«عليرضا نوراني» اين مطلب را در جلسه كارگروه اقتصادي، سرمايهگذاري و اشتغال استان كه با حضور مديرعامل خبرگزاري جمهوري اسلامي برگزار شد، بيان كرد و گفت: علاقهمندي طرف تركمن به استفاده از ظرفيت تهاتر گاز در خصوص احداث جاده اينچهبرون – اترك- گمداغ به استفاده از توان فني شركتهاي ايراني، بهترين فرصت در خصوص ايجاد جادهاي استاندارد در كشور تركمنستان است كه ميتواند رونق مرز اينچهبرون را به همراه داشته باشد.
وي اضافه كرد: اين جاده و تركيب آن، با جاده نفت (اينچهبرون -گنبد) و آزادشهر - شاهرود كه هر دو داراي رديف اعتباري در پيوست يك قانون بودجه هستند، ميتواند ظرفيت ترانزيتي و حمل و نقل بار را با ارتقاي قابل توجهي روبرو سازد.
نوراني گفت: هفت كشور واقع در منطقه اوراسيا، محصور در خشكي هستند كه با داشتن ۱۲۰ ميليون نفر جمعيت، ميتواند توجهات خارج از مرز اين كريدور را افزايش دهد.
رئيس سازمان مديريت و برنامهريزي استان گلستان با اشاره به حجم سنگين ترافيك در جادههايي مانند فيروزكوه و هراز و قرارگيري بندر اميرآباد و منطقه آزاد اينچهبرون در جنوب شرقي و شرق خزر، گفت: اين كريدور، عامل مهمي در انتقال بار از دامنه شمالي به دامنه جنوبي البرز بدون وجود تونل است كه در آينده نقش مهمي را در پدافند غيرعامل در حوزه جادهاي ايفا خواهد كرد.
نوراني با بيان اينكه توسعه زيرساختها بايد نقش مستقيم در توسعه اقتصادي مناطق ايفا كند، از تلاش و پيگيري معاون رئيسجمهور و رئيس سازمان برنامه و بودجه كشور در مهياسازي پيش نيازهاي مورد نياز تفاهمنامه دو جانبه و همچنين وزير راه و شهرسازي تقدير و تشكر كرد.
وي اعلام كرد: طول مسير در كشور تركمنستان ۲۴۳ كيلومتر، جاده نفت ۵۰ كيلومتر و سهم گلستان در بهسازي جاده آزادشهر - شاهرود، حدود ۶۰ كيلومتر است.
نوراني افزود: برآوردهاي اوليه كارشناسي حاكي از آن است كه در صورت احداث قطعه خارجي، احداث جاده نفت و بهسازي مسير آزادشهر- شاهرود، حجم ترانزيت جادهاي ظرف مدت حداكثر سه سال به دو برابر برسد.