبوس انجام میشد.
زمانی که هنوز ناوگان شهری آنقدر گسترده نبود و خودرو به اندازه کافی در دسترس قرار نداشت مردم برای تردد و عبور و مرور در کوچه و خیابان از چارپایان استفاده میکردند.
ساخت راهآهن آمل ـ محمودآباد را باید دومین تلاش بخش خصوصی ایران در دوره قاجار در حوزه حمل و نقل ریلی دانست. کوششی که به واسطه سلطه و دخالت بیگانگان و منفعتطلبی شاه و قدرتمندان محلی به سرانجام نرسید.
حوادث رانندگی هر ساله جان عده زیادی از مردم را میگیرد. برخی از چهرههای فرهنگی، ورزشی و هنری نیز در این حوادث به دیار باقی شتافتند.
احداث راه در جهان پیشینهای حدود 3000 سال دارد. اولین راههای احداثی بیشتر دارای کاربریهای نظامی و سپس سیاسی بودهاند. در ایران، راه شاهی حدود 500 سال پیش از میلاد در زمان هخامنشیان با طولی حدود 2500 کیلومتر از تخت جمشید آغاز و به سارد در کشور ترکیه امروزی ختم میشد که با هدف استفاده نظامی ساخته شده بود.