نمی توان به بهانه اختلاف فکری و یا اعتقادی نسبت های دروغ و یا بدون ثحت و دلبخواه به فیلمی داد . مثلا در باره فیلمی با شالوده دیدگاهی ولو ضد دینی اگر فیلمبرداری و یا تدوین و یا کارگردانی و بازیگری توانمندی دارد بی برهان و از سر تعصب و نفسانیت ' لفب اثری ملتذل و یا دچار ضعف و یل لقب فبلمفارسی داد . این قضاوت درست نیست بلکه عقده گشایی است مولا امبر اامومنین علیه السلام در پاسخ به پرسش قوی ترین شاعر عرب ار نظر توانایی های حرفه ای و نه اعتقادی و فکری ' نام یک شاعر ملحد و جاهلی را بر زبان می راند . این به معنای ضرورت عدالت در داوری است . اثبات نادرستی تفکر الحادی و ظلمات کفر یک فیلم یک چیز و دقت در ساختار و قدرت های همان فیلم و تایید این فضایل اثر به صورت عادلانه چیر دیگری است . . عدم دقت در این عدالت داوری و دقت در مطرح کردن مستدل هر حقیقت در سر جای خود باید ویژگی نقد دینی باشد
در نقد پیر پسر این قلم درک پاره ای از دوستانم .سوء تفاهماتی بر انگیخت . مثلا اشاره به جایکاه واقعی رضا براهنی در نقد شعر در دهه ۴۰ به معنی تایید الحادگرایی او و یا آرای مجنون ونتمنصفانه او در خصوص انقلاب اسلامی گرفته شد و این بس ناعادلانه ایت . اولا موضع و باور من در باره انقلاب اسلامی صدها بار بروشنی بیان شده است و ثانیا هرگز تایید آن که مثلا شعر خویی در دهه ۴۰ و یا نقد رضا براهنی و نوری علا در دهه ۵۰ نقش تاثیر گذاری در فضای ادبی ایران داشت به معنی درستی جنون الحادگرایی آنان و سقوط شان از جایگاه متفکری درست اندیش به یک هتاک مجنون و غیر منطقی و دارای مواضعی منحط و غلط نیست . و نباید تایید کفریات مبتذل شان و غلط های سیاسی و فکری و دیدگاهی پیر پسر به حساب آید ؛چنانکه در متن نقد ' این موضوی مطرح شده است .
☆☆☆☆☆☆
روایات در باره دشواری و خطر قضاوت به طور کلی و انذار و هشدار به دقت در داوران در دنیا و آخرت معنایی جدی و دامنگیر دارد . موضوع ابتدایی و اصلی اصل مشکلات داوری بشری و انسان غیر معصوم ولو موُمن به سبب موانع متعدد در کشف کامل حقیقت است . بنا به درجه تقرب به علم الهی دین رخدادها و چیز ها جنان که هستند دقیقتر می شود و کاملترین اتحاد علم انسان و پروردگاز یکتا آنجا به انسان از سوی خداوند به کلمات تامه اش افاضه شده که عصمت ذاتی و طهارت از رجس پیشاپیش به آنان هدیه گردیده است. بقیه ولو اولیاء فاقد این فضیلت ' محروم از علم کامل هستند و هیچکس دارای علم مطلق آفریدگار احد واحد نیست .
در این هستی شناسی کل داوری بشر غیر معصوم علیهم السلام ' نسبی و در ظرف وجودی و معرفتی و ظرفیت قلبی و ذهنی و مغزی انسان ها تحقق می یابد و در نتبجه بدون ان که حقیقت اشیاء نزد خدای عزّو جلّ نسبی باشد در دانایی افراد نسبی و باهم در مراتب مختلف و کیفبت فهم و میران ژرفا و وسعت جوانب تفاوت دارد د . این امر در داوری هنر و نقد فبلم پایه اصلی تمایزلت داوری و دقت آن را می سازد .. و میزان وسعت اطلاعات و قدرت تفکر و مهمتر از همه تقوای منتقد و تربیت و تزکیه روح و نفس و حدّ رهایی از حبّ و بغض و حجاب های نفسانی و علمی و قلبی و پیشفرض های ابدئولوژیک و پیشداوری های متعدد ' در درست و نادرست دیدن فیلم نقش دارد .مسئله تاُویل از ابنجا معنای وسیعی هم در نگرش دینی و هم در نگرش مدرن و رممنوتیک نو پیدا می کند .
☆☆☆☆☆
بویژه در بعد از انقلاب اسلامی و در میدان جنگ سخت و جنگ نرم کفر و دین و حق و باطل ' گاه ظرائف معارف قرآن و اهل البیت علیهم السلام قربانی تلقیات و اجتهاد راُی شد . و حتی روش های نادرست و شدیدا تحت تاثیر امور سیایی بر امور معرفتی به طور سزحی غلبه یافت . و ظهور تفرعن نفسانی به بهانه دفاع از دین ' در فضای قدرت و لودوکراسی و رسانه ها گمگشتگی های فراوان ببار آورد . از همین رو در زندگینامه های شهداء شاهد و غرق عبودیت و معرفت ' ودر سخنلن کسانی چون امام ره و رهبری و شهدا مطهری و جمران و دستغیب و سلیمانی و بسا در آثار باقیمانده و وصایاو خاطرات از شهیدان جوان و نوجوان ما با وذکرات حیرت انگیزی روبرو می شویمکه گویای عمق بصیرت و دقت در داوری و گریز از قضاوت احساساتی و یا افراط و تفریط است .
☆☆☆☆
ما باید در داوری تا حد ممکن همه جوانب یک هندمند ' یک شعر و یک فیلم را منصفانه در وسع دانایی خود در نظر گیریم اگر از منظرواکاوی کارشناختی برایدما اثبات شد که بک نقد تاثیر کذار و در همان حال دارای اغلاط اعتقادیربوده همبن رادباید سجاعانهدببان کنیم و نهداییم بیان توانایی یاختاری کار هنری که تفکریرارتجاعی و ضد دبنی دارد باعث تهمت به ما می گردد . بیان علط اعتقادی منافاتاتی با ذکر علل جذاببت یک فبلم و یا بک نقد سعر ندارد . این را بیاد داشته باشیم .و فریب روش های ژدانفی و فحاش و ناعادلانه قضاوت را نخوریم.