به عنوان مثال یکی از سؤالاتی که پیش میآید در مورد تبلیغات دور زمین است که در حال حاضر پول آن مستقیم به جیب فدراسیون فوتبال میرود و پولی کمی هم نیست. وقتی قرار است صداوسیما یک بازی فوتبال را پخش کند، انتفاع آن از تبلیغات محیطی چه خواهد بود؟ طبق مصوبه حق پخش، صداوسیما بابت پخش تلویزیونی مسابقات موظف است پولی را به باشگاهها پرداخت کند که این در حوزه حرفهای فوتبال در دنیا کاملا مرسوم بوده اما نکته و سؤال اساسی این است که سهم صداوسیما از تبلیغات روی لباس بازیکنان و تبلیغات دور زمین چه خواهد بود. ضمن اینکه صداوسیما برخی از رشتههای ورزشی که قابلیت جذب تبلیغات محیطی ندارند یا مخاطب کمتری دارند را نیز به صورت رایگان پخش و به ترویج آن رشتهها کمک شایانی میکند. در اینجا سهم صداوسیما بابت پخش این رویدادها چطور لحاظ میشود؟ آیا بررسی شده است که با قطع یارانه صداوسیما از پخش برخی رشتههای ورزشی کمطرفدار با مخاطب محدود، چه پیامدهایی به دنبال خواهد داشت؟ آیا مجلس این موضوع را لحاظ کرده؟ یا در مورد تبلیغات محیطی و تبلیغات روی پیراهن تیمها چه نگرشی وجود دارد؟ در جهان، اجرای قانون حق پخش تلویزیونی شامل تمامی جوانب مرتبط میشود. درواقع آنها روی تمام تبلیغات پیرامون یک مسابقه فوتبال، از کوچکترین اسپانسری روی پیراهن کادر پزشکی و داوران مسابقه گرفته تا جوراب، شورت ورزشی و پیراهن بازیکنان و مربیان توافق میکنند. اینها در کشور ما چگونه مورد محاسبه قرار میگیرد؟ سهم صداوسیما، سهم فدراسیون فوتبال و سهم باشگاهها از تکتک این موارد چگونه است؟ آیا سهمی که بابت حق پخش قرار است پرداخت شود، فقط هدفش پولدار کردن فدراسیون فوتبال است یا اینکه بناست باشگاهها از آن انتفاع ببرند؟ اگرچه مباحث زیادی در این زمینه مطرح است، اما امیدوارم این قانون بهگونهای نباشد که مشکلات بیشتری در فوتبال ما ایجاد و مسائل را پیچیدهتر کند. همچنین قانون حق پخش، قانونی شفاف و در عین حال کارآمد باشد و حقوق طرفین ماجرا، از باشگاهها گرفته تا صداوسیما در آن به درستی دیده شود.