پویانمایی گوش شکسته‌ها

پویانمایی گوش شکسته‌ها

مرکز صبای سازمان صداوسیما در کنار تلاش‌های گسترده‌ای که در مسیر تولید آثار انیمیشن یا مضمون‌های مختلف دارد، به تولید آثار پویانمایی با موضوعات ورزشی هم پرداخته است. با توجه به این‌که کشتی ورزش اول کشور محسوب می‌شود و قهرمانان بنام و مطرحی در این زمینه داشته و داریم که در سطح دنیا شناخته‌ شده‌اند، رسانه ملی برای آشنایی بیشتر کودکان و نوجوانان ایرانی با این رشته پرطرفدار و ترغیب آنها به این ورزش، با تولید آثار پویانمایی گام بلندی برداشته است که ازجمله آن می‌توان به پخش پویانمایی «کشتی‌گیران» که از قاب شبکه سه سیما در حال پخش است اشاره کرد.
کد خبر: ۱۵۱۵۰۵۷
نویسنده رسول شمالی ورزنده - گروه رسانه
 
فصل اول این مجموعه در ۱۳قسمت به پایان رسیده که فعلا در حال پخش از شبکه سه تلویزیون است و به‌تدریج از شبکه‌های ورزش و پویا یا نهال هم روی آنتن خواهد رفت. درحال‌حاضر هم در حال نگارش و پیش‌تولید فصل دوم هستیم و احتمالا فروردین‌ماه ۱۴۰۵ پخش خواهد شد.
   
هدف، ایجاد انگیزه در کودکان 
کیانوش عابدی، کارگردان مجموعه انیمیشن کشتی‌گیران، در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم ضمن تشریح اهداف ساخت این مجموعه اظهار کرد: این انیمیشن در قالب ۵۲ قسمت ۱۵دقیقه‌ای تولید شده است. هدف اصلی از ساخت این اثر، پرداختن به ورزش ملی کشور، تقویت روحیه هیجانی و رقابتی، و همچنین تبیین ساختارهای علمی رشته کشتی است. از آنجا که کشتی ورزش ملی و ورزش اول ایران است، احساس می‌شد باید یک اثر تصویری فاخر در این زمینه ساخته شود. پیشنهاد ساخت این انیمیشن هم از طرف رسانه ملی و هم گروه تولید اثر مطرح شد. ما نیز بسیار مشتاق بودیم که برای نخستین بار در کشور روی چنین موضوعی کار کنیم که خوشبختانه این هدف محقق شد و اکنون شاهد پخش آن از رسانه ملی هستیم. وی با بیان این‌که دراین اثرشخصیت‌های متنوعی حضوردارند، گفت:شخصیت اصلی داستان امیرعلی است که از۱۳ ــ ۱۲ سالگی، علاقه فراوانی به رشته کشتی پیدا کرده و این انگیزه در او ایجاد می‌شود که به واسطه خانواده و پدرش که قبلا خودش کشتی‌گیر بوده و درحال‌حاضر در یک روستا در خطه کشتی‌خیز شمال ایران به شغل کشاورزی مشغول است، به سمت این ورزش برود. امیرعلی درهمین مسیررشد وبه همراه دوستانش به سمت کشتی سوق پیدامی‌کند وباتوجه به آن فضاو بوم‌شناسی ناحیه شمال ایران که بیشتر مردمش کشتی‌دوست و کشتی‌گیرند، شاهد اتفاقاتی به همراه جذابیت‌های قصه اصلی در آن منطقه می‌شویم.وی افزود: مخاطبان انیمیشن کشتی‌گیران در ۵۲ قسمت این مجموعه، در فضایی کاملا واقعی و یک قصه درام قرار می‌گیرند که فراز و فرودهای داستان برای کودکان و نوجوانان بسیار تماشایی و جذاب است.
   
امیرعلی، شخصیتی تلاشگر 

عابدی با بیان این‌که امیرعلی شخصیتی تلاشگر و سختکوش است، ادامه داد: او برای رسیدن به هدفش تلاش زیادی می‌کند و پدری دارد که هدایت‌کننده خوبی است و دائم مراقب است که پسرش در مسیر درست ورزش کشتی و قهرمانی گام بردارد و البته سعی می‌کند که امیرعلی فقط در مسیر قهرمانی قرار نگیرد بلکه به روحیه پهلوانی و مسائل علمی و فنی رشته کشتی هم توجه داشته باشد و همه فاکتورهای لازم برای یک قهرمان، در او تبلور پیدا کند. ضمن این‌که پدر در تلاش است تجربیات دوران جوانی‌اش را به امیرعلی منتقل کند تا با آگاهی کاملی از ورزش کشتی در مسیر درست این رشته ورزشی گام بردارد.
کارگردان مجموعه انیمیشن کشتی‌گیران افزود: امکان دارد که هیجانات رشته کشتی در سنین نوجوانی با آسیب‌های متعددی برای نوجوانان همراه باشد و از آنجا که هدف ما در تولید این اثر، نوجوانان هستند، این وسواس و حساسیت وجود داشت که مسیر و راه درست را در رشته کشتی به مخاطبان‌مان نشان دهیم و صرفا به مسائل قهرمانی نپردازیم و تلاش کردیم به مسائل پهلوانی، انسانی و دیگر مؤلفه‌های لازم برای یک کشتی‌گیر قهرمان و نیز افتخاراتی که یک کشتی‌گیر قهرمان برای کشور می‌آفریند توجه کنیم.
   
محیط کشتی را از نزدیک دیدم

از او درباره همکاری فدراسیون کشتی در تولید این اثر پویانمایی پرسیدیم و کارگردان مجموعه پاسخ داد: فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی ایران همکاری بسیار مناسب وهمه‌جانبه‌ای با عوامل تولید انیمیشن کشتی‌گیران داشت. ازطرفی هم با دعوت رئیس فدراسیون کشتی ایران، آقای دبیر، عوامل وگروه تولیدمجموعه به خانه کشتی ایران رفتیم ودرآنجا گفت‌وگوهایی را با ملی‌پوشان تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی انجام دادیم، فضای کشتی را از نزدیک دیدیم و صحبت‌هایی که خود آقای دبیر در رابطه با فرآیند به وجود آمدن فدراسیون کشتی، فضاهای تمرین کشتی‌گیران و امکانات و تجهیزات سالن‌های کشتی ارائه کرد، باعث شد بیشتروبهتر در فضا وحال‌وهوای کشتی قراربگیریم. محیط کشتی را ازنزدیک دیدیم و طی این بازدیدها، مسائل فنی تولید این انیمیشن را با مسئولان، مربیان وکشتی‌گیران ملی‌پوش مطرح کردیم و همچنین با مسائل روحی و روانی کشتی‌گیران آشنا شدیم که دیدن آن فضاها به ما برای تولید بهتر و با‌کیفیت‌تر مجموعه از لحاظ فن کشتی خیلی کمک کرد. درواقع فدراسیون کشتی اطلاعات بسیار سازنده و خوبی در اختیار ما قرار داد که توانستیم کار را از نظر مسائل فنی و واقعی کشتی درست به تصویر بکشیم و به مخاطبان انتقال دهیم.
   
فرهنگ‌سازی با پویانمایی

وی با بیان این‌که تولید آثار پویانمایی در رشته‌های ورزشی افتخارآفرین است، افزود: تولید آثار پویانمایی در رشته‌های ورزشی به‌ویژه کشتی که ورزش اول کشور ما محسوب می‌شود، تاثیر سازنده و مؤثری در بین قشر جوان و نوجوان ما دارد و با تولید این نوع آثار این قشر بیشتر به سمت این رشته ورزشی ترغیب می‌شوند.از آنجا که در متون تاریخی کشور ما به ورزش کشتی اشاره شده و در تاریخ باستان و ایران‌زمین صحبت‌های زیادی در این مورد داریم لذا می‌بایست به این مهم می‌پرداختیم و برای این رشته ورزشی ایران یک کار باارزش و بااهمیت انجام می‌دادیم که خوشبختانه با تولید این مجموعه انیمیشن، این امر محقق شد؛ همان‌طور که به نظرم برای ورزش‌های باستانی دیگر ایران مثل چوگان که خاستگاه‌های تاریخی دارد، باید آثار فاخر تولید شود، چراکه تداوم تولید و پخش آثار انیمیشن در رشته‌های ورزشی ما را می‌تواند به آن اهدافی که داریم نزدیک کند.وی خاطرنشان کرد: ما با تولید این نوع آثار در نظر داریم فرهنگ‌سازی کنیم و جامعه خود را با کمک تصویر، فرهنگ و رسانه به نقطه‌ای برسانیم که موضوعات فرهنگی درونی شود و با تلاش و کوشش همچنان افتخارآفرین باشیم. امروز در سینمای جهان، به تولید و پخش آثار پویانمایی به‌عنوان ابزار افتخارآفرینی و اثرگذار در میان جامعه، به‌ویژه قشر جوان و نوجوان، توجه ویژه‌ای می‌شود. بنابراین، اهمیت زیادی دارد که با در نظر گرفتن بودجه مناسب، برای تداوم تولید و پخش این نوع آثار، به‌ویژه در حوزه‌های فرهنگی و ورزشی که ما را به سمت کمال و پیشرفت سوق می‌دهند، برنامه‌ریزی وسرمایه‌گذاری لازم صورت گیرد.ضمن‌این‌که‌این آثارموجب ارزآوری هم می‌شوند.مثلا انیمیشن «فوتبالیست‌ها» سال‌هاست در کشورهای مختلف نمایش داده می‌شود و برای ژاپن ارزآوری هم دارد ولی متاسفانه ما از این مسأله غافل مانده‌ایم درحالی‌که هنرمندان و عوامل تولید آثار هنری در ایران افرادی قابل، توانمند و متبحر هستند و این توانمندی در همه همکاران ما دیده می‌شود که می‌توانند با این رویکرد و تولید آثار انیمیشن و عرضه آن در بازار‌های جهانی ضمن ارزآوری پرچم کشورمان را به اهتزاز درآورند، نام ایران عزیز را پرآوازه سازند و روحیه هیجانی را در بین جوانان و نوجوانان که نسل آینده و پویای ما هستند، فعال کنند.
   
پویانمایی در سطح جهانی

وی معتقد است که بیشتر هنرمندانی که امروزه در بخش تولید آثار انیمیشن کشور فعالیت می‌کنند، از توانایی و قابلیت لازم برخوردارند تا آثارشان در بازارهای بین‌المللی عرضه شود. وی در این خصوص گفت: می‌توان تولیدات پویانمایی ساخت ایران را به کشورهای خارجی صادر و ارزآوری کرد. البته ما برای تولید انیمیشن‌های فاخر که ارزآوری هم داشته باشند نیاز به بودجه کافی داریم. در رابطه با تکنیک‌ها و کیفیت تولید انیمیشن خودمان هم باید بگویم که کشتی‌گیران از لحاظ علمی، فنی و تصاویر و مسائل تولید، یک اثر قابل قبول، قابل اتکا و قابل دفاع است که می‌تواند در سطح جهانی هم قابل عرضه باشد.وی درباره بازخوردهای مجموعه انیمیشن کشتی‌گیران دربین مخاطبان گفت:هنوز زوداست که دررابطه با بازخوردهای آن در بین مخاطبان و جامعه قضاوتی داشته باشیم و معمولا بعد از پس‌تولید و پخش آثار، نتایج و میزان بازخوردها مشخص خواهد شد. ‌بازخوردهای این انیمیشن برمی‌گردد به این‌که ما تا چه اندازه توانسته‌ایم امیرعلی را به‌عنوان یک قهرمان ایرانی در بین مردم معرفی کنیم و چقدر تبلیغ خبری، تصویری و روایتی از این شخصیت شده است. البته همه تلاش ما این است که شخصیت امیرعلی را به یک قهرمان ملی تبدیل کنیم که به یک الگو برای جوان و نوجوان ایرانی تبدیل شود. لذا بایستی روی این شخصیت تبلیغاتی انجام دهیم و تلاش ما باید به گونه‌ای باشد که جوان و نونهال ایرانی دیگر به دنبال شخصیت‌های خارجی نرود و براساس واقعیت‌ها برای نونهال، نوجوان و جوان ایرانی صحبت کنیم که حاضر شود شخصیت قهرمان ایرانی را بپذیرد و با آن ارتباط بگیرد و آن را برای خودش حفظ کند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰