روزهای بد سینما را تلختر نکنیم؟!
سینما چند روز تلخ و غمبار را پشتسر گذاشت. سفر ابدی چند پیشکسوت و هنرمند، قاطبه سینماییها و اهالی فرهنگ و حتی مردم هنردوست ایران را به سوگ نشاند.
سینما چند روز تلخ و غمبار را پشتسر گذاشت. سفر ابدی چند پیشکسوت و هنرمند، قاطبه سینماییها و اهالی فرهنگ و حتی مردم هنردوست ایران را به سوگ نشاند.
سینمای پس از انقلاب اگرچه در ابتدا جوان بود اما بهتدریج با گذشت زمان و بالارفتن سن جوانان ابتدای انقلاب، نیاز به نیروهای تازهنفس پیدا کرد. نسل دوم و سوم انقلاب به میدان آمده اما هنوز راهی به حیطه سینما باز نکرده بودند. از همین رو در کنار آن سینمای حرفهای، انجمن سینمای جوان و مرکز گسترش سینمای تجربی، در مسیر جذب نیروهای جوان، ایجاد شد و گامهایی برداشتند، اگرچه این گامها کمتر به سینمای حرفهای راه یافتند اما ذخیرهای قابل اعتنا برای آینده سینمای ایران ایجاد کردند.
بازیگر نقش حمید رمضانی در سریال «پسران هور» معتقد است پرداختن به شخصیتهایی، چون شهید علیهاشمی، کاری ارزشمند و ضروری است. او میگوید: حرف زدن درباره انسانهای گمنامی مانند علیهاشمی جذاب است؛ کسانی که برای این سرزمین جانشان را فدا کردند و باید بیشتر شناخته شوند.
فیلم «ناتوردشت» در ژانر اجتماعی ساخته شده و برای اولین بار در چهلوسومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمده است. در یک روستای کوچک، دختربچهای به مدت سه روز گم میشود و ناتوردشت با نگاهی نو، به ابعاد مبهم این واقعه میپردازد.
نمایش فیلم «چ» در سیمای جمهوری اسلامی فرصتی دیگر برای تامل بر ارزشهای ویژه آن و البته کاستیهایش فراهم آورد.
در عصری که چالشهای هویتی و گسست نسلها به دغدغهای عمومی بدل شده، هنر تئاتر بار دیگر رسالت خود را در پیوند گذشته و حال به نمایش گذاشت.
این روزها نمایش سنگ بست به کارگردانی محمدمهدی حاتمی در سالن چهارسوی تئاتر شهر در حال اجراست و تا دوم آبان ادامه دارد. سنگ بست اثری با درونمایه اجتماعی و مذهبی است که داستان آن در زمان پهلوی میگذرد. جالب اینجاست که قصه این نمایش که از سال ۱۳۹۰ اجرا شده، از یک روایت واقعی الهام گرفته شده و به مضامینی مثل ایمان، پالایش درونی و تأثیر متقابل انسانها روی هم میپردازد.
ابراهیم عامریان، تهیه کننده سینمای ایران، جشنوارههای تخصصی مانند جشنواره ملی فیلمهای کمدی را گامی مهم در جهت بهبود کیفیت و تنوع آثار کمدی دانست و تأکید کرد: رقابت ایجادشده در این جشنوارهها، فیلمسازان را به تولید آثار بهتر و خلاقانهتر سوق میدهد. او همچنین به فیلمسازان جوان توصیه کرد با نگاه بلندمدت مسیر حرفهای خود را ادامه دهند.
در دومین کارگاه آموزشی نخستین جشنواره ملی فیلمهای کمدی سینمای ایران، شاهد احمدلو، کارگردان، با تأکید بر اهمیت چهار عنصر «شناخت، عشق، دغدغه و اخلاق» در مسیر فیلمسازی، این مؤلفهها را راز ماندگاری هنرمندان در سینما دانست.
جدیدترین فیلم شهاب حسینی در مقام کارگردان از نهم مهر اکران خود را آغاز کرده است؛ فیلم «حرکت آخر» که طی این مدت، فروشی یکمیلیاردریالی (صدمیلیون تومانی) را تجربه کرده که باید گفت با توجه به ماهیت فیلم- که درادامه به آن خواهیم پرداخت- چنین فروشی دور از انتظار نیست. پیش از اینکه پا به دنیای حرکت آخر بگذاریم، بهتر است نکتهای کوتاه اما مهم با مخاطبان این مطلب در میان گذاشته شود.