خاطرات جعلی

تاریخ، نیازمند مراقبت

۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۸

خاطرات همواره بخشی از تاریخ بوده و خاطره‌گویی چهره‌های موثر در مقاطع تاریخی می‌تواند تبیین‌کننده واقعیت‌هایی باشد که در دوران حضور آنها وجود داشته است، اما این خاطره‌گویی‌ها می‌تواند آفاتی هم داشته باشد و به انحراف تاریخ یا اصطلاحا تاریخ‌سازی تبدیل شود. نمونه آشکار این آفت را می‌توان در برخی خاطراتی که از مسئولان دربار پهلوی درباره مبارزات انقلابی مردم ایران منتشر شده بخوبی مشاهده کرد و تحریف تاریخ را از سوی این افراد که از مردم انقلابی ایران طرد شدند، ملاحظه کرد. همچنین برخی خاطراتی که از سوی برخی چهره‌های دیگر ازجمله افرادی که بعد از انقلاب به دلیل برخی زاویه‌ها با سیاست‌های نظام از ایران رفتند و در آن سوی آب‌ها مشغول تاریخ‌سازی درباره تاریخ ایران هستند، اما گذشته از چنین افرادی که به دلیل ضدیت با نظام سعی می‌کنند هر آنچه اتفاق افتاده را سیاه و تاریخ قبل و بعد از انقلاب را به شکلی غیرحقیقی جلوه دهند، گاهی مشاهده می‌شود افرادی که در داخل نظام حضور داشته و همین الان هم مسئولیت دارند، خاطراتی درباره یک واقعه تاریخی نقل می‌کنند که با خاطرات دیگران اندکی زاویه دارد.

خاطرات جعلی

کابوس!

۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۰

همه آنچه ما کودکان انقلاب از ساواک و زندانیان زمان شاه شنیده و در فیلم‌ها دیده‌ایم و در کتاب‌ها خوانده‌ایم، تصویر شکنجه است، کابوسی ابدی و تمام‌ناشدنی. پرویز ثابتی، مرد شماره 2 ساواک اما در گفت‌وگویی در سی‌امین سالگرد انقلاب اسلامی، تمام این حرف‌ها را منکر شده است: ساواک مخالفان را شکنجه نمی‌کرد!

خاطرات جعلی

کار، کار انگلیسی ها است

۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۴

خاطرات همفر، جاسوس انگلیسی در ممالک اسلامی! این عنوان روی جلد کتابی است که قرار است نقش یک مأمور ناشناخته انگلیسی به نام همفر را در شکل‌گیری فرقه وهابیت شرح دهد.مستر همفر، جاسوس انگلیسی در سرزمین‌های اسلامی در قرن ۱۸ میلادی در قالب یک مسلمان دوآتشه و مسلط به زبان عربی، از طرف سازمان جاسوسی بریتانیای کبیر رهسپار سرزمین‌های اسلامی می‌شود. او در ایﻦ کتاب ﻣﺄﻣﻮریﺘﺶ ﺑﻪ ﻣﺼﺮ، ﻋﺮاق، ایﺮان، ﺣﺠﺎز و اﺳﺘﺎﻧﺒﻮل را شرح داده و هدفش از ایﻦ ﻣﺄﻣﻮریﺖ را ﺟﻤﻊ‌ﺁوری اﻃﻼﻋﺎت کافی ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺟﺴﺘﺠﻮی راه‌های در هم شکستن ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎن و ﻧﻔﻮذ اﺳﺘﻌﻤﺎری در ﻣﻤﺎﻟک اﺳﻼﻣی شمرده است. همفر در این مأموریت با یک طلبه مسلمان به نام «محمد بن عبدالوهاب» آشنا می‌شود و با ایجاد امکانات مالی و آموزش‌های عقیدتی به وی، باعث ایجاد مکتبی می‌شود که امروزه آن را به نام «وهابیت» می‌شناسیم.

خاطرات جعلی

کوروش نامه و جهانبینی آرمانی

۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۰

کورش‌نامه سرگذشت خیالی کورش دوم، بنیانگذار امپراتوری هخامنشی است؛ این رمان تاریخی را گزنفون یا کسنُفون (430 ـ 365 ق.م) نوشته که در لشکرکشی کورش کوچک علیه برادرش اردشیر دوم (405 ـ 359 ق.م) سال 401 ق.م شرکت داشته است.کورش‌نامه مشتمل بر هشت کتاب است. هر یک از این کتاب‌ها بخشی از زندگی شاه هخامنشی را روایت می‌کند. کتاب نخست درباره آموزش‌های پارسیان برای کودکان، رشد و نمو کورش در دربار مادی پدربزرگش است. کتاب‌های بعدی شرح دستیابی او به قدرت، شیوه سازماندهی و مدیریتش است. ارتش، حمله به ارمنستان، سکاییه و آشور است که مشخصا براساس سنت‌های روایی موجود تألیف شده است. برای مثال کورش به عنوان یک شاه هخامنشی به ارمنستان حمله نمی‌کند بلکه سرداری است که در حال انجام وظیفه برای پادشاه ماد، مشغول عملیات جنگی است.

خاطرات جعلی

خاطره نویسان محو جمال خویش اند

۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۶

خاطرات به تاریخ شفاهی بسیار نزدیک است. تاریخ شفاهی «Oral history» یکی از شیوه‌های پژوهش در تاریخ است که به شرح و شناسایی وقایع، رویدادها و حوادث تاریخی بر‌اساس دیدگاه‌ها، شنیده‌ها و عملکرد شاهدان آن ی‌پردازد. تاریخ شفاهی حتی در صورت مکتوب‌شدن خصلتی گفتاری دارد، اما به آشکار‌شدن زوایای پنهان تاریخ و بازسازی دوباره آن منجر می‌شود.

مدارس مذهبی

مدرسه ای که شناسنامه انقلاب شد

۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۴

یکی از مدارسی که برای تربیت فرزندان خانواده‌های مذهبی در تهران تاسیس شد، مدرسه رفاه بود. علاوه بر فعالیت‌های آموزشی، این مدرسه مرکز تلاش‌های سیاسی انقلابیون نیز بود.در مورد دلایل اصلی پایه‌گذاری این مدرسه روایاتی وجود دارد. برخی مانند اکبر هاشمی‌رفسنجانی انگیزه اصلی تاسیس را محصول یکی از سخنرانی‌های خود می‌داند که «از صمیم دل در جمع دوستان اهل خیر و مبارز بازار درباره کمبودهایی برای آن روز دختران در شهر تهران انجام داد.»

مدارس مذهبی

خواجه نظام الملک و مدارس نظامیه

۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۸

بعد از پذیرش دین مبین اسلام توسط ایرانیان، ‌دانشمندان این سرزمین در ترویج مبانی حقه اسلام و مفاهیم بلند و مکشوف کردن حقیقت پنهان آن تلاش گسترده‌ای به کار بستند و در این راه از هیچ کوششی فروگذار نبودند. در این میان تعلیم و تربیت نیز که ایرانیان از آن بهره کافی و وافی داشتند و دانشگاه‌هایی چون گندی‌شاپور موید این مطلب است با همت مردانه، تجربیات گذشته درخشان را در راه اعتلای دین جدید به کار بردند. تاریخ گواه این مطلب است ایرانیانی که در دستگاه‌های خلافت صاحب منصب بوده‌اند به نوعی در ترویج علم و نیز تاسیس مکان‌هایی برای تدریس علوم یا استنساخ و ترجمه کتب کوشیده‌اند؛ ‌از اولین نمونه‌های این امر می‌توان به بیت‌الحکمه بغداد اشاره کرد که به دستور هارون‌الرشید و معاضدت خاندان برمکی احداث شد.

مدارس مذهبی

نقش مدرسه علوی در تربیت نیروهای فرهنگی و انقلابی

۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۰

مدرسه علوی یا موسسه فرهنگی علوی با همکاری جمعی از متدینین از جمله علامه علی‌اصغر کرباسچیان، استاد رضا روزبه و دکتر علی گلزاده غفوری در تهران، در سال ۱۳۳۵ خورشیدی تاسیس شد.در واقع تاسیس موسسه فرهنگی علوی بر اساس پیوند سه رکن اصلی و با همکاری یک نماینده از هر رکن صورت گرفت: «شیخ علی‌اصغر کرباسچیان» (معروف به علامه) به نمایندگی از حوزه علمیه قم و مرجع تقلید وقت، آیت‌الله سیدحسین بروجردی، مطلع از کمبودها و نیازهای جامعه دینی و متکی به نفوذ مادی و معنوی روحانیت، «شیخ هادی تهرانی» (معروف به حاج مقدس) واعظ و منبری سرشناس و معتمد متدینان جنوب و مرکز تهران به نمایندگی از طرف بازار و کسبه و رابط انتقال توانایی‌ها و امکانات مالی و تدارکاتی آنان و نیز رضا روزبه، کارشناس فیزیک و علوم تربیتی به نمایندگی از سوی متدینان تحصیلکرده و مطلع از کارکرد نظام آموزش و پرورش نوین ایران و مدیریت مدرسه.

مدارس مذهبی

مدارس دینی، مروجان فرهنگ ناب شیعی

۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۵

پس از تثبیت اسلام، آموزش و پرورش از انحصار طبقات ممتاز خارج شد و امکان تحصیل علوم متوسطه و عالی کم ‌و بیش برای عده بیشتری فراهم شد و بتدریج با گسترش اسلام و پیشرفت علوم دینی و همچنین تمایل عامه مردم به فراگیری آن موجب شد مراکزی تحت‌عنوان «مدارس» ایجاد شود که تدریس علوم اسلامی را در راس برنامه‌های خود قرار دهد.

مدارس مذهبی

پیوند دین و دانش

۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۳

علمای مذهبی که آغازگر حرکت انقلابی علیه رژیم شاهنشاهی بودند علاوه بر فعالیت‌های سیاسی، به امور فرهنگی توجه ویژه داشتند.

قبلی۲۳بعدی