درهمین راستا، رسانه ملی نیز عزمی جدی درتولید وپخش آثار پویانمایی داشته است.درسالهای نخست پس ازانقلاب برنامههای تلویزیون از آثار کارتونی و انیمیشن خارجی استفاده میکرد و هنوز در صنعت پویانمایی به توانمندی تولید آثار با تکنیکهای روز دنیا دست پیدا نکرده بودیم. اگرچه برای پخش آن آثار احتیاطهای لازم صورت میگرفت اما این نوع آثار با شرایط فرهنگی جامعه ما تطابق نداشته و با سبک زندگی اسلامی-ایرانی ما فاصله زیادی داشت و فرهنگ غربی و وارداتی را در بلندمدت ذهن کودکان و نوجوانان جامعه اسلامی ما تزریق میکرد. این زنگخطر وهشدارهای مقامات عالیرتبه کشور و دلسوزان فرهنگی باعث شد پس ازدوران دفاع مقدس و آغاز یک دوره جدید پیشرفت و تحول در کشور در زمینههای گوناگون، شاهد پیشرفت در بخش هنر و فناوریهای مرتبط با آن باشیم. نتیجه این روند، آن بود که امروز شاهد تولید آثار بسیار خوب بهویژه در حوزه انیمیشنهستیم.این پیشرفت با توسعه آموزش دانشگاهی و توانمندیهای علمی در دانشگاههای کشور موجب شد جوانان این مرز و بوم به تولید آثاری با تکیه بر ارزشهای اسلامی بپردازند بهطوری که امروز شاهد فعالیت نیروهای کارآمد و نخبه در کسوت عوامل تولید انیمیشن هستیم که درخششان در مراکز تولید آثار پویانمایی چون مرکز پویانمایی صبای سازمان صداوسیما، مرکز انیمیشن سوره و سایر مراکز تولید انیمیشن در کشور باعث تولید آثار فاخر و خوبی برای کودکان، خردسالان و نوجوانان ایران اسلامی شده که امروز برخی از آثار پویانمایی تولید ایران با تولیدات جهانی این رشته در رقابت است .
قابل رقابت با نمونههای خارجی
یکی از برجستهترین آثار انیمیشن که توسط جوانان نخبه ایرانی تولید شده و از نظر کیفیت تولید قابل رقابت در بازارهای جهانی است، مجموعه پویانمایی آجیلیهاست که توسط مرکز انیمیشن سوره ساخته شده و از تیرماه از شبکه تلویزیونی پویا در حال پخش است.آجیلیها قصه یک خانواده آجیلی است که درمسیر داستانی خوداتفاقات شیرین و پرمعنایی را برای مخاطبان خردسال خود رقم میزنند. توجه سازندگان مجموعه به جذابیت بصری باعث نشده از ظرفیت و ارزشهای تربیتی اثر غافل باشند چراکه این مجموعه با تکیه بر آموزههای فرهنگ ایرانی_اسلامی تلاش داردبا بهتصویر کشیدن علایق خردسالان ایرانی به موضوعات علمی، آنها را به تفکر و اندیشیدن پیرامون جامعه و محیط زندگیشان ترغیب کند.بهگفته تهیهکننده انیمیشن آجیلیها، این مجموعه بهدلیل استفاده از ابتکار کلاژ مناسب در گروه سنی خود قابل عرضه در بازارهای جهانی است.
هدف؛ دانشافزایی کودکان
تهیهکننده پویانمایی آجیلیها با بیان اینکه هدف از تولید این اثرعلاقهمندسازی کودک به موضوعات علمی و چیستی پیرامون زندگیاش بوده، گفت: ما دنبال پاسخ به سؤالات کودکان درخصوص موضوعات علمی در این مجموعه بودیم و به همین خاطر تلاش کردیم از مشاهده تجربی و طبیعت و مراجعه به فرد آگاه کمک بگیریم و با بهرهگیری از ابزار آموزشی، آموختن روابط و علل وقوع مسأله را برای خردسالان تشریح و واکاوی کنیم.وی در تشریح این موضوع میگوید: در ابتدای هر قسمت یک پیشنمایش از موضوع کلی داریم که با بهانه آن سوالی ایجاد میشود. پسته (شخصیت اصلی قصه) پرسشی برایش بهوجود میآید و با یک علامت سؤال روی سرش سراغ پدرش میرود تا برای آن جوابی پیدا کند.در میانه داستان، پدر با کمک گرفتن از وسایل کمکآموزشی مثل مانیتور سخنگو به سوالات پاسخ میدهد.
مصطفی خواجهنادری با بیان اینکه این مجموعه با تکنیک دوبعدی (کاتاوت) ساخته شده و در فرم و رنگ آن به علایق خردسالان توجه شده، گفت: در صنعت پویانمایی در کشور در حال پیشرفت هستیم و با توجه به استعدادهای فراوانی که در این هنر داریم، آینده درخشان و روشنی فراروی این صنعت پررونق و مؤثر برای مخاطب هدف قرار دارد که ما را بینیاز از خارج از کشور میکند.
«آجیلیها» با ۲ فصل متفاوت
وی افزود: مجموعه انیمیشن در دو فصل ۹۱قسمتی طی سالهای ۱۴۰۰ الی ۱۴۰۱تولید شده که در حال حاضر پخش فصل اول آن از شبکه پویا آغاز شده است و هرروز خردسالان میتوانند در ساعت ۱۱:۳۰ به تماشای این مجموعه از این شبکه تلویزیونی بنشینند.این مجموعه با همکاری حدود ۴۰نفر از هنرمندان صنعت پویانمایی در استودیو ایما برای گروه سنی هدف یعنی خردسالان هفت سال و سنین پیشدبستانی و آماده ورود به مدرسه تولید شده که روایت آن حول محور خانواده پسته، بادام و فندق همراه باباآجیل و مامانآجیل است که خانواده اصلی قصه را تشکیلمیدهند.
خواجهنادری درباره اینکه آیا این مجموعه ادامه خواهد یافت یا نه، گفت: برای تولید فصل جدید (فصل سوم) هنوز تصمیمگیری نشده ، انشاءالله بعد از پایان پخش فصلهای اول و دوم و با توجه به بازخوردهایی که از مخاطبان خواهیم گرفت برای ادامه تولید تصمیم میگیریم و اطلاعرسانی خواهیم کرد.