‌ «ناتوردشت»؛ بازگشت سینمای معناگرا به پرده

‌ «ناتوردشت»؛ بازگشت سینمای معناگرا به پرده

۱۲ مهر ۱۴۰۴ - ۱۶:۵۲

در روزگاری که سینمای ایران به‌شدت تحت سیطره کمدی‌های سطحی و بی‌محتوا قرار گرفته و بسیاری از فیلم‌ها تنها دنبال فروش سریع و خنده‌های زودگذر مخاطب هستند، اکران فیلمی، چون «ناتوردشت» را باید یک اتفاق مهم دانست؛ اتفاقی که می‌تواند ذائقه تماشاگر را تغییر دهد و بار دیگر یادآور شود که سینما هنوز می‌تواند جایی برای اندیشه، تأمل و اخلاق باشد. سیدمحمدرضا خردمندان با این فیلم نشان داد که هنوز به سینمایی باور دارد که روایتش نه صرفا برای سرگرمی بلکه برای پرسشگری است. 

صندلی خالی انیمیشن در جشنواره کودک

عماد رحمانی در گفت‌وگو با «جام‌جم»

صندلی خالی انیمیشن در جشنواره کودک

۱۲ مهر ۱۴۰۴ - ۱۱:۱۱

ورق زدن کاتالوگ سی‌و‌هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان اصفهان، حکایتی غریب و پرسش‌برانگیز را در حوزه انیمیشن روایت می‌کند. در حالی که در دوره گذشته جشنواره، شاهد حضور دست‌کم سه انیمیشن بلند در بخش مسابقه اصلی بودیم، امسال تنها نام «افسانه سپهر» به کارگردانی عماد رحمانی و مهرداد محرابی، به‌عنوان تنها نماینده انیمیشن بلند در میان آثار داستانی به چشم می‌خورد.

جشنواره کودک، قربانی سینمای تجاری

جشنواره کودک، قربانی سینمای تجاری

۱۲ مهر ۱۴۰۴ - ۱۱:۰۱

منطقه غرب آسیا را اگر از نظر فرهنگی بررسی کنیم، این نکته رخ‌نمایی می‌کند که ایران اولین کشوری است که در این منطقه توانسته سینمایی مستقل و ملی را ایجاد کند؛ سینمایی که توانسته علاوه‌بر برطرف کردن نیازهای داخلی با برگزاری جشنواره‌های مختلف عمومی و تخصصی، آثاری را به جهان معرفی کند و سینمای ایران را به عنوان یکی از سینما‌هایی که تجربه‌ای انسانی به مخاطبان خود ارائه می‌دهد، بشناساند.

دیدگاه

دیدگاه

۱۲ مهر ۱۴۰۴ - ۰۹:۱۶

یکی از نقاط قوت جشنواره امسال برگزاری نشست‌های تخصصی با حضور مدیران و هنرمندان کارکشته در این حوزه است. نشست‌هایی که هرکدام جلسه‌ای برای آسیب‌شناسی سینمای کودک هستند و ترجیع‌بند آنها کم‌توجهی به طبقه حساس نوجوان است؛ طبقه‌ای که هر روز فاصله سینمای ایران با آنها بیشتر و بیشتر می‌شود. به همین بهانه نگاهی گذرا داشته‌ایم به صحبت‌های صاحب‌نظران در این نشست‌ها.

سینمای کودک در سراشیبی

سینمای کودک در سراشیبی

۱۲ مهر ۱۴۰۴ - ۰۸:۲۸

سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، با شعار «شکوه رویاهای کودکانه بر پرده نقش‌جهان»، از ۱۲ تا ۱۶ مهرماه ۱۴۰۴ در اصفهان برگزار می‌شود. این رویداد که از سال ۱۳۶۱ به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین جشنواره‌های سینمایی کشور ویژه مخاطبان کودک و نوجوان شناخته می‌شود، امسال با کاهش محسوس تعداد آثار راه‌یافته نسبت به دوره پیشین مواجه است.

اسطوره‌های پارسی در آیینه تئاتر

گفت‌وگو با حمیدرضا نعیمی،نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر به‌بهانه اجرای این روزهای «فردریک» درتالار وحدت

اسطوره‌های پارسی در آیینه تئاتر

۱۰ مهر ۱۴۰۴ - ۱۲:۳۹

حمیدرضا نعیمی یکی از کارگردانان و نمایشنامه‌نویسان پرسابقه تئاتر است. او که در کارنامه خود اجرای نمایش‌های متعددی را ثبت کرده، این شب‌ها نمایش «فردریک» را برای دومین بار و این‌بار در تالار وحدت به روی صحنه برده است. طی روزهای اخیر، این هنرمند در نامه‌ای به وزیر فرهنگ ‌و ارشاد اسلامی که در برخی رسانه‌ها نیز منتشر شده، نسبت به افزایش ۳۶میلیون تومانی اجاره تالار وحدت برای هرشب اجرا و تغییر آن به ۵۶میلیون تومان گلایه‌های خود را ابراز کرده است.

جان گرفتن «رؤیاهای کودکانه در نقش جهان»

جان گرفتن «رؤیاهای کودکانه در نقش جهان»

۱۰ مهر ۱۴۰۴ - ۱۲:۲۲

امسال نیز به روال سال‌های گذشته، کودکان محور اتفاقات مهم سینمایی قرار می‌گیرند و سی‌وهفتمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوان از ۱۲ تا ۱۶ مهر با شعار «رویاهای کودکانه نقش جهان» در اصفهان برگزار می‌شود. جشنواره‌ای که آثارش به اذعان دبیر جشنواره در جهت ارتقای کیفیت، در تمام بخش‌ها کاهش یافته اما بخش بین‌الملل که سال گذشته برگزار نشد، امسال برگزار می‌شود.این صحبت‌ها را حامد جعفری، دبیر این رویداد و مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه مطرح کرد.

استقلال ملی ایران در متون کهن فارسی

استقلال ملی ایران در متون کهن فارسی

۱۰ مهر ۱۴۰۴ - ۱۲:۰۵

فخرالدین اسعد گرگانی، شاعر نامدار نیمه نخست سده پنجم هجری و سراینده منظومه ارزشمند «ویس و رامین» است که این داستان را از منابع پهلوی به فارسی برگرداند. این نکته نشان می‌دهد که زبان پارسی ساسانی تا میانه‌های سده پنجم هنوز منسوخ نشده و آثار آن میان مردم رواج داشته است. فخرالدین اسعد در مجموعه نزدیک به ۹۰۰۰ بیتی خود، حدود ۲۰ بار از «ایران» نام می‌برد. او افزون بر نام ایران، از شهرهای گوناگون این سرزمین نیز یاد می‌کند.

سینمای اجتماعی وجود ندارد! دارد؟ 

ساخت فیلم‌هایی درباره مشکلات خانوادگی قابل تسری به کلیت جامعه ایران نیست

سینمای اجتماعی وجود ندارد! دارد؟ 

۰۹ مهر ۱۴۰۴ - ۱۷:۱۲

در یکی دو دهه اخیر، جریانی نو در سینمای ایران شکل گرفته و عناوین جدیدی مانند «سینمای معناگرا»، «سینمای استراتژیک»، «فیلم‌های برای کودکان و درباره کودکان» و نظایر آن، که اغلب خلق‌الساعه و غیرمتعارف به نظر می‌رسند، در این سینما رواج یافته‌اند. در این میان، عنوان «سینمای اجتماعی» یا «فیلم اجتماعی» نیز به‌تازگی در سینمای ایران باب شده؛ عنوانی که تقریبا نمی‌توان ردی از آن را در دیگر سینما‌ها یا تاریخ سینما یافت.

یوز ایرانی از نیویورک تا کرمان

یوز ایرانی از نیویورک تا کرمان

۰۹ مهر ۱۴۰۴ - ۱۱:۳۶

با شروع فصل پاییز بعد از مدت‌ها سینمای کودک و نوجوان با اکران انیمیشن «یوز» جانی تازه گرفت. یوز، محصول مشترک مرکز انیمیشن سوره و ویستامدیا، به کارگردانی رضا ارژنگی و تهیه‌کنندگی احسان کاوه اکرانش را از دوم مهر آغاز کرده و تا اینجا توانسته نظر کودکان وخانواده‌ها راباهم جلب کند.این انیمیشن درباره یوزپلنگی ساکن نیویورک است که در پی هویت اصلی خود به ایران سفرمی‌کندو ماجراهایی برایش رقم می‌خورد.

قبلی۴بعدی