جهاد از مرز تا مرز
در سفری که به بیرجند داشتم طبق برنامه ثابت سفرهای استانی، با خانواده شهدا دیدار کردم. این بار، مهمان شهید محمدحسن جاویدی پور شدم که چند سال قبل در مبارزه با اشرار و قاچاقچیان به شهادت رسید.
در سفری که به بیرجند داشتم طبق برنامه ثابت سفرهای استانی، با خانواده شهدا دیدار کردم. این بار، مهمان شهید محمدحسن جاویدی پور شدم که چند سال قبل در مبارزه با اشرار و قاچاقچیان به شهادت رسید.
در جهان امروز، رسانههای جمعی اعم از تلویزیون، رادیو، اینترنت و مطبوعات نهتنها امینِ انتقالِ واقعیات جامعه هستند، بلکه معمار ارتباطات انسانی هم قلمداد میشوند. این معماری میتواند مروج و تولیدکننده صلح و دوستی یا سبب افزایش و همهگیر شدن خشونت شود.
موضوع سواد رسانه برای کشور ما از اهمیت ویژهای برخوردار است؛ هم یک ضرورت معرفتی و علمی است و هم ضرورت اجتماعی. برای این که مخاطبان رسانهها بتوانند از هر رسانه بهره بگیرند و فقط متحمل هزینههای اقتصادی، اجتماعی و روانشناختی نشوند یا اقلا در کنار هزینهها، منفعتی هم برده باشند، ما نیازمند سواد رسانهای هستیم، اما این سواد رسانهای لزوما همان چیزی نیست که در جوامع دیگر مورد بهرهبرداری قرار میگیرد.
انسان روزگار ما با سال 1337 خورشیدی، یعنی وقتی مردم تهران و شهرری در پای تلویزیون به این جعبه جادو خیره میشدند، خیلی تفاوت کرده است. روانشناسی تاثیر و مبانی زیباشناختی در تولید برنامههای تلویزیونی باید بهصورت مستمر مورد داوری استادان بیرون از دایره حوزههای تولید قرار گیرد. قبل و بعد از تولید و پس از پخش آثار تلویزیونی (بازتاب آثار)، اگر آنها را زیر ذرهبین بگذاریم، بدون شک برنامهها روزبهروز بهتر خواهند شد.
یه پستی در شبکههای اجتماعی زیاد به چشم همهمون خورده که باباها به ترفندها و بهانههای مختلف، هِی کولرِ خونه رو خاموش میکنند.
رسانههای جمعی، ابزاری با رسالتهای زیاد هستند. از یک طرف بایستی بتوانند میراث فرهنگی جامعه را حفظ و به نسلهای بعد منتقل کنند و از یک طرف باید آموزگار ارزشهای اجتماعی باشند و نسل جدید را با هویت ملی تربیت کنند.
چندسالی بود که تب وبلاگنویسی در بین کاربران فضای مجازی در کشور ما بالا گرفته بود و افراد فعال در فضای مجازی هرکدام در این فضا برای خود وبلاگی داشتند و مطالب روزانهشان را در آن قرار میدادند و بهروز شدن وبلاگها خیلی بسرعت انجام میشد و اشخاص علاقهمندی بودند که روزانه به وبلاگهای خود سر میزدند تا ببینند بعد از پست جدیدی که گذاشته بودند، چه پیام و کامنتی دریافت کردهاند.
این روزها از واژه بازاریابی اجتماعی زیاد استفاده میشود. شاید برای مخاطبان جالب باشد که این واژه از پیکره دانشهای گوناگون از قبیل روانشناسی، جامعهشناسی، انسانشناسی، دانش سیاسی و تئوریهای ارتباطی به همراه زمینههای علمی در تبلیغات، روابط عمومی و تحقیقات بازار، طراحی شده است.
در دنیای رسانههای مدرن که در چشم برهم زدنی اخبار را منتشر میکنند، برای رادیو و تلویزیون بهعنوان رسانههای سنتی چارهای نمیماند جز تغییر شیوه.
در تاریخ حیات بشر همیشه این سوال مطرح بوده که انسان چگونه موجودی است. ایرانیان باستان میگفتند انسان یک موجود هوشمند و اندیشهورز، ارتباط جو و انزواگریز است. انسان موجودی سازنده است و از ساختن و تولید، ذاتا سود و لذت برده و اغنا میشود.