به گزارش جامجمآنلاین از فارس، در دل کوههای سرسبز یاسوج، رویدادی آموزشی و فرهنگی جریان گرفت که نقشی تازه بر آینده دختران این دیار رقم میزند؛ ۱۰۰ نفر از دختران طرح «یاس»، برای دو روز گردهم آمدند تا زیر نظر اساتید و کارشناسان هلالاحمر و کمیته امداد، مهارتهای فردی، اجتماعی و امدادی را بیاموزند و تجربهای متفاوت را رقم بزنند؛ تجربهای که میتواند معادلات زندگی آنان را تغییر دهد.
نگاهی از دل جمع؛ روایت یک داوطلب
زهرا، یکی از شرکتکنندگان این دوره، از تجربه خود اینگونه میگوید: فضای دوستانهای داشتیم و توانستیم چیزهایی را یاد بگیریم که همیشه آرزویش را داشتم؛ اولین بار بود که کسی از ما خواست درباره آینده و تواناییهایمان فکر کنیم؛ کارگاه امداد و مهارتهای فردی فقط یک آموزش نبود، امید شد؛ حالا میدانم میتوانم در بحرانها مفید باشم و به دیگران کمک کنم.
مسئولیت و چشمانداز
علیاصغر قلیپور، مدیرکل کمیته امداد کهگیلویه و بویراحمد، در مراسم افتتاحیه این دوره با اشاره به نقش طرح «یاس» در ارتقای جایگاه اجتماعی دختران تحت پوشش، گفت: طرح یاس یکی از مهمترین برنامههای کمیته امداد است که با همکاری نزدیک جمعیت هلالاحمر اجرا میشود.
وی افزود: در این طرح، دختران مجرد تحت پوشش کمیته امداد، پس از ورود به دوره جوانی، زیر چتر حمایتی هلالاحمر قرار میگیرند تا آموزشهای لازم را برای خدمترسانی و کمک به زنان و دختران نیازمند فراگیرند.
قلیپور تصریح کرد: ما معتقدیم ارتقای عزت نفس، پذیرش مسئولیت اجتماعی و تقویت توانمندیهای رفتاری، ارتباطی و فرهنگی دختران، نقش مهمی در آینده فردی و جمعی آنان دارد.
مدیرکل کمیته امداد کهگیلویه و بویراحمد با تأکید بر اهداف کلیدی این طرح گفت: تلاش ما بر این است که انگیزه یادگیری مهارتهای امداد و کمکهای اولیه را در جمع دختران ایجاد کنیم تا بتوانند در مواجهه با حوادث و سوانح، فعال و کارآمد باشند و فرهنگ خودامدادی و دگرامدادی را در جامعه ترویج دهند.
وی افزود: ین آموزشها باعث میشود دختران تحت پوشش، از حالت انفعالی خارج شده و به کنشگران اجتماعی تبدیل شوند.
قلیپور درباره روند اجرای این طرح افزود: طرح یاس از بهمنماه ۱۳۹۹ در استان آغاز شده و در سه فاز اجرا شده است. در فاز اول ۵۲ نفر، فاز دوم ۲۶۵ نفر و در فاز سوم هزار نفر تحت آموزش قرار گرفتند.
وی تصریح کرد: در سال جاری نیز ۵۳۱ نفر از دختران در دورههای مقدماتی و تکمیلی شرکت داشتهاند. برای سال ۱۴۰۴ نیز سهمیه ۱۸۰۰ نفر را در نظر گرفتیم که با برنامهریزی انجامشده، تا پایان سال اغلب این افراد دورههای لازم را طی خواهند کرد.
اهمیت آموزشهای مهارتی در زندگی دختران
دکتر روبینا فر، پژوهشگر حوزه توانمندسازی نوجوانان، معتقد است: اجرای این دورهها اگر منسجم و مستمر باشد، تابآوری اجتماعی دختران و نقشآفرینی آنان در جامعه را ارتقا خواهد داد و آموزشهای امدادی، کار تیمی و مهارتهای فردی، آنها را به شهروندانی فعال و خودباور بدل میکند. با این حال، شرط موفقیت، پیوند برنامهریزی دقیق با نیازهای بومی دختران و ارتباط جدی با خانواده و جامعه محلی است.
انتظارات و پیشنهادها
اجرای طرح «یاس» و برگزاری دورههای آموزشی مختص دختران تحت پوشش، نقطه امیدی در مسیر توانمندسازی اجتماعی و امدادی آنان است؛ این طرح با فراهم آوردن فرصت آموزش مهارتهای عملی و تقویت عزت نفس، نسل تازهای از دختران را برای نقشآفرینی در جامعه آماده میکند.
با این حال، استمرار، توسعه کیفی محتوا و افزایش مشارکت خانواده و نهادهای محلی، اصلیترین چالشها و مسیرهای پیشنهادی برای اثربخشی و پایداری این برنامهها به شمار میرود؛ اگر این مسیر ادامه یابد، یاسوج فردا با دخترانی توانمند و خودباور مواجه خواهد شد.