شاید دولت پزشکیان که با شعاری آزادی ارتباطات و رفع فیلترینگ انتخاب شد و ما هم در این انتخاب شریک بودیم ،بگوید لایحه قوه قضاییه است و من فقط حمال آن هستم .پاسخ اینست که هم چنانکه جوانمردانه در مقابل مصوبه خام مقابله با بدحجابی ایستادید و کشور را از یک جنگ داخلی که کار را برای جنگجویان خارجی راحت می کرد نجات دادید حمال این لایحه خام تر از خام نمی شدید.
بدون آنکه وارد ایرادت وارد بر مقدمه توجیهی و تک تک مواد بشوم که این فضا گنجایش آن را ندارد و همانند لایو طرح جاسوسی که به اشتراک گذاشتم ،انشالله لایوی با انجمن های علمی برگزار خواهیم کرد ،دلایل کلی خام تر از خام بودن لایحه عبارت است :
۱)شفاف نبودن واژگان :
اصل شفافیت جرایم در کنار اصل قانونی بودن ،اصل اساسی در جرم انگاری است .در مواد ۱۱،۱۲و ۱۳ که مهمترین قسمت جرم انگاری است واژگان گنگ و مبهم راه را برای تفاسیر مختلف و ناامنی آنهم در حوزه رسانه که از اصل آزادی برخوردار است باز می گذارد.الان رسانه ها می گویند ما در میدان مین راه می رویم با این لایحه دیگر باید غیر از مین آماده شلیک موشک ها هم باشند.
واژگان مبهمی نظیر محتوای خلاف واقع ،تشویش اذهان عمومی ،ذینفع ،احتمال معقول ،ظن قوی ،خسارت شدید یا جبران ناپذیر،میزان اثر گذاری ،مخل امنیت داخلی یا خارجی ،مخل نظم و سلامت عمومی،،مخل روابط با کشورهای خارجی ،همکاری با دول خارجی کار رسانه ای را سخت می کند.
۲)نقض اصل حداقلی بودن حقوق جزا
الان جرم انگاری در قلمرو رسانه هم از نظر کمی و هم کیفی زیاد است و در دنیا متهم به نقض آزادی رسانه هستیم اضافه کردن سیاهه جرایم انهم مبهم بجای جرم زدایی تشنگی حاکمیت به مجازات یا جهان بینی تا نوک بینی را می رساند .انتظار ما در رسانه tort کردن جرایم و تبدیل جرایم به خطاهای مستوجب مسئولیت مدنی است نه کیفری کردن.
۳)شدت و عدم تناسب مجازات در قلمرو رسانه:
رسانه ها رکن چهارم دموکراسی و مهمترین مصداق امر به معروف در جهان حاضر هستند و باید از شدت مجازات در این قلمرو پرهیز کرد .تهدید به اعدام از طریق افساد فی الارض و تا ده سال حبس برای نشر یک مطلب خلاف واقع منطقی نیست.
🔹۴)تورم کیفری و تورم پرونده :
دادگستری با این لایحه برای خود پرونده می تراشد ولااقل هوای خود را ندارد .قوه قضاییه ای که در پرونده های مهمی نظیر قتل اطاله دارد باید بداند ،همین میزان وقت بگذارد برای حاکمیت و مردم انتقاد ناپذیری که هر روز منتظرند بگوییم بالای چشم آنها ابرو است .
۵)حاشیه امن برای مفسدین دولتی و غیر دولتی با ارعاب رسانه ها به شکایت ؛خود سانسوری و نهایت رها کردن حرفه رسانه از سوی متخصصین این حوزه و از بین رفتن آزادی بیان از دیگر عوارض این لایحه است
نهایتا من به عنوان کسی که در حوزه حقوق کیفری و سیاست جنایی رسانه ها ،چند کتاب و مقاله دارم ،مدعی عدم آسیب رسانه ها به خصوص در قلمرو نشر اکاذیب نیستم و از قلدرهای فضای مجازی حتی باجگیری رسانه ای نیز بی اطلاع نیستم،اما خطابم به حاکمیت اینست که با سلاح کیفری ؛بگیر و ببند ،آنهم به شکل این لایحه به جنگ رسانه ها رفتن مطلوب نیست ،بلکه فرهنگ سازی استفاده درست از رسانه و فضای مجازی از دوره دبستان و نهایت جبران خسارت معنوی به نفع بزه دیده توسط اکاذیب و توهین کنندگان در کنار اعطای حق پاسخ (که از رسانه ملی هم شروع شود ) راه درست ورود به کنترل آسیب های این حوزه است . نهایت از حد افساد فی الارض و حبس های طویل چه به قصد ارعاب چه به قصد انجام صرفنظر کنید اجازه بدهید متخصصین حوزه رسانه و سیاستگذاری عمومی در قلمرو رسانه در این قلمرو قلم بزنند،نه تفکر سخت داخل قوه که اگر کنترل نشوند ظرف یکسال چهار هزار عنوان مجرمانه را ده هزار می کنند.