به گزارش جام جم آنلاین از پلیس راهور تهران، سرهنگ رابعه جوانبخت روز چهارشنبه اظهار کرد: خلوتی معابر در ساعات شبانگاهی عاملی است تا برخی رانندگان با سرعت غیرمجاز و سبقتهای خطرناک رانندگی کنند و عامل بروز این حوادث مرگبار باشند.
وی با ارائه آمار مربوط به گروههای سنی درگیر در این تصادفات افزود: جوانان ۲۰ تا ۳۰ ساله با ۳۰ درصد، بیشترین قربانیان تصادفات شبانه هستند.
به گفته وی، این گروه سنی معمولا به دلیل هیجانطلبی، رانندگی پرسرعت و نداشتن مهارت کافی دچار حادثه میشوند.
وی ادامه داد: گروههای سنی ۳۰ تا ۴۰ سال (۱۷ درصد)، ۵۰ تا ۶۰ سال (۱۴ درصد)، ۴۰ تا ۵۰ سال (۱۲ درصد) و زیر ۲۰ سال (۱۱ درصد) در رتبههای بعدی قرار دارند، افراد زیر ۲۰ سال اغلب در جایگاه سرنشین دچار حادثه شدهاند.
سرهنگ جوانبخت همچنین به آسیبپذیری بالای افراد ۷۰ تا ۸۰ سال با سهم ۱۶ درصدی اشاره کرد و گفت: کاهش توان جسمانی و کندی در واکنش، از دلایل مهم بروز تصادف در این رده سنی است.
رییس اداره تصادفات پلیس راهور پایتخت اضافه کرد: نیمی از حوادث واژگونی شبانگاهی به دلیل از دست رفتن کنترل خودرو بر اثر سرعت غیرمجاز رخ داده است.
سرهنگ جوانبخت با اشاره به آمار جنسیتی قربانیان تصادفات شبانه افزود: متاسفانه ۸۶ درصد از فوتشدگان مرد هستند، زنان به دلیل حضور کمتر در معابر در ساعات شب، بیشتر به عنوان سرنشین در این تصادفات جان خود را از دست میدهند.
وی ضمن هشدار نسبت به افزایش نگران کننده تصادفات فوتی در شب، بهویژه در بزرگراههای خلوت، از رانندگان خواست: با پرهیز از رانندگی پرخطر، رعایت سرعت مجاز و حفظ تمرکز، ایمنی خود و همراهانشان را در اولویت قرار دهند. فقط یک لحظه بیاحتیاطی کافی است تا آیندهای برای همیشه تغییر کند.
نیمی از واژگونی خودروها در تهران در ساعات شب رخ میدهد
رییس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ همچنین نسبت به افزایش نگران کننده تصادفات رانندگی در هنگام شب در معابر اصلی و بزرگراهی پایتخت هشدار داد.
وی با اشاره به آمار تصادفات شبانه در سال ۱۴۰۴ اظهار کرد: ساعات ۲۰ تا ۴ بامداد بهعنوان بازه زمانی تصادفات شبانه در نظر گرفته می شود در این ساعات کاهش میدان دید، نبود نور کافی، خستگی و خوابآلودگی رانندگان، به همراه افزایش سرعت و سبقت به دلیل خلوتی معابر، احتمال وقوع حوادث را چند برابر می کند.
سرهنگ جوانبخت یادآور شد: آمارها نشان میدهد از ابتدای سال جاری تاکنون ۵۲ درصد از کل تصادفات فوتی منجر به فوت ۳۰ درصد منجر به جرح و ۱۸ درصد خسارتی بوده است.
وی درباره علل اصلی این تصادفات گفت: در بررسی علل تصادفات منجر به جرح و فوت، عدم توجه به جلو با سهم ۵۰ درصدی در رتبه نخست قرار دارد که اغلب به دلیل استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی، محدود بودن دید در شب و افزایش سرعت در معابر خلوت رخ میدهد؛ پس از آن، عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه به دلیل سرعت غیرمجاز با ۳۵ درصد و حرکت در جهت مخالف با ۴ درصد از دیگر عوامل پرتکرار تصادفات شبانه هستند.
سرهنگ جوانبخت تاکید کرد: در بیش از ۵۰ مورد واژگونی خودرو در ساعات شب، علت اصلی از دست رفتن کنترل وسیله نقلیه، سرعت بالای رانندگان بوده است.
رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ با تاکید بر رعایت سرعت مطمئنه هشدار داد که هر چه سرعت خودرو بیشتر باشد، دقت، تمرکز و سرعت واکنش راننده کاهش یافته و کنترل وسیله نقلیه و میدان دید او به شدت محدود میشود.