هویت ایرانی در قاب سینمای ملی

در مدرسه نقد جام‌جم سینمای ملی و ارزش‌های ایرانی بررسی شد

هویت ایرانی در قاب سینمای ملی

۲۲ اسفند ۱۴۰۳ - ۰۶:۵۰

در ادامه نشست‌های بررسی سینمای ایران وجهان درروزنامه‌جام‌جم،بهزاد زهرایی منتقد و مدرس سینما و ازمدرسان «مدرسه‌نقد» جام‌جم، سیدعلی ماه، مجید محمدزمانی و شهاب‌الدین عالمی از هنرجویان مدرسه نقد به بررسی سینمای ملی پرداختند.

اسکار و سینمای ایران

اسکار و سینمای ایران

۲۱ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۱

یادداشت دلسوزانه دیروز کیهان‌ با عنوان چرا از جایزه اسکار  درسایه سرو خوسحال نشدم ؟    توجهم را جلب کرد . متن یادداشت راخواندم و علیرغم اکراهم در خصوص  نوشتن مطلب درباره سینمای جهان و ایران در دهساله اخیر و نگارش بندرت مقاله و تحلیل سینمایی و اشتیاق  نوشتن موضوعی راهبردی را در من برانگیخت .

تجلی سینمای معنوی در عصر مدرن

تجلی سینمای معنوی در عصر مدرن

۲۰ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۲

سینمای معنوی یک رویکرد خاص در هنر سینماست که به بررسی و تجسم مفاهیم دینی و معناگرا می‌پردازد. این نوع سینما علاوه‌بر سرگرمی، عاملی تعالی‌بخش برای انسان‌های پرسشگر و کمال‌طلب محسوب می‌شود. این نوع فیلم‌ها با به‌تصویر‌کشیدن آیین‌ها و نمادهای دینی، داستان‌های انبیا و اولیا و باورهای ذهنی و فلسفی انسان، می‌توانند تلنگری بر دل و ذهن مخاطب باشند و او را به تأمل و تفکر وادارند.

ستارگان هالیوود اولین قربانیان این کمپانی

۱۹ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۳

کمدی سیاه و تلخ ضد هالیوودی «شهر تینسل» به موضوع پیری بازیگران و ستارگان سینمای آمریکا و بی‌توجهی مدیران کمپانی‌های بزرگ فیلمسازی به هنرمندانی می‌پردازد که سن آنها بالا رفته و دیگر نمی‌توانند جوان اول یا قهرمان اکشن تولیدات سینمایی باشند.

دایناسور غلبه گیشه بر هنر

دایناسور غلبه گیشه بر هنر

۱۹ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۵

در روزهایی که چراغ سینماهای کشور با اکران‌های نوروزی روشن‌تر از همیشه است، یک نام بیش از همه بر تارک گیشه می‌درخشد: «دایناسور». فیلم تازه سیدمسعود اطیابی با بازی پژمان جمشیدی و امیر جعفری در کمتر از یک هفته مرز فروش ۲۰میلیارد تومانی را درنوردیده و بار دیگر معادله پیچیده سینمای ایران را به نمایش گذاشته است؛ معادله‌ای که در یک‌سوی آن استقبال بی‌نظیر مخاطبان و در سوی دیگر، سؤالات جدی منتقدان درباره کیفیت هنری قرار دارد.

اپیزودهای تفرقه در سریال معاویه

اپیزودهای تفرقه در سریال معاویه

۱۸ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۸

از همان‌زمانی که حتی دو سال بیشتر از تولد سینما در غرب نگذشته بود و فیلم‌ها بدون نام و عنوان، به‌شکل حلقه‌ای صامت ارائه می‌شدند هم فیلم‌هایی در فرانسه و آمریکا تولید شدند که در آنها اسلام و مسلمانان را به سخره و مضحکه گرفته بودند!  آثاری مانند «رقص هفت زن محجبه» (تامس آلوا ادیسن-۱۸۹۷)، «عرب مسخره» (ژرژ مِلی‌یس-۱۸۹۸) و «آواز مؤذن» (فیلیکس مگیش-۱۸۹۹) از جمله این فیلم‌ها محسوب می‌شوند؛ این در شرایطی بود که سینما هنوز خود را نیافته بود و موضوعات بسیار پراکنده و بدون ترتیب خاصی سوژه فیلم‌ها قرار می‌گرفتند.

چالش کودکان تنها در بامبولک

چالش کودکان تنها در بامبولک

۱۸ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۲

فیلم کودک «بامبولک» به کارگردانی آرش معیریان از هشتم اسفند روی پرده رفته و جزو فیلم‌های نوروزی است. نگاه این فیلم به تنهایی بچه‌ها در عصر معاصر است که رواج تک‌فرزندی به این مشکل دامن زده است. اگرچه نقطه اتکای بامبولک بر فرزندآوری، استحکام خانواده و رهایی از تنهایی کودکان است اما به شیوه‌ای ظریف تلاش می‌کند نشان دهد که هرکدام از بچه‌های فیلم تشنه محبت هستند.

موسی کلیم‌ الله؛ نماد فرهنگی ایران

موسی کلیم‌ الله؛ نماد فرهنگی ایران

۱۷ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۳

فیلم سینمایی «موسی کلیم‌الله» به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های تاریخی-مذهبی در سینمای ایران، فراتر از یک اثر هنری است و در جایگاه یک نماد فرهنگی، اهمیت زیادی برای مدیریت فرهنگی کشور دارد.

ببینید | رونمایی از اولین تیزر «کوکتل مولوتف»

ببینید | رونمایی از اولین تیزر «کوکتل مولوتف»

۱۷ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۳

اولین تیزر فیلم سینمایی کمدی «کوکتل مولوتف» رونمایی شد.

دروغ‌های دسته‌جمعی دو خانواده در «اشتراکی»

دروغ‌های دسته‌جمعی دو خانواده در «اشتراکی»

۱۶ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۳

این روزها نمایش «اشتراکی» به‌کارگردانی مرتضی شاه‌کرم تا ۲۴اسفند در تماشاخانه ایرانشهر سالن استاد سمندریان روی صحنه می‌رود. موضوع نمایش اشتراکی جزو دغدغه‌های امروز مردم در شهرهای بزرگ شده است. این نمایش قصه دو‌خانواده را روایت می‌کند که به دلیل شرایط بد اقتصادی مجبور می‌شوند در یک واحد مسکونی به‌طور اشتراکی زندگی کنند.

قبلی۲بعدی