تلویزیون تخصصی میشود
تعداد شبکههای تلویزیونی ما آنقدر هست که هر کسی با هر علاقهای بتواند برنامهای برای دیدن در آن پیدا کند، اما اینکه مخاطب علاقهمند به موضوعی خاص باید دقیقا کدام شبکه را تماشا کند، چندان روشن نیست.
تعداد شبکههای تلویزیونی ما آنقدر هست که هر کسی با هر علاقهای بتواند برنامهای برای دیدن در آن پیدا کند، اما اینکه مخاطب علاقهمند به موضوعی خاص باید دقیقا کدام شبکه را تماشا کند، چندان روشن نیست.
تئاتر را به عنوان مادر هنرهای نمایشی در جهان میشناسند. اگر این گفته حقیقت داشته باشد طبیعی است که مادر هنرهای نمایشی باید سهمی هم از رسانه پرمخاطبی چون تلویزیون داشته باشد.
هنگامی که تلویزیون به وجود آمد، بسیاری از صاحبنظران (بویژه در حوزه فلسفه) پیشبینی کردند دوره رادیو، سینما، تئاتر و روزنامه به پایان رسیده است. ابتدا این امکان محتمل به نظر میرسید.
مهرماه 91 بود که رهبر انقلاب در سفر به خراسان شمالی موضوع سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی را مطرح کردند و از همه اعم از مسئولان و مردم دعوت کردند که به این مساله بیشتر توجه کنند.
سالها پیش ویلا کاتر نویسنده سرشناس آمریکایی که به خاطر نوشتن رمانهای اجتماعی مورد توجه قرار گرفته بود، در پاسخ به این پرسش که یک رمان یا داستان خوب واجد کدام شرایط است گفت: «در این خصوص میتوان بنا به سلیقه یا تجربه اظهارنظر کرد، ولی پیش از هر موردی میخواهم بگویم داستان یا رمان خوب، اثری است که وقتی بخوانیم با خودمان بگوییم هر تعداد داستانی که به خاطر این اثر خلق نشد و کنار ماند، بجا و درست بود.»
عمر حرفهای مرتضی پاشایی کوتاهتر از آن بود که اهالی رسانه چنین حضور پرشوری از سوی مردم را برای بدرقه این هنرمند پیشبینی کنند و از اینرو اولین واکنشهای رسانهای درباره مرتضی پاشایی، بعد از خبر درگذشت او با بهت و حیرت همراه بود، اما تلویزیون این بار بسیار چابکتر از موارد مشابه قبلی، اخبار و گزارشهایی از فوت این هنرمند جوان، خانواده، دوستان و همراهان و تشییع پیکر و خاکسپاری او ارائه کرد.
اولین اظهارنظر رسمی محمد سرافراز که در مراسم معارفه اش به عنوان مدیر تازه رسانه ملی بیان شد سه نکته کاملا مهم داشت؛ نکاتی که نشان میداد سابقه فعالیت بلندمدت در بخشهای مختلف رسانه ملی شرایط آشنایی نسبی وی با حوزه ای که مسئولیت تمام و کمالش در اختیار وی گذاشته شده را برایش ایجاد کرده است.
در عصر شبکههای اجتماعی و رسانههای تعاملی، برنامههای تلویزیونی هم میتوانند زمینه یک ارتباط دوسویه را فراهم کنند و در کنار اطلاعرسانی و آگاهیبخشی فضایی در اختیار مخاطبان خود قرار دهند که به میزبانی تلویزیون، با هم تعامل داشته باشند.
بین مدیران و مسئولان کشورمان کسانی هستند که رابطه قابل توجهی با رسانهها دارند و از این رو در میزان شناختی که مخاطب از آنها دارد، دست کمی از بازیگران و مجریان تلویزیونی ندارند. یکی از این افراد مرتضی طلایی، رئیس پلیس سابق تهران و نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران است.
بحران آبی در کشور ما جدی است و این موضوع را همه رسانههای دیداری، شنیداری و مکتوب به مردم اعلام میکنند؛ اما به گفته همین رسانهها بسیاری از مردم این موضوع را جدی نمیگیرند.