به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین یزد، سرپرست فنی و حرفهای استان یزد اظهار داشت: تبدیل مراکز دولتی فنی و حرفهای به قطبهای مهارتی یکی از کلان برنامههای مجموعه فنی و حرفهای است و در نظر داریم برخلاف گذشته که دورههای آموزشی را در بسیاری از رشتههای دارای متقاضی برگزار میکردیم، آموزشهای این مراکز را به سمت رشتههای همجنس به عنوان قطبهای مهارتی سوق دهیم که این اقدام به ارتقای سطح آموزشها و کمک به استفاده از ظرفیتهای سایر مراکز کمک خواهد کرد.
طالبی مدیریت مراکز به روشهای هیات امنایی را از دیگر سیاستهای این سازمان برشمرد و گفت: تلاش داریم از این طریق ظرفیتهای بخش خصوصی را در مدیریت این مراکز بکار گیریم و معتقدیم حضور بخش خصوصی در این حوزه میتواند به ارائه آموزشهای مهارتی برحسب نیاز جامعه کمک کند.
سرپرست فنی و حرفهای استان با اشاره به اجرای طرح «کارآفن» در فنی و حرفهای استان، گفت: این طرح با هدف ارائه آموزشها در رشتههای مختلف از تهیه مواد اولیه تا تولید محصول انجام میشود.
طالبی تصریح کرد: بزودی مرکز مهارتهای پیشرفته را با توجه به تغییر شکل مشاغل با عنایت به پیشرفتهای حوزه نرم و ابزارهای هوش مصنوعی راه اندازی خواهیم کرد که تاکنون در این رابطه جانمایی صورت گرفته و رایزنیهای نیز با اداره کل فناوری اطلاعات و ارتباطات استان در حال انجام داریم.
سرپرست فنی و حرفهای استان افزود: فنی و حرفهای استان در قالب طرح همنوا با همکاری آموزش و پرورش استان، به دانشآموزان هنرستانها در حوزه کارگاههای آموزشی ارائه خدمات میدهد و با این طرح عملاً فاصله بین دو دستگاه کمتر شده است.
وی گفت: در مراکز دولتی، ۳۰ هزار نفر تحت پوشش آموزشهای مهارتی قرار گرفتهاند و همچنین در زندانها، با راهاندازی کارگاههای آموزشی و طرحهای مهارتمحور مانند سربازان مهارت، ۱۵ هزار نفر آموزش دیدهاند.
طالبی افزود: ۱۶ مرکز دولتی فنی و حرفهای در استان یزد در کنار آموزشکدههای آزاد فنی و حرفهای مشغول فعالیت هستند و برنامههای سیار نیز به مناطق محروم و روستایی گسترش یافته تا دسترسی به آموزش را افزایش دهد.
سرپرست فنی و حرفهای استان اظهار داشت: بخش خصوصی با ۸۲۰ آموزشگاه آزاد فعال، سهم قابل توجهی در مهارتآموزی دارد و در سال گذشته، ۳۶۱ آموزشگاه واجد شرایط دریافت حمایت مالی شدند و مبالغی بین ۲ تا ۶۰ میلیارد تومان بسته به نوع طرح و نیاز به تجهیزات، به آنها تخصیص یافت.
طالبی گفت: با همکاری صندوق کارآفرینی امید، وامهایی برای تأمین مواد مصرفی و تجهیزات آموزشی در اختیار آموزشگاهها قرار گرفته است.
وی افزود: سالانه نزدیک به ۶۰ هزار نفر در آزمونهای مهارتی شرکت میکنند که حدود ۵۷ هزار نفر در مرحله اول پذیرفته میشوند و نیمی از آنها موفق به اخذ گواهینامههای فنی میگردند.
طالبی تصریح کرد: برگزاری آزمونها به صورت آنلاین و حضوری، تسهیلات بیشتری را برای داوطلبان فراهم کرده است.
سرپرست فنی و حرفهای استان گفت: این اداره هر ساله المپیادهای مهارتی را در سطوح شهرستانی، استانی و ملی برگزار میکند و در سال گذشته، دو نماینده از ایران در المپیاد جهانی مهارت شرکت کردند و موفق به کسب مدال شدند، اما متأسفانه این موفقیتها آنگونه که باید انعکاس رسانهای نداشت.
طالبی افزود: هدف ما تربیت نیروی کار ماهر و افزایش اشتغال پایدار است و از تمام ظرفیتهای دولتی و خصوصی برای تحقق این مأموریت استفاده خواهیم کرد.