روز‌های بد سینما را تلخ‌تر نکنیم؟!

روز‌های بد سینما را تلخ‌تر نکنیم؟!

۲۷ مهر ۱۴۰۴ - ۱۳:۵۴

سینما چند روز تلخ و غمبار را پشت‌سر گذاشت. سفر ابدی چند پیشکسوت و هنرمند، قاطبه سینمایی‌ها و اهالی فرهنگ و حتی مردم هنردوست ایران را به سوگ نشاند.

عمار، امیدی برای سینمای ایران

عمار، امیدی برای سینمای ایران

۲۶ مهر ۱۴۰۴ - ۱۱:۳۹

سینمای پس از انقلاب اگرچه در ابتدا جوان بود اما به‌تدریج با گذشت زمان و بالارفتن سن جوانان ابتدای انقلاب، نیاز به نیروهای تازه‌نفس پیدا کرد. نسل دوم و سوم انقلاب به میدان آمده اما هنوز راهی به حیطه سینما باز نکرده بودند. از همین رو در کنار آن سینمای حرفه‌ای، انجمن سینمای جوان و مرکز گسترش سینمای تجربی، در مسیر جذب نیروهای جوان، ایجاد شد و گام‌هایی برداشتند، اگرچه این گام‌ها کمتر به سینمای حرفه‌ای راه یافتند اما ذخیره‌ای قابل اعتنا برای آینده سینمای ایران ایجاد کردند.

هاشمی‌ها را نمی‌توان با معیار‌های امروز سنجید

بازیگر سریال «پسران هور»:

هاشمی‌ها را نمی‌توان با معیار‌های امروز سنجید

۲۶ مهر ۱۴۰۴ - ۰۸:۳۲

بازیگر نقش حمید رمضانی در سریال «پسران هور» معتقد است پرداختن به شخصیت‌هایی، چون شهید علی‌هاشمی، کاری ارزشمند و ضروری است. او می‌گوید: حرف زدن درباره انسان‌های گمنامی مانند علی‌هاشمی جذاب است؛ کسانی که برای این سرزمین جانشان را فدا کردند و باید بیشتر شناخته شوند.

ناتور‌دشت؛ روایتی پر‌پیچ و خم در مورد خبری کوتاه 

ناتور‌دشت؛ روایتی پر‌پیچ و خم در مورد خبری کوتاه 

۲۵ مهر ۱۴۰۴ - ۱۴:۴۶

فیلم «ناتوردشت» در ژانر اجتماعی ساخته شده و برای اولین بار در چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمده است. در یک روستای کوچک، دختربچه‌ای به مدت سه روز گم می‌شود و ناتوردشت با نگاهی نو، به ابعاد مبهم این واقعه می‌پردازد.

آنالیز «چ»

آنالیز «چ»

۲۵ مهر ۱۴۰۴ - ۱۴:۳۶

نمایش فیلم «چ» در سیمای جمهوری اسلامی فرصتی دیگر برای تامل بر ارزش‌های ویژه آن و البته کاستی‌هایش فراهم آورد‌.

پیوند ادبیات کهن و هنر نمایش در جشنواره ملی اقتباس

تاکید بر مرکززدایی از هنر و ضرورت تبدیل رویدادهای فرهنگی به جریانی مستمر، پیام اصلی دومین دوره این رویداد ملی بود

پیوند ادبیات کهن و هنر نمایش در جشنواره ملی اقتباس

۲۵ مهر ۱۴۰۴ - ۱۴:۰۶

در عصری که چالش‌های هویتی و گسست نسل‌ها به دغدغه‌ای عمومی بدل شده، هنر تئاتر بار دیگر رسالت خود را در پیوند گذشته و حال به نمایش گذاشت.

سنگ بست، قصه‌ای اجتماعی با درونمایه مذهبی

سنگ بست، قصه‌ای اجتماعی با درونمایه مذهبی

۲۴ مهر ۱۴۰۴ - ۱۱:۳۸

این روزها نمایش سنگ بست به کارگردانی محمد‌مهدی حاتمی در سالن چهارسوی تئاتر شهر در حال اجراست و تا دوم آبان ادامه دارد. سنگ بست اثری با درونمایه اجتماعی و مذهبی است که داستان آن در زمان پهلوی می‌گذرد. جالب اینجاست که قصه این نمایش که از سال ۱۳۹۰ اجرا شده، از یک روایت واقعی الهام گرفته شده و به مضامینی مثل ایمان، پالایش درونی و تأثیر متقابل انسان‌ها روی هم می‌پردازد.

ساخت فیلم‌های کوتاه کمدی محک بسیار خوبی برای فیلمسازان جوان است

ارتقای سینمای کمدی با جشنواره‌های تخصصی از نگاه ابراهیم عامریان 

ساخت فیلم‌های کوتاه کمدی محک بسیار خوبی برای فیلمسازان جوان است

۲۳ مهر ۱۴۰۴ - ۱۲:۲۰

ابراهیم عامریان، تهیه کننده سینمای ایران، جشنواره‌های تخصصی مانند جشنواره ملی فیلم‌های کمدی را گامی مهم در جهت بهبود کیفیت و تنوع آثار کمدی دانست و تأکید کرد: رقابت ایجادشده در این جشنواره‌ها، فیلمسازان را به تولید آثار بهتر و خلاقانه‌تر سوق می‌دهد. او همچنین به فیلمسازان جوان توصیه کرد با نگاه بلندمدت مسیر حرفه‌ای خود را ادامه دهند. 

سینما بی رحم نیست؛ صادق است

دومین کارگاه آموزشی شاهد احمدلو در کارگاه آموزشی جشنواره فیلم‌های کمدی مطرح شد:

سینما بی رحم نیست؛ صادق است

۲۳ مهر ۱۴۰۴ - ۱۲:۱۲

در دومین کارگاه آموزشی نخستین جشنواره ملی فیلم‌های کمدی سینمای ایران، شاهد احمدلو، کارگردان، با تأکید بر اهمیت چهار عنصر «شناخت، عشق، دغدغه و اخلاق» در مسیر فیلم‌سازی، این مؤلفه‌ها را راز ماندگاری هنرمندان در سینما دانست.

حرکت آخر نبردی بر سر کلام و سکوت

حرکت آخر نبردی بر سر کلام و سکوت

۲۳ مهر ۱۴۰۴ - ۰۹:۵۳

جدیدترین فیلم شهاب حسینی در مقام کارگردان از نهم مهر اکران خود را آغاز کرده است؛ فیلم «حرکت آخر» که طی  ‌این مدت، فروشی یک‌میلیارد‌ریالی (صد‌میلیون تومانی) را تجربه کرده که باید گفت با توجه به ماهیت فیلم- که در‌ادامه به آن خواهیم پرداخت- چنین فروشی دور از انتظار نیست. پیش از این‌که پا به دنیای حرکت آخر بگذاریم، بهتر است نکته‌ای کوتاه اما مهم با مخاطبان این مطلب در میان گذاشته شود.

قبلی۲بعدی