"... حالا نظام اسلامی میخواهد به این آرمانها برسد، [لذا]بایستی این وسایل و ابزارهای رسیدن را که جزو مفاهیم معنوی و منظومه معرفتیِ اسلام است، جستوجو کند، پیدا کند، اینها را عملیّاتی کند و راه بیفتد؛ یعنی در واقع این یک نرمافزار است برای سختافزار حکومت اسلامی. حکومت اسلامی را به عنوان سختافزار در نظر بگیرید، اگر نرمافزار مناسب خودش را نداشته باشد، به هیچ کار نمیخورد. نرمافزارش همین است که راههای رسیدن به آن آرمانها مشخّص بشود و حرکت در این جهت ادامه پیدا کند. "
اگرجمهوری اسلامی مستقر در ایران یک سخت افزار برای تحقق آرمانهای بلند ومقدس انقلاب اسلامی است.
واگر آرمان نهایی انقلاب اسلامی احیای دوبارهی فرهنگ ناب اسلام محمدی (ص) وبرپایی تمدن نوین اسلامی است تا زمینههای ظهور منجی موعود امم (عج) تسهیل وشرایط برای برپایی دولت حقهی کریمه فراهم شود.
این سخت افزار، نرم افزارهای مناسب خود را میخواهد.
نرم افزارهای خاصی که با به کارگیری آنها در ادارهی نظامات حکمرانی وتمشیت امور جمهوری اسلامی، فرهنگ اسلام ناب احیا وتمدن نوین اسلامی پی ریزی میشود!
این نرم افزارها در واقع، همین معارف وآموزههای نورانی اسلام است، همین مناسک وآیینهای مختلف عبادی است، همین شعائر اسلامی وهمین ادعیه ماثوره ومناجاتها ونیایشهای شور انگیز وسیره وسنت خاندان عصمت وطهارت-علیهم السّلام- است. مشروط بر این ک، نگاه ما به این آیینها ومناسک واین آموزهها ومعارف، نگاه نرم افزاری باشد.
نرم افزارهایی که قرار است دوبال ایمان وعمل صالح را برای پرواز در ملکوت برای ما فراهم کنند، ورسیدن به قلّههای رفیع تمدّن نوین اسلامی را ممکن کنند.
بنابراین، نباید به مناسک وآیینهای دینی، نگاه صرفاً مناسکی وآیینی داشته باشیم.
نباید آموزهها ومعارف اسلامی را جدای از یکدیگر ببینیم وتحلیل کنیم. بلکه، باید آن هارا نرم افزارهای مثانی هم ومکمّل یکدیگر بدانیم که قرار است اندیشه، انگیزه ورفتار ما وشاکله وشخصیت ماراواعمال جوانحی وجوارحی مارا اصلاح نمایند و مارا وسبک زندگی فردی واجتماعی مارا سبک زندگی ایمانی قرار دهند!
در این میان، آیین شور انگیز ومعنوی اعتکاف، بعنوان یک عبادت جامع وچند بعدی، بار مبنای معنویت ناب شیعی را برای معتکفان فراهم میکند وراهپیمایی اربعین، تمرینی است از تشابه جویی به فرهنگ عاشورایی، شعارها وشعورهای عاشورایی، شخصیتهای شاخص وبرجستهی عاشورایی، ورفتارهای حماسی وانسان ساز عاشورایی!
حال اگر عبادت اعتکافی را نرم افزاراصلاح وتعالی فرد وجامعه برپایهی معنویت بدانیم وراهپیمایی اربعین رانیز نرم افزار تمرین سبک زندگی عاشورایی، خواهیم دید که این دونرم افزار مثانی ومکمل یکدیگراند؟!
به این معنا که معتکفان در طول اعتکاف ودر فضای معنوی اعتکاف، در خلوتهای خود با خدای جهان آفرین، به سرگذشت خود وسرنوشت خود وشیوههای جبران مافات میاندیشند ودریک انبعاث درونی دغدغههای قدسی مییابند.
راهپیمایان اربعین هم به یاد جانفشانیهای سیّد وسالار شهیدان کربلا ونکوداشت شعارها وشعورهای عاشورایی به اقامهی دین از راه اقامهی امربمعروف ونهی از منکر به اصلاح خود واصلاح اُمّت از طریق نمایش شور انگیز سبک زندگی عاشورایی میاندیشند و ظهور طلیعههای تمدّن مهدوی وبارقههایی از جامعهی مهدوی نوید میدهند!
با این نگاه است که میبینیم میان آیین عبادی اعتکاف وراهپیمایی اربعین چه وجوه اشتراک عجیبی وجود دارد.
در آیین عبادی اعتکاف، معتکفان بارمبنای معنویت را برای سبک زندگی خود در پسا اعتکاف برمی گیرند ودر راهپیمایی اربعین هم راهپیمایان کوله بار معنویت عاشورایی را ره توشهی یک سفر شور انگیز باهمراهی میلیونها همسفر شوریده حال ومشتاق زیارت اُسوهی آزادگان ومنتظران ظهور منجی آخرالزمان قرار میدهند؟!
در اعتکاف، معتکفان سبک زندگی ایمانی راتمرین میکنند ودر راهپیمایی اربعین هم راهپیمایان مرام حسینی وسبک زندگی مهدوی را مرور میکنند.
با این نگاه است که میبینیم این دو آیین، مثانی ومویِّد یکدیگر میشوندوبرپایی تمدّن نوین اسلامی را به نمایش میگذارند؟!