تحلیل و بررسی نمایشنامه «در انتظار گودو»

تحلیل و بررسی نمایشنامه «در انتظار گودو»

۰۲ دی ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۸

نمایشنامه «در انتظار گودو» اثر ساموئل‌بکت، یکی از آثار برجسته ادبیات قرن بیستم است که به خاطر محتوای عمیق و لایه‌های معنایی متعدد خود مورد توجه خاص قرار گرفته است. در این نمایشنامه به مسائلی چون امید، انتظار و بحران وجود و بافت‌های اعتقادی و فلسفی در جوامع مدرن پرداخته شده است.

سینمای ایران جامانده از تقویم

سینمای ایران جامانده از تقویم

۲۸ آذر ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۹

وقتی به فیلم‌های مناسبتی در سینمای جهان، به‌خصوص هالیوود، نگاهی می‌اندازیم، متوجه می‌شویم که این فیلم‌ها هر‌ساله بازاری میلیارد دلاری را به خود اختصاص می‌دهند. این آثار که می‌توان آنها را تحت عنوان سینمای مناسبتی دسته‌بندی کرد، شامل مجموعه فیلم‌هایی است که به‌مناسبت روزهای خاص در تقویم میلادی، سیلی از آنها درژانرهای مختلف روانه بازار می‌شوند.

روایت پوچی انسان مدرن

نگاهی متفاوت به نمایشنامه‌ در انتظار گودو به بهانه اجرای آن در تماشاخانه‌ هما

روایت پوچی انسان مدرن

۲۸ آذر ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۸

دراین نوشتار به نمایش«در انتظار گودو»که در تماشاخانه هما روی صحنه است،از زاویه مضمونی و تطبیق ظرف زمانی و مکانی نگاه می‌کنیم.اهمیت و جایگاه نمایش در انتظار گودو، نوشته‌ ساموئل بکت در سال۱۹۵۲ در نمایش مدرن جهان بر هیچ‌کس پوشیده نیست.

۱۲ مرد و زن نه چندان خشمگین

نگاهی به فیلم «ژوری شماره ۲» تازه‌ترین ساخته کلینت ایستوود

۱۲ مرد و زن نه چندان خشمگین

۲۷ آذر ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۹

برای مقایسه و تحلیل فیلم «ژوری شماره ۲»، آخرین اثر کلینت ایستوود، قدیمی‌ترین فیلمساز حال حاضر سینمای آمریکا، پس از سال‌ها مجددا فیلم «۱۲ مرد خشمگین» سیدنی لومت محصول سال ۱۹۵۷ را این بار با دقت بیشتر مشاهده کردم که چگونه می‌توان در یک اتاق کوچک مستطیلی با ۱۲ نفر، یک فیلم ۱۰۰ دقیقه‌ای را به خوبی روایت کرد، شعار نداد و شعر نگفت و خسته نکرد و در مقابل، تماشاگر را به قول آنونس خوان‌های قدیمی برروی صندلی اش میخکوب کرد که تا انتها تکان نخورد و خلاصه یک کار سینمایی محض ببیند که هنوز پس از حدود ۷۰ سال، تازگی خودش را حفظ کرده باشد. 

لزوم نگاه اقتصاد محور به جشنواره تجسمی فجر

در گفت‌وگو با بهرام کلهرنیا‌، دبیر هفدهمین جشنواره تجسمی فجر عنوان شد

لزوم نگاه اقتصاد محور به جشنواره تجسمی فجر

۲۷ آذر ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۹

درروزهای اخیر، ازسوی معاونت هنری وزارت فرهنگ‌ و‌ارشاد اسلامی، بهرام کلهرنیا به‌عنوان دبیرکل هفدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر انتخاب شد. کلهرنیا طراح، نقاش، پژوهشگر ومدرس هنر، طراح گرافیک و رئیس شورای‌عالی خانه هنرمندان ایران بوده و تا امروز فعالیت‌های متنوعی در این حوزه‌ها انجام داده است. با اودرباره کم‌و‌کیف این دوره ازجشنواره به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

کمال و کارایی زبان پارسی

کمال و کارایی زبان پارسی

۲۷ آذر ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۵

زبا‌ن‌های ایرانی دوره میانه (۳۳۰پیش از میلاد تا ۶۵۱ میلادی) تا چند سده پس از ظهور اسلام در ایران‌زمین زنده بودند ولی شرایط به وجود آمده برای حوزه تمدنی ایران و ورود دینی با زبان و فرهنگی تازه باعث شد خط و زبان دستخوش تغییراتی شود؛ زبان عربی که به اقتضای کلام وحی، حجت بی‌چون و چرای مسلمانان برای زندگی دو‌گیتی بود، در ایران گسترده شد و حوزه تمدنی ایران را با شرایط تازه‌ای مواجه کرد.

درخشش شهرستان‌ها در سینما حقیقت

درخشش شهرستان‌ها در سینما حقیقت

۲۷ آذر ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۵

سینمای مستند را می‌توان انسانی‌ترین شکل از دنیای رنگارنگ سینما دانست. تولید یک اثر مستند در دنیای امروز با حداقل امکانات ممکن است؛ تنها کافی است دید بازی داشته باشیم تا یکی از حقایق فراوان اطراف‌مان را با نگاهی نو به تصویر بکشیم. به همین دلیل، در رسانه‌های بزرگ جهان، بخش مهمی از محتوا را فیلم‌های مستند تشکیل می‌دهند.

رسانه ملی، پیشران حقیقت

رسانه ملی، پیشران حقیقت

۲۶ آذر ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۶

جشنواره مستند سینما‌حقیقت به خط پایان رسید و امسال شمار آثار پرتره درباره شخصیت‌های تاثیرگذار اجتماعی و سیاسی بیش از سال‌های گذشته بود. همچنین رویکرد جشنواره نسبت به بیان وقایع تاریخی‌ای که موجب شکل‌گرفتن جریان اجتماعی مهمی در تاریخ این سرزمین شدند، قابل توجه است.

مستندسازان پس از اعتمادسازی دولت چهاردهم با رغبت بیشتری به جشنواره حقیقت آمدند

وزیر فرهنگ در جمع خبرنگاران:

مستندسازان پس از اعتمادسازی دولت چهاردهم با رغبت بیشتری به جشنواره حقیقت آمدند

۲۵ آذر ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۹

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از پایان اختتامیه جشنواره فیلم حقیقت در جمع خبرنگاران با اشاره به تلاش‌های دولت چهاردهم برای برگزاری این رویداد گفت: برخی از مستندسازان که فکر می‌کردند فیلم‌ آنها عرضه نمی‌شود با رغبت بیشتری به جشنواره حقیقت آمدند.

هیچ زمانی برای تغییر دیر نیست!

نگاهی به دو مستند «کیمیا» و «نبردهای فانتوم ۲»

هیچ زمانی برای تغییر دیر نیست!

۲۵ آذر ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۹

در جشنواره سینما حقیقت، امسال سازمان سینمایی اوج دو مستند را شرکت داده که هردو اثر، ضمن رعایت اصول ساخت سینمای مستند، دارای ارزش‌های مفهومی قابل توجه‌ است. یکی از این فیلم‌ها، روایتی از دلاوری‌های نیروی هوایی و دیگری روایتی از مبارزه یک انسان برای رهایی از ستمی است که بر او می‌رود.

قبلی۶بعدی