داوود نعمتی انارکی، مدیر وقت ارتباطات مردمی اداره کل روابط عمومی صداوسیما که امروز عضو هیات علمی دانشگاه صداوسیماست در گفتوگو با باشگاه خبر دانشگاه صداوسیما، به مرور خاطرات آن روز بهیادماندنی پرداخت.
نقشه راهی برای آینده سازمان
داوود نعمتیانارکی با یادآوری این بازدید تاریخی گفت: نهم مرداد سال ۱۳۷۵، بازدیدی بسیار خاص و پرجزئیات از سوی رهبر انقلاب از سازمان صداوسیما انجام شد که حدود ۱۴ ساعت به طول انجامید. از ساعت ۸ یا ۸:۳۰ صبح آغاز شد و تا غروب ادامه پیدا کرد.
وی افزود: در آن زمان من در روابطعمومی سازمان مشغول بودم و در حکم مدیر ارتباطات مردمی انجام وظیفه میکردم. آنروز برای رسانه بسیار مهم و ماندگار بود. در بین کارکنان سازمان، نهم مرداد بهعنوان روز ملی صداوسیما شناخته شد و حتی در رسانهها و محافل مختلف نیز درباره آن مطالبی انتشار یافت.
نعمتیانارکی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در این بازدید خاطرنشان کرد: در سخنرانی آن روز، ایشان یک نقشهراه برای حرکت آینده سازمان صداوسیما ترسیم کردند. این بازدید بهویژه از لحاظ محتوایی، تحولات مثبتی در بدنه سازمان ایجاد و مسیر حرکت رسانهملی را تا حد زیادی روشن کرد.
نمایشگاهی برای معرفی توانمندیها
وی با اشاره به برگزاری نمایشگاهی همزمان با این بازدید گفت: در همان روز نمایشگاهی با عنوان «صداوسیما در یک نگاه» در سالن پایینی لابی مرکز همایشهای سازمان برگزار شد؛ ساختمانی که تنها یکی دو سال از بهرهبرداری آن میگذشت.
وی ادامه داد: در این نمایشگاه، غرفههای مختلفی ازجمله حوزههای فنی، تولید، رادیو و روابط عمومی حاضر بودند و البته غرفه روابط عمومی بیشتر بر نمایش نظرات و بازخوردهای مردم تمرکز داشت. بهطورکلی این نمایشگاه فرصتی برای ارائه توانمندیها و روند فعالیتهای درونسازمانی بود.
گفتوگوهای تخصصی در دل غرفهها
نعمتیانارکی با اشاره به ابعاد مختلف بازدید رهبر معظم انقلاب گفت: در این بازدید، غرفههایی از بخشهای مختلف مانند سیما، شبکهها، تولید، فنی و ... حضور داشتند. تجهیزات خاصی از فرآیند تولید برنامهها و سریالها نیز در غرفهها عرضه شده بود. مسئولان هر غرفه توضیحات لازم را ارائه میدادند و رهبر معظم انقلاب پس از شنیدن هر گزارش، دیدگاهها و پیشنهادهای خود را نیز مطرح میکردند.
وی تأکید کرد: این بازدید صرفا یک حضور تشریفاتی نبود، بلکه گفتوگویی عمیق و دوجانبه میان رهبر معظم انقلاب و کارشناسان و مسئولان غرفهها صورتگرفت. ایشان با روند تولید و فعالیتهای فنی و محتوایی بهصورت عینی آشنا شدند و اگر راهکاری داشتند، همانجا ارائه میدادند.
از استودیوهای رادیو تا نمازجماعت در مسجد بلال
نعمتیانارکی در ادامه به جزئیاتی از بازدید تاریخی رهبر معظم انقلاب در نهم مرداد ۱۳۷۵ پرداخت و گفت: تا جایی که به یاد دارم، برخی از استودیوهای رادیو که در طبقات پایین ساختمان شیشهای قرار داشتند، در برنامه بازدید قرار گرفتند. همچنین رهبر معظم انقلاب از واحد مرکزی خبر در طبقه چهارم ساختمان و استودیوهای تولید سیما بازدید کردند.
وی با اشاره به گستردگی و تنوع برنامههای آن روز افزود: این بازدید تقریبا ۱۴ ساعت به طول انجامید. نمازجماعت نیز به امامت رهبر انقلاب در مسجد بلال برگزار شد. در کنار بازدید از بخشهای مختلف، نمایشگاهی تحت عنوان صداوسیما در یک نگاه تدارک دیده شده بود و در پایان نیز سخنرانی مهمی ایراد شد.
سخنرانی با محورهای راهبردی
به گفته نعمتیانارکی، یکی از نقاط عطف بازدید نهم مرداد، سخنرانی پایانی رهبر معظم انقلاب در جمع مدیران، کارشناسان و برنامهسازان صداوسیما بود. وی دراینباره توضیح داد: محورهای این سخنرانی بهصورت مستقیم، آینده سازمان را هدف قرار میداد. نخستین نکته، تأکید بر جذب مخاطب از طریق ارتقای کیفیت برنامهها بود. ایشان کیفیت محتوا را مهمترین عوامل در جذب و حفظ مخاطب میدانستند.
نعمتیانارکی افزود: یکی از محورهای اصلی سخنان ایشان، تقویت فرهنگ نقد در سازمان بود. از نگاه رهبر معظم انقلاب، سازمان باید بتواند مسائل و مشکلات جامعه را تحلیل کند و نقد سازنده داشته باشد. این مسأله برای وجهه رسانهملی بسیار مهم ارزیابی شد.
وی ادامه داد: ایشان همچنین بر تولید برنامههای طنز سالم و مؤثر تأکید داشتند. برنامههایی که بتوانند نشاط اجتماعی ایجاد کنند. توجه ویژهای نیز به تربیت نیروی کارآمد رسانهای داشتند؛ نیروهایی که نهفقط آموزش ببینند، بلکه از نظر تخصصی و حرفهای توانمند و متعهد باشند.
۳ مؤلفه کلیدی در تولید
عضو هیات علمی دانشگاه صداوسیما در ادامه این روایت گفت: رهبر معظم انقلاب همچنین به مسأله فیلمنامه بهعنوان هسته اولیه تولیدات تأکید داشتند و آن را تعیینکننده کیفیت و محتوای نهایی برنامهها دانستند. همچنین توجه به پیام و محتوا از دیگر محورهای مهم این سخنرانی بود.
به گفته نعمتیانارکی، در تمام احکام انتصاب رؤسای سازمان، نکات مشخص و ثابتی تکرار میشود: توجه به جذب مخاطب، ارتقای کیفیت محتوایی برنامهها، تقویت نگاه انتقادی، و روزآمد بودن در حوزه فناوری رسانه، همگی ازجمله مواردی است که در طول زمان در رهنمودهای رهبر انقلاب مورد تأکید بودهاند.
او تأکید کرد: قاعده موفقیت یک رسانه، همین اصول است. اگر از اینها عقب بمانیم، حتما نمیتوانیم به قله موفقیت در فضای رسانهای برسیم.
این مدرس دانشگاه ادامه داد: رهبر انقلاب چه در احکام رسمی، چه در پیوستها، و چه در سخنرانیها، همواره بر همین مباحث تأکید کردهاند. این تکرار، بیدلیل نیست؛ بلکه بهخاطر اهمیت حیاتی اصول مورد اشاره است.
وی محورهای مشترک این توصیهها را چنین برشمرد: اهمیت دادن به مخاطب و جذب او، توجه جدی به کیفیت برنامهها، تقویت نشاط اجتماعی، نهادینهسازی فرهنگ نقد، پرداختن به دیدگاههای گوناگون و توجه به فناوری رسانهای روز.