رادیو اقتصاد بهعنوان یکی از شبکههای راهبردی سازمان صداوسیما، با رویکردی تحلیلی و سیاستمحور، تلاش دارد ضمن پاسخ به نیازهای اطلاعاتی مخاطبان، فضایی آرام و عاری از هیجانهای کاذب برای افکار عمومی ایجاد کند. مهدی شیار، مدیر گروه حکمرانی اقتصادی رادیو اقتصاد در گفتوگویی تفصیلی از راهبردهای محتوایی این شبکه در سال جاری میگوید؛ از رویکرد به «جهاد تبیین» گرفته تا نقشآفرینی در جنگ رسانهای علیه تحریفها.
مهدی شیار، مدیر گروه حکمرانی اقتصادی و قائم مقام رادیو اقتصاد با بیان اینکه این شبکه رادیویی با توجه به وظایفی که در جهاد تبیین به عهده دارد، مباحث اقتصادی را از جنبههای مختلف مورد بررسی و تحلیل قرار میدهد، میگوید: «ما تلاش میکنیم مسائل اقتصادی را از جنبههای مختلف تحلیل کنیم و با دعوت از اساتید دانشگاه، مسئولان دولتی، فعالان بخش خصوصی و کارشناسان اقتصادی، چشماندازی واقعگرایانه از وضعیت اقتصاد ایران ترسیم کنیم. برنامههای گفتوگومحور مانند رهیافت و اقتصاد جهان از جمله مهمترین تولیدات رادیو اقتصاد در این مسیر هستند که همزمان تحولات سیاسی و اقتصادی را در سطح ملی و بینالمللی تحلیل میکنند.»
رادیو اقتصاد از همان ساعات ابتدایی، پس از اعلام شعار سال با عنوان «سرمایهگذاری برای تولید»، با طراحی و پخش برنامهای با عنوان از سرمایه تا تولید وارد میدان تبیین شد. شیار در این باره تأکید میکند: «در این برنامه، تلاش شده با دعوت از چهرههای کلیدی اقتصاد کشور، چه در دولت و چه در بخش خصوصی، راهکارهای تحقق عملی این شعار بررسی شود.»
او همچنین از «نبض تولید» بهعنوان یک مستند گزارشی یاد میکند که در حوزه صنایع تولیدی فعالیت کرده و مصداقهای تحقق شعار سال را از نزدیک روایت میکند.
وی ادامه میدهد: رادیو اقتصاد در رویکرد تنظیمگرانه خود، وظیفه نظارتی و مطالبهگرانه از دستگاهها در تحقق شعار سال را نیز برعهده دارد.
تحلیل ساختارهای کلان؛ از قانون تا افکار عمومی
برنامهسازی در رادیو اقتصاد صرفاً ناظر به رویدادهای جاری نیست، بلکه تلاشی است برای تحلیل ساختارها، اسناد بالادستی و برنامههای توسعهای. قائم مقام رادیو اقتصاد در اینباره توضیح میدهد: «چگونگی اجرای قوانین اقتصادی و وظیفه هر دستگاه در محققشدن اهداف، در برنامههایی مانند برنامه هفتم مورد بررسی قرار میگیرد.»
او تأکید میکند که رادیو اقتصاد در این بخش، کوشیده است مطالبهگری منصفانه، شفاف و هدفمند را جایگزین نگاه صرفاً انتقادی کند و مردم را با پیچیدگیهای اجرای اسناد بالادستی آشنا سازد.
یکی از شاخصترین نقشآفرینیهای این شبکه رادیویی در ماههای اخیر، مربوط به واکنش سریع آن به جنگ ۱۲ روزه میان ایران و رژیم صهیونیستی است. شیار با اشاره به برنامه ویژه «برای وطن» توضیح میدهد: «ما در این برنامه تلاش کردیم تا با دعوت از کارشناسان اقتصادی و مسئولان، ضمن تحلیل ابعاد اقتصادی جنگ، از تلاش سربازان اقتصادی کشور در تأمین کالاهای اساسی، تولید و آرامسازی فضای روانی بازار روایت کنیم.»
به گفته او، موضوعاتی مانند نقش ژئوپلیتیک ایران در بازار جهانی انرژی و پیامدهای منطقهای جنگ بر اقتصاد بینالملل از محورهای اصلی این برنامه بودهاند.
در فضایی که شایعات اقتصادی و تحلیلهای غیرواقعی توسط رسانههای معاند تولید و بازنشر میشود، رادیو اقتصاد با تکیه بر تحلیل دادهمحور و کارشناسیشده، در تلاش است مخاطب را به تصمیمگیری هوشمندانه اقتصادی هدایت کند.
شیار معتقد است برنامههایی مانند «سرای سرمایه» به دلیل تمرکز بر اخبار تخصصی بازارهای سرمایه، ارز و طلا، به شنوندگان کمک میکنند تا از مسیر تحلیل، نه هیجان، وارد تصمیمسازی اقتصادی شوند. او بیان میکند: «این برنامهها برای مقابله با فضای احساسی و تخریبی رسانههای معاند بسیار مؤثر بودهاند.»
از سوی دیگر رادیو اقتصاد تنها به تحلیل سیاستهای کلان اکتفا نکرده و با راهاندازی برنامهای با عنوان به قید فوریت، به انعکاس مشکلات و دغدغههای فعالان اقتصادی در سطوح خرد میپردازد. شیار میافزاید: «این برنامه مرجع پیگیری درخواستهای مردمی از جمله مسائل مرتبط با صدور مجوزهای کسبوکار است که از طریق پیامک
دریافت و در قالب گفتوگو با مسئولان پیگیری میشود. این ساختار نشاندهنده نقش تعاملی و مسئولیت اجتماعی رسانه در فرآیند بهبود محیط کسبوکار است.»
در گروه «اقتصاد و جامعه» رادیو اقتصاد، انتقال مفاهیم اقتصادی کاربردی دنبال میشود. برنامههایی مانند «روزی نو» با رویکرد اطلاع رسانی و «گذر بازار» با موضوعات اقتصادی، اجتماعی این هدف را دنبال میکنند.
شیار در اینباره اظهار میکند: «ما در این برنامهها بهصورت تعاملی با شنوندگان در ارتباط هستیم و تلاش میکنیم از تأثیر رفتارهای اقتصادی فردی بر ساختار اقتصادی جامعه سخن بگوییم.»
در پایان گفتوگو، شیار از اعتماد مخاطب بهعنوان سرمایه اجتماعی یک رسانه یاد میکند و میگوید: «رادیو اقتصاد در تلاش است با بهرهگیری از تخصص، تجربه و تحلیل واقعگرایانه، مرجع دانستنیهای اقتصادی برای مردم باشد. ما میدانیم که اعتماد بهسختی جلب میشود و بهسادگی از بین میرود، بنابراین حفظ آن خط قرمز ماست.»