اگر همه این هماهنگی ها بهدرستی انجام شود و برآوردها نیز واقعی و دقیق باشند، میتوان امیدوار بود که مشکلات موجود رفع شود. اما تجربههای گذشته بهگونه دیگری رقم خوردهاند.معمولا هماهنگی لازم میان نهادها وجود ندارد، برآوردها دقیق نیستند، یا وعدههایی که داده میشود عملی نمیشوند. با این حال، امیدواریم امسال شرایط متفاوت باشد. هرچند در اظهارات مقامات مختلف تناقضهایی هم دیده میشود اما امیدواریم این تناقضها به حداقل برسد.نمیتوان با قطعیت گفت که مشکل کمبود معلم صد درصد حلشدنی است، اما اگر این اتفاق بیفتد، بخش قابل توجهی از چالشها برطرف خواهد شد. با این حال، مسئله مهمتر از تعداد نیروها، کیفیت آنهاست. اینکه آیا نیروهای جذبشده از نظر مهارت، تسلط و شایستگی برای حضور در کلاس درس مناسب هستند یا نه. ما مجاز نیستیم هر نوع نیرویی را استخدام کرده و بلافاصله وارد کلاس درس کنیم. این افراد باید دورههای مهارتآموزی را در قالب ماده۲۸ و از طریق دانشگاه فرهنگیان طی کرده تا آمادگی لازم برای تدریس را کسب کنند. حتی اگر فرض کنیم که نیاز کمی تأمین شود، نگرانی اصلی ما کیفیت نیروهای جذبشده است. متأسفانه برخی از این افراد سابقه یا تجربه قابل اعتمادی ندارند و این موضوعی است که باید به طور جدی مورد تأمل قرار گیرد.