رئیس پلیس راه گیلان در جمع خبرنگاران؛

۸ محور پرخطر گیلان ۳۶ درصد تلفات جاده‌ای استان را به خود اختصاص می‌دهند

رئیس پلیس راه گیلان با بیان اینکه ۶۲ درصد جان‌باختگان حوادث جاده‌ای استان را موتورسیکلت‌سواران و عابران پیاده تشکیل می‌دهند، اظهار کرد: در چهار ماهه امسال، ۱۵۱ نفر در تصادفات جان خود را از دست داده‌اند که ۵۸ درصد آنها موتورسیکلت‌سوار بوده و ۳۳ درصدشان کمتر از ۳۰ سال سن داشته‌اند.
کد خبر: ۱۵۱۴۱۳۵

به گزارش جام جم آنلاین گیلان و بقل از دیارمیرزا سرهنگ جاور صفاری، رئیس پلیس راه استان گیلان گفت: خبرنگاران زبان گویای خوبی‌ها و نواقص جامعه هستند و در خط مقدم جبهه‌ای سخت به ایفای نقش می‌پردازند. این نشست به‌منظور قدردانی از زحمات اصحاب رسانه برگزار شد.

وی با یادآوری رشادت‌های شهدا، ایثارگران و جانبازان فراجا، به شهادت یکی از همکاران پلیس در جریان مأموریت اخیر اشاره کرد و افزود: این همکار شهید، فردی متعهد، باسواد و پرتلاش بود که همواره با رفتار و گفتار نیک، در خدمت مردم بود.

صفاری در تشریح آمار ترددها در چهارماهه نخست امسال گفت: طی این مدت، بیش از ۷ میلیون و ۶۱۱ هزار دستگاه خودرو وارد استان و ۷ میلیون و ۶۶۴ هزار دستگاه خودرو از گیلان خارج شده که مجموعاً بیش از ۱۵ میلیون تردد بین‌استانی را شامل می‌شود.

وی افزود: ۵۲ درصد این ترددها از محور قزوین – رشت، ۳۲ درصد از محور شرق و ۱۶ درصد از محور غرب (آستارا) انجام شده است.

افزایش تصادفات خردادماه در گیلان به دلیل ورود پرحجم مسافران

سرهنگ جاور صفاری، رئیس پلیس راه استان گیلان، با اشاره به داده‌های آماری مربوط به تصادفات جاده‌ای، گفت: در خردادماه امسال، به‌دلیل ورود پرحجم مسافران به استان، شاهد افزایش آمار تلفات جاده‌ای نسبت به ماه‌های گذشته بودیم. در این ماه ۱۰ نفر بیشتر از میانگین معمول جان خود را از دست دادند که این موضوع خرداد را به یکی از ماه‌های پرتصادف سال تبدیل کرد.

وی با بیان اینکه روز ۲۴ خرداد بیشترین حجم تردد جاده‌ای در گیلان ثبت شد، افزود: در این روز ۲۳۶ هزار و ۵۹۰ وسیله نقلیه در مسیرهای ورودی و خروجی استان تردد کردند. بررسی‌ها نشان می‌دهد افزایش تردد بین‌استانی و محدودیت ظرفیت زیرساخت‌های جاده‌ای، از عوامل مؤثر در رشد آمار تصادفات بوده است.

رئیس پلیس راه گیلان ادامه داد: در چهار ماهه نخست امسال، ۱۵۱ نفر در تصادفات جاده‌ای استان جان باخته‌اند. این در حالی است که در تعداد مصدومان، کاهش ۱۹ درصدی ثبت شده است. نکته قابل توجه این است که ۶۲ درصد جانباختگان حوادث رانندگی، عابران پیاده و موتورسیکلت‌سواران بوده‌اند که ۵۸ درصد آن‌ها را موتورسیکلت‌سواران تشکیل می‌دهند. همچنین ۳۸ درصد جانباختگان، رانندگان یا سرنشینان خودروها بوده‌اند.

وی با اشاره به اقدامات ایمنی‌بخشی انجام‌شده در جاده‌های گیلان، اظهار کرد: به‌دلیل نصب سامانه‌های هوشمند کنترل سرعت، ایجاد کاهنده‌های سرعت در نقاط پرخطر و حضور پررنگ پلیس در محورهای ورودی استان، میانگین سرعت وسایل نقلیه در گیلان کمتر از میانگین کشوری است. با این حال، ۷۳ درصد تصادفات در جاده‌های دوخطه فاقد جداکننده فیزیکی رخ می‌دهد که بیشترین خطر را به همراه دارند.

صفاری درباره پراکندگی تصادفات مرگبار در استان توضیح داد: ۳۹ درصد جانباختگان در محور غرب (فومن – تونل زِیباور – آستارا)، ۳۴ درصد در محور شرق (رشت – چابکسر)، ۱۶ درصد در محور جنوب (قزوین – رشت) و حدود ۱۳ درصد در حوزه انزلی ثبت شده‌اند. وی محور غرب استان را پرچالش‌ترین مسیر جاده‌ای گیلان از نظر تعداد تلفات دانست.

۸ محور پرخطر گیلان ۳۶ درصد تلفات جاده‌ای استان را به خود اختصاص می‌دهند

سرهنگ جاور صفاری، رئیس پلیس راه استان گیلان، با اشاره به شناسایی هشت محور بحرانی و پرخطر در استان گفت: بیشترین حجم تلفات جاده‌ای گیلان در محورهای «تالش – آستارا»، «انزلی – رضوانشهر»، «آزادراه امامزاده هاشم – لوشان»، «رشت – انزلی»، «انزلی – رشت»، «پیر‌بازار» و سایر محورهای بحرانی شناسایی‌شده رخ می‌دهد. به گفته وی، این هشت محور به‌تنهایی ۳۶ درصد از کل جانباختگان و ۲۷ درصد از مصدومان حوادث جاده‌ای استان را به خود اختصاص داده‌اند.

وی تأکید کرد: دستگاه‌های متولی از جمله راهداری، راه و شهرسازی، شرکت ساخت و فرمانداری‌ها باید بر اساس این آمار، برنامه‌ریزی متمرکز برای ارتقای ایمنی این محورها داشته باشند.

رئیس پلیس راه گیلان با اشاره به سهم بالای موتورسیکلت‌سواران در تلفات جاده‌ای افزود: شاخص جانباختگان موتورسیکلت‌سوار در گیلان ۱۶ درصد است که ۸ درصد از میانگین کشوری بالاتر است. همچنین نرخ مرگ‌ومیر موتورسیکلت‌سواران در کشور ۱۴ درصد است، در حالی که این عدد در گیلان به ۲۴ درصد می‌رسد.

صفاری گفت: در چهار ماهه امسال، ۵۸ موتورسیکلت‌سوار در حوادث رانندگی استان جان خود را از دست داده‌اند که ۳۳ درصد آن‌ها بین ۱۸ تا ۳۰ سال سن داشته‌اند. در همین مدت، از مجموع ۳۶ عابر پیاده فوت‌شده، ۸۹ درصد بالای ۵۰ سال سن داشتند.

وی تراکم جمعیت بالای گیلان را نیز عامل مؤثر در آمار تصادفات دانست و تصریح کرد: با تراکم ۱۷۷ نفر در هر کیلومتر مربع، گیلان از استان‌های دارای بیشترین تراکم جمعیتی است و همین موضوع باعث شده این استان از نظر فراوانی تصادفات در جایگاه دوم کشور قرار گیرد.

برخورد خودرو با عابر پیاده با سرعت بیش از ۵۰ کیلومتر، منجر به مرگ قطعی می‌شود

صفاری با اشاره به اجرای اقدامات سلبی و ایجابی برای کاهش تلفات موتورسیکلت‌سواران گفت: توقیف موتورسیکلت‌های فاقد پلاک، دارای پلاک مخدوش یا رانندگان متخلف از جمله اقدامات سلبی بوده و در بخش ایجابی، آموزش ۴۷ برنامه ویژه موتورسیکلت‌سواران در ۱۳۲ روستا و توزیع بیش از ۳۰۰ کلاه ایمنی اجرا شده است.

رئیس پلیس راه گیلان، با اشاره به قوانین مربوط به موتورسیکلت‌سواران گفت: در آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی، صدور گواهینامه موتورسیکلت برای بانوان پیش‌بینی نشده است.

صفاری با اشاره به برنامه‌ها و اقدامات پلیس راه برای کاهش تصادفات جاده‌ای و تلفات انسانی در استان، گفت: در روستاهای پرتصادف، تعدادی کلاه ایمنی میان موتورسیکلت‌سواران توزیع شده است؛ هرچند این رقم محدود است اما انتظار می‌رود مسئولان استانی، فرمانداران و شرکت‌های بیمه برای گسترش این اقدام مشارکت فعال‌تری داشته باشند.

وی با تأکید بر ضرورت همکاری صداوسیمای مرکز گیلان در فرهنگ‌سازی استفاده از کلاه ایمنی، افزود: رسانه ملی می‌تواند با نمایش آثار مثبت استفاده از کلاه ایمنی و پیامدهای عدم استفاده از آن، نقش مهمی در تغییر رفتار موتورسواران ایفا کند. پلیس آماده است با حضور کارشناسان در برنامه‌های تلویزیونی، مزایای استفاده از کلاه ایمنی را برای مردم تشریح کند.

صفاری به ضرورت توسعه مراکز درمانی و نقش مراکز تروما در کاهش تلفات اشاره کرد و گفت: در حوزه جان‌باختگان عابر پیاده، به‌دلیل تراکم جمعیتی بالا، استان گیلان با حجم قابل‌توجهی از حوادث روبه‌روست که باید با اقداماتی نظیر احداث پل‌های عابر پیاده به‌ویژه در بزرگراه‌های پرتردد، افزایش سامانه‌های هوشمند کنترل سرعت و بهبود روشنایی معابر، این آمار را کاهش داد.

وی با بیان اینکه استان گیلان ۴۸۷ کیلومتر بزرگراه دارد، خاطرنشان کرد: افزایش دوربین‌های کنترل سرعت و مسدودسازی بازشوهای غیرضروری در طول بزرگراه‌ها از دیگر برنامه‌های در حال اجراست. بر اساس آمار، برخورد خودرو با عابر پیاده با سرعت بیش از ۵۰ کیلومتر، منجر به مرگ قطعی می‌شود.

رئیس پلیس راه گیلان با اشاره به اجرای طرح ویژه برخورد با موتورسیکلت‌های فاقد پلاک یا دارای پلاک مخدوش، اظهار کرد: عدم استفاده از کلاه ایمنی، پلاک نداشتن و دستکاری پلاک از مهم‌ترین تخلفات حادثه‌ساز موتورسیکلت‌سواران است. پلاک مخدوش خط قرمز پلیس بوده و برخورد با این تخلف بدون اغماض انجام می‌شود.

صفاری افزود: ۳۰ درصد جان‌باختگان حوادث جاده‌ای استان در دم فوت می‌کنند و ۵۸ درصد تصادفات در شب به‌دلیل نبود روشنایی کافی رخ می‌دهد. به همین منظور، راهداری استان با پیگیری‌های پلیس، پروژه‌های متعددی برای روشنایی محورهای پرتردد اجرا کرده است.

وی سه عامل اصلی بروز تصادفات منجر به فوت را عدم توجه به جلو (۳۸ درصد)، تخطی از سرعت مطمئنه (۱۸ درصد) و انحراف به چپ عنوان کرد و از فعالیت ۶۸ سامانه ثبت تخلف و نصب سامانه‌های جدید کنترل سرعت در محورهای حادثه‌خیز خبر داد.

صفاری در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات جاده‌های موسوم به «کانالی» که متولی مشخصی ندارند، اشاره و تأکید کرد: این محورها به‌ویژه در مسیر شهرک‌های صنعتی، به‌دلیل حجم بالای تردد، پتانسیل بالایی برای وقوع حوادث دارند و باید سریعاً تعیین تکلیف شوند.

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد جان‌باختگان حوادث جاده‌ای در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه رخ می‌دهد، گفت: حجم زیاد ورود خودرو به استان در پایان هفته، علت اصلی این آمار است و پلیس با اجرای طرح‌های ترافیکی تلاش دارد از بروز حوادث تلخ جلوگیری کند.

رئیس پلیس راه گیلان در پایان ابراز امیدواری کرد با تداوم روند کاهشی تصادفات در مردادماه، استان گیلان همچنان در بین پنج استان برتر کشور از نظر کاهش تلفات جاده‌ای باقی بماند؛ سال گذشته تعداد جان‌باختگان حوادث جاده‌ای استان نسبت به سال قبل از آن ۳۶ نفر کاهش یافت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰