تعلیق طرح ترافیک تهران در روزهای تعطیل سراسری کشور

تعلیق طرح ترافیک تهران در روزهای تعطیل سراسری کشور

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد: در روزهایی که به دلایل مختلفی مانند بحران آب یا برق، تعطیلی سراسری در کشور اعلام می‌شود، طرح ترافیک تهران نیز به حالت تعلیق درمی‌آید.
کد خبر: ۱۵۱۳۲۴۴

به گزارش جام جم آنلاین، پوریا علیمردانی روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران افزود: این تصمیم بر اساس مصوبه شورای ترافیک تهران اتخاذ شده که من نیز آن را امضا کرده‌ام. البته هنوز این مصوبه به‌صورت رسمی ابلاغ نشده بود، اما طبق آخرین اطلاعات، ظاهرا ابلاغ آن صورت گرفته است.

وی درباره اجرای طرح برای تعطیلاتی که دولت به صورت ناگهانی اعلام می‌کند، گفت: مساله اساسی طرح ترافیک این است که باید تهران به صورت کلی تعطیل شود در تعطیلات دولت بازار فعال است و با چنین مصوبه‌های این چنینی نمی‌شود طرح ترافیک را لغو کرد، مصوبه جدیدی در شورا در حال تصویب است که هنوز مراحل آن طی نشده است. مصوبه در حال گردش کار است اگر ابلاغ شده باشد فردا هم تعلیق است.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: بناست در روزهایی که دولت به هر دلیلی پایتخت را تعطیل کند که مساله ای مرتبط با ترافیک نیست در چنین روزهایی طرح ترافیک تهران تعلیق است. همچنین مبالغ جریمه شده رانندگانی که در ۱۲ روز جنگ وارد محدوده طرح ترافیک شده بودند، لغو شده و مبالغ به حساب کاربری آنها برگشته است.

جزییاتی از طرح HOV در تهران

علیمردانی در ادامه درباره طرح HOV گفت: حمل و نقل عمومی در منطقه ۲۲ برنامه جدی شهرداری تهران بوده و خواهد بود، اعمال محدودیت وقتی معنا دارد که زیرساخت لازم را ایجاد کرده باشیم و رفتار مردم هم طوری باشد که نیازمند این ایجاد محدودیت باشد.

به گفته وی، درباره HOV هم باید گفت که این طرح قرار بود در ساعات پیک اجرا شود و مصوبه برای ساعات پیک صبحگاهی و عصرگاهی است، محدودیتی که بسته به شرایط درباره آن تصمیم خواهیم گرفت. این طرح برای مردم بزرگنمایی شد که مردم حتما رضایتمندی از اجرای آن دارند ممکن است در آبان ماه این طرح به دلیل ترافیک اجرایی شود. زیرساخت های دیجیتال آن همین اکنون فراهم است.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران خاطرنشان کرد: ۱۵ خط تاکسی در پایتخت در دست بهره‌برداری است و بزودی وارد ناوگان خواهد شد.

وی در پاسخ به ابن سوال که روند رسیدگی به حل بحران ترافیک بزرگراه امام علی چگونه است، خاطرنشان کرد: بزرگراه امام علی اکنون خط «بی‌آرتی» دارد و موافق هستیم که طبق مصوبه شورای عالی ترافیک خطوط تاکسی هم از خط ویژه استفاده کنند. در مرحله بعد باید زیرساخت نرم‌افزاری نیز پیمایش شود که خودروهای چند سرنشین از آن استفاده کنند، پلیس راهور اولین و جدی ترین طرحی که برای جل ترافیک دارند بحث خطوط HOV است.

وی اضافه کرد: بارها گفته شده که اولین طرحی که بین شهرداری و پلیس وضع شده همین طرح است، اگر ببینیم تقاضا از سمت مردم به ما دیکته شود طرح را اجرا خواهیم کرد الزام قانونی داریم به شرطی که شرایط آن فراهم شود.

حداکثر افزایش طرح ترافیک حدود ۳۶ درصد است

علیمردانی درباره جزییات طرح ترافیک سال جاری و گران شدن جریمه برای متخلفان گفت: با مصوبه شورای ترافیک تهران هزینه رزرو برای شهروندان مبلغ حداقلی در نظر گرفته شده است با ابن حال رزرو نکردن هزینه بالایی را به شهروندان تحمیل می‌کند، حداکثر افزایش حدود ۳۶ درصد بوده است ولی اگر بدون رزرو وارد طرح شوند  هزینه بالاتر خواهد بود، گرانی طرح برای اعمال قانون شهروندی است که از قانون عدول کرده است.

وی درباره اینکه طرح جدید چه تغییراتی داشته است، گفت: موضوع مصوب شده و تغییرات طرح ترافیک سال آینده تصویب شده است، روال قانونی طرح ترافیک تهران به گونه‌ای است که عوارض آن باید در لایحه‌ای برای شورای اسلامی شهر ارسال شود. حدود آذر و دی هر سال به شورا ارسال می‌شود ‌بنابراین همین محدوده تاریخی به شورای شهر با همین رویکرد پیمایش مبنا ارسال خواهد شد. منطق این رویکرد دفعات مشاهده خودرو در محدوده طرح ترافیک است، بنابراین اگر خودرو در حال پیمایش دیده شود با خودرویی که در محدوده پارک بوده شرایط متفاوتی خواهد داشت.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران ادامه داد: پروژه پارک حاشیه‌ای تهران پروژه‌ای بوده که بارها در تهران دنبال شده است باید زیرساخت آن در پایتخت فراهم شود، زیرساخت این طرح به طور ویژه در منطقه ۵ فراهم شده است، پارک حاشیه‌ای  محدوده‌های تجاری را درگیر می‌کند که در مناطق ۸،۷،۲،۳ و ۴ نیز در دست اجراست.

وی درباره قیمت‌گذاری پارکینگ در سطح شهر گفت: این طرح بحث علمی دارد، رقم پارکینگ یکی از شیوه‌های سیاست‌گذاری استفاده مردم از خودروهای شخصی است، پارکینگ‌های شهر تهران نرخ‌گذاری سنواتی دارد که متوازن با نرخ تورم افزایش پیدا می‌کند. قیمت‌گذاری پارکینگ‌های خصوصی البته دست ما نیست و اتحادیه‌ای جهت نظم‌بخشی به آنها وجود دارد.

وی اضافه کرد: پارکینگ‌های شهرداری نرخ با تعرفه‌های شهرداری هماهنگ است، درباره سایر پارکینگ‌های بخش خصوصی نه تنها تعرفه قیمت‌گذاری نداریم بلکه به صورتی است که باید مردم را تشویق کرد که از خودرو تک‌سرنشین استفاده نکنند تا ترافیک تهران کنترل شود، این سیاست تمام کشورهای پیشرفته دنیاست. اگرچه در زمینه ناوگان مشکلاتی داریم ولی اینها نافی سیاست‌گذاری برای کنترل استفاده از وسایل شخصی نیست. دوچرخه‌های اشتراکی می‌تواند تا ۲۰ درصد ترافیک را کاهش ده، در تهران هم دنبال این طرح هستیم، در مسیر ۴۷ کیلومتر ترکیبی از پارک‌گردی و دوچرخه‌سواری اجرا شد.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که بعد از رونمایی بسته حمل و نقل پاک در یکی از برنامه‌های امید و افتخار قرار به حمایت بخش خصوصی از سوی شهرداری شد، گفت: در بعضی نقاط برای بخش خصوصی صرفه اقتصادی وجود ندارد. یکی از مشکلات بزرگ طرح بیدود این بود که استخراج تجهیزات آن زیاد بود البته اتفاق دیگری که در حال رقم خوردن است استفاده مردم از دوچرخه و پیاده است. در گذشته با استفاده از مزایای گوناگون کمک می‌کردند که مردم با استفاده از اپلیکیشن از اسکوتر استفاده کند.

علیمردانی در پاسخ به این سوال که آیا اختلال جی‌پی‌اس در تهران ترافیک افزایش پیدا کرده؟ گفت: این موضوع اثرگذار در افزایش ترافیک به جهت پیمایش مسافت بیشتر است ولی به دلیل تعطیلات و خلوتی پایتخت تاثیر کلان نداشته است. داشتن همراه در تاکسی های اینترنتی در کاهش ترافیک اثرگذار است دلایل آن هم اقتصادی بود که به جهت کمبود عرضه مجبور به تشویق مردم به سفر با همراه شدند که به کاهش ترافیک کمک کرد.

رقم کارت بلیت خبرنگاران ۵۰۰ هزار تومان تصویب شد

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره اعتبار کارت بلیت خبرنگاران گفت: عدد کارت بلیت‌ها در شورا با سقف ۲۰ درصد افزایش به تصویب رسید که در نهایت ۵۰۰ هزار تومان شده ولی سقف یک بار شارژ این کارت‌ها را شورای شهر تعیین می‌کند.

وی درباره اجرای طرح ترافیک برای موتورسیکلت‌ها نیز گفت: در طرح ترافیک اعمال قانون صورت می‌گیرد، نرخ آن نیز ارسال شده و پس از تصویب اعمال خواهد شد، تسهیلاتی به موتورسیکلت‌های برقی اعطا شد، برقی‌سازی یکی از راههای جدی کاهش آلودگی است. اتفاقات سلبی و ایجابی در این زمینه در حال رخ دادن است اما فرهنگ‌سازی زمان‌بر است. امیدواریم بتوان شرایطی شبیه کمربند ایمنی را برای کلاه ایجاد کرد زیرا طبق آمار سال گذشته استفاده از کلاه ایمنی پنج درصد افزایش پیدا کرده است.

علیمردانی در پاسخ به این سوال وضعیت ورود پنج هزار اتوبوس به  پایتخت به کجا کشیده شد،‌گفت: وارد کردن اتوبوس برقی و غیربرقی در پایتخت کار ساده‌ای نیست و نیازمند سرمایه جدی و تعامل با طرفین داخلی و خارجی و رفع موانع است. در این حوزه شهرداری یک تحول در حوزه اتوبوس ایجاد شده که در سطح شهر نیز هویداست. در حوزه اتوبوس در خیابان طالقانی شهرداری عملکرد خوبی داشته است ما در خرید اتوبوس نقشی نداریم و تنظیم‌گری قراردادها و خطوط نقشی به عهده ما بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰