نگاه هفته

در اهمیت مستندسازی

۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۰

یک: فیلم مستند در همه جای دنیا از پر‌مخاطب‌ترین برنامه‌های تلویزیون محسوب می‌شود. مستند در شاخه‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، تاریخی، علمی و حیات‌وحش جذابیت‌هایی دارد که در بسیاری از مواقع گونه‌های دیگر تصویری، چنین جذابیتی ندارند. همین جذابیت‌های ماهوی است که مستند را از دیگر گونه‌های تصویری متفاوت می‌کند.

نقش پررنگ شورای طرح و برنامه شبکه‌ها

۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۷

در سال‌های گذشته شورای طرح و برنامه شبکه‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای در ساخت فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی داشته ‌است.

هر فارسی زبان، یک مخاطب است

۱۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۷

زمانی مرحوم ادیب پیشاوری (1309 ـ 1222 ه ش) غزلی گفته بود که آکنده بود از لغات و تعبیرات دشوار و غیرشایع که پیش‌بینی می‌شد کمتر کسی به فهم رموز و معانی آن کامیاب شود. یکی از شاگردان ایشان به استاد گفت که شاید در همه‌ تهران، فقط 20 نفر بتوانند از تعابیر این شعر سر دربیاورند و استاد ادیب پیشاوری پاسخ داد: «من هم برای آن بیست نفر این شعر را سروده‌ام.» این اعتماد به نفس و صداقت کم نظیر را در عالم ادبیات می‌توان درک کرد و پذیرفت.

درباره دوبله‌های برون‌مرزی و فراز و نشیب‌هایش

صدای ما، صدای دیگران

۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۲

دوبله درآثار نمایشی شبکه‌های برون‌مرزی نقش تعیین‌کننده‌ای دارد. در واقع یکی از ارکان جذب مخاطب آن سوی آب همین استفاده درست از ظرفیت دوبله برای جامعه مقصد است. شبکه سحر یکی از شبکه‌های مهم برون‌مرزی است. فعالیت دوبله در این شبکه عمری 20 ساله دارد که به طور عمده در سه سیمای این شبکه یعنی آذری، کردی و اردو انجام می‌شود.

نگاهی به پرمخاطب‌های شبکه‌های برون‌مرزی

۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۱

سال‌ها پیش مارشال مک لوهان از نظریه پردازان مشهور علوم ارتباطات وقتی از کوچک شدن جهان به دست رسانه و تبدیل آن به دهکده‌ای جهانی گفت، کسی فکرش را نمی‌کرد که به این زودی تحولات رسانه‌های ارتباط جمعی، مهر تائیدی به آن بزند.

نگاهی به ضرورت‌های برنامه‌سازی در عرصه بین‌الملل

منفعل بازنده است

۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۰

1ـ عصری که در آن زندگی می‌کنیم، عصر اطلاعات و ارتباطات نامیده می‌شود. نگاه و رویکردی که در آن اطلاعات و ارتباطات به‌عنوان حیاتی‌ترین رکن در عرصه‌ ملی و بین‌المللی تعریف شده و پیوند‌دهنده همه شئون زندگی انسانی است. فهم و شناخت ما در عصری که در آن زندگی می‌کنیم بر تمامی وسایل ارتباط جمعی و رسانه‌ها استوار است. درواقع رسانه‌های جمعی از قدرت تاثیرگذاری و اقناع‌بخشی مخاطبان برخوردار هستند و معرفت و آگاهی ما را شکل می‌دهند.

رسانه ملی، آیینه‌ای فراگیر...

۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۷

در تاریخ، مقاطعی است که موج تغییرات اجتماعی به شکلی توفنده و ناگهانی رخ داده است. مثلا قلمرو اسلام را در نظر بگیرید؛ از قرن دوم به بعد، موسساتی برای ترجمه برپا می‌شوند، دانشگاه‌ها و مجالس کسب علم و دانش رونق می‌گیرد و تصویری جدید از جامعه پدید می‌آید که در شکل‌دهی ادوار بعدی مؤثر است. در قرن هفتم، حمله مغول موج متفاوتی از تغییرات اجتماعی را ایجاد می‌کند؛ شهرهایی که کانون جمعیت بوده‌اند یکباره تهی می‌شوند.

تلویزیون در بروز رفتار خشونت‌آمیز چقدر نقش دارد؟

رسانه متهم ردیف اول نیست

۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۶

«ریموند کارور» می‌گوید: «تأثیر، همان نیرو است» («مقدمه‌« کلیسای جامع» ‌/‌ فرزانه طاهری) به نظر می‌رسد با نوعی عبارت تضادآمیز روبه‌روییم. مثل این‌که گفته شود: قدرت، همان ضعف است. البته در واقع، منظور نویسنده این است که برای درک ساز و کار تأثیر یک اثر هنری بر مخاطب، توجه به منبع تأثیر ضروری است. در اینجا سؤالی پیش می‌آید: آیا هر اثری بر مخاطب مؤثر است؟ یک بیننده‌ تلویزیون را در نظر بیاورید. کسی که جلوی تلویزیون نشسته و فیلمی لبریز از خشونت را تماشا می‌کند. آیا او طبق مدل ارسطویی به محاکاو تقلید خواهد پرداخت و رفتارهایی را که دیده تکرار خواهد کرد؟

کافه سوال؛ موضوعات جذاب به‌جای مهمان‌های جذاب

۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۷

پخش سری جدید برنامه «کافه سوال» بعد از وقفه‌ای سه ماهه چند هفته‌ای است از سر گرفته شده است. این برنامه گفت‌وگومحور روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه ساعت 21 روانه آنتن شبکه دو می‌شود و هر شب موضوعی اجتماعی را زیر تیغ نقد می‌برد.

نگاه هفته

ذائقه مخاطب و چهره‌های تاریخی ایرانی

۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۸

این‌که تلویزیون تمام تلاشش را می‌کند تا به اندازه توانش نخبگان گذشته کشور را به نسل فعلی معرفی کند، حتما اتفاق خوبی است و باید آن را به فال نیک گرفت. سنتی که از قدیم به جامانده و باید زیر پر و بالش را گرفت و امروزی‌تر به مخاطب ارائه داد.

قبلی۱۵بعدی