در این نشست، احسان کاوه با ارائه توضیحاتی درخصوص فعل پیچینگ گفت: در حوزه رسانه و صنایع فیلمسازی وقتی محصولی ساخته میشود، صاحب ایده ابتدا جهت جذب سرمایهگذار نمونهای از آن را به جامعه هدف ارائه میدهد ولی پرداخت نهایی صورت نمیگیرد.
سؤال این است: سرمایهگذاران، سفارشدهندگان، شبکههای تلویزیونی و توزیعکنندگان چگونه میتوانند مطمئن شوند که آنچه وعده داده شده با محصول نهایی مطابقت دارد و چگونه ارتباط برقرار کنند؟ گاهی اعتراضاتی پیش میآید، مثلا فردی معتقد است که نتوانسته اثرش را ارائه کند یا سفارشدهنده و تولیدکننده مطابق با اصول با صاحب ایده ارتباط نگرفتهاند؛ این موضوع باعث ایجاد شبهه و سؤال میشود. سالهاست در دنیا چارچوبهایی برای ارائه ایده طراحی شده که شامل محدودیت زمانی برای ارائه و توضیح ایده است، مثلا اینکه فرد چقدر وقت دارد تا ایدهای مانند فیلم بلند، سریال یا فیلم کوتاه خود را معرفی کند.
دبیر رویداد پیچینگ ادامه داد: بهنظر میرسد که تعداد کمی از فیلمسازان در سال فرصت دارند با مخاطب هدف، جلسهای برگزار کنند؛ بنابراین این امکان برای همه میسر نیست. از اینرو، ارائهدهندگان محصولات تصویری ساختاری مشخص ایجاد میکنند که در آن بتوانند بخشهایی از کار و ایدههای بالقوه را توضیح دهند و به تصویر بکشند. در برخی حوزهها حتی امکانات و پتانسیلهای موجود در پروژه برای جذب سرمایه و برآورد هزینهها طراحی میشود. معمولا این ارائهها در مدت حدود ۷ دقیقه انجام میشود؛ بنابراین ارائهدهنده فرصتی محدود دارد تا ایده خود را مطرح کند و در طرف مقابل، باید شخص یا افرادی حاضر باشند که علاقهمند به سرمایهگذاری، خرید یا سفارش این محصولات باشند و گردهم آیند.
کاوه اضافه کرد: یک نهاد یا تیم باید بهصورت تخصصی فرآیند معرفی فیلمساز و سفارشدهنده یا سرمایهگذار را انجام دهد؛ یعنی در داخل کشور آموزشهایی را برگزار کند تا نحوه صحیح ارائه و جذب سرمایه را یاد بدهد و همچنین افراد مستمع و سرمایهگذار را گردهم آورد تا با نظارت حمایتی، این فرآیند به تولید واقعی ختم شود. باید دقت شود که در این فرآیند چند سرمایهگذار میتوانند به نسبت، روی یک اثر سرمایهگذاری کنند. گاهی تولیدکننده یا توزیعکننده ممکن است سرمایه مستقیم ندهد ولی تضمین کند که اگر پروژه تولید شود، آن را پخش خواهد کرد. همچنین در مواردی سفارشدهندگانی وجود دارند که در حوزه منافع عمومی فعالیت دارند. این سرمایهگذاران تمایل دارند از طریق آثار تصویری فرهنگسازی کنند و امیدوارند بتوانند درآمدزایی هم داشته باشند.
یک روند شفاف و حرفهای
وی معرفی و ثبت قرارداد بین فیلمساز و سرمایهگذار در این رویداد را امری حرفهای، عادلانه و شفاف دانست و در اینباره توضیح داد: آنچه که مسلم است اینکه سرمایهگذاری برای آثار حرفهای انجام میشود و این کار آماتوری نیست؛ سرمایهگذار نه وقت دارد و نه شرایط اینکه صرفا پای صحبت افراد تازهکاری بنشیند که قصد اثبات توانایی خود را دارند؛ بنابراین ارائهدهنده (فیلمساز) باید رزومه و توانمندی اثباتشده داشته باشد و بتواند ثابت کند میتواند اثری مثل یک فیلم کوتاه با محتوای و فرم مشخص تولید کند. حمایت در این رویداد به شکل عادلانه و شفاف انجام میشود و همه علاقهمندان با ویژگیهای لازم میتوانند در آن شرکت کنند. هیچ توافق پشت درهای بستهای صورت نمیگیرد و روند کاملا شفاف است.
کاوه در بیان تجربهای دیگر برای تبیین موضوع، گفت: چند سال گذشته در حوزه انیمیشن البته در خارج از سازمان صداوسیما رویداد پیچینگ را برگزار کردیم که نتایج بسیار خوبی داشت. در آن زمان بیش از ۶۰ شرکت انیمیشن حرفهای در سراسر کشور شناسایی شدند. با استفاده از این تجربه تصمیم گرفتیم ایده پیچینگ فیلم کوتاه را در شورای مدیران آیفیلم مطرح کنیم که در نهایت با نظر متخصصان این حوزه تصمیم گرفته شد تجربه پیچینگ را در اینجا اجرا کنیم تا سکویی برای معرفی و ارتباط مؤثر بین فیلمسازان، سرمایهگذاران و سفارشدهندگان ایجاد شود و آشنایی بین ارائهدهنده و سفارشدهنده را آسانتر کند.
ترویج زبان فارسی با آی فیلم
دبیر رویداد پیچینگ فیلم کوتاه با ارائه توضیحاتی پیرامون شبکه آیفیلم، افزود: شاید برخی ندانند شبکه آیفیلم محدود به یک کانال نیست و مدیریت چهار کانال به زبانهای فارسی، دری، عربی و انگلیسی را عهدهدار است. مخاطبان اصلی کانال فارسی آیفیلم، ایرانیان، افغانستانیها، تاجیکستانیها و بخشهایی از ازبکستانیها هستند و انتظار میرود مخاطبان کانال انگلیسی آیفیلم انگلیسیزبانان باشند، اما با توجه به وسعت فراگیری این زبان در این کانال توانستهایم بازخوردهای خوبی از ساکنان بخش مرکزی آفریقا داشته باشیم و البته کانال عربی نیز در کشورهای عربی بازخورد خوبی دارد و در نهایت مخاطبان تاجیکستانی و افغانستانی مخاطبان کانال دری آیفیلم هستند. این شبکهها با پخش فیلمها و سریالهای ایرانی در مناطق یاد شده، نقش مهمی در ترویج عدالت فرهنگی و گسترش زبان و فرهنگ ایرانی ایفا کردهاند. همانطور که گفته شد انجام برنامههای مشترک با این کشورها به تقویت ارتباطات منطقهای کمک کرده و از این نظر آیفیلم یک پل فرهنگی مؤثر میان کشورهای فارسیزبان و دیگر مناطق دنیاست که با وجود این ظرفیت میتواند بستری مناسبی برای ارتباط بین فیلمسازان و سفارشدهندگان باشد.
تجربه موفق جشنواره رسانهای صبح
دبیر رویداد پیچینگ با اعلام تاریخ تقریبی شروع این رویداد، عنوان کرد: از اول مهرماه سایت ما فعال میشود و افراد باسابقه در حوزه فیلم کوتاه میتوانند طرحها و ایدههای خود را ثبت کنند. سپس در یک دوره آموزشی ۹۰ روزه ویدئوهای آنلاین درباره نحوه پیچینگ و مراحل انجام آن در اختیار پذیرفتهشدگان قرار میگیرد. همزمان تیم برگزارکننده با رایزنی، مستمعین و سرمایهگذاران مناسب را برای حضور در این رویداد دعوت میکند.
وی در ادامه با ذکر نام از جشنواره رسانهای صبح، اظهار کرد: از آنجا که در دوره پیشین جشنواره رسانهای صبح بخش بازار راهاندازی شده، درنظر داریم در نهایت در چهارمین دوره این جشنواره، آثار منتخب «رویداد پیچینگ آیفیلم» را در این بخش فعال کرده و از این فرصت برای ارائه آثار به بازار هدف استفاده کنیم. در دوره گذشته که برای اولینبار بخش بازار به جشنواره صبح اضافه شد، ۱۵ خریدار و ۱۲ غرفهدار داشتیم که در جای خودش ظرفیت بزرگی برای این امر محسوب میشود. شبکه آیفیلم نیز با توجه به ماموریت خود از آثار در زمینه سرمایهگذاری حمایت میکند.
به گفته کاوه، در دورههای بعد پیچ معکوس را هم خواهیم داشت؛ وقتی شبکهسازی با تولیدکنندگان ایجاد شود، سفارشدهندگان به میدان میآیند و پیچ معکوس هم محقق میشود. همه این موارد به تبیین اهالی رسانه نیاز دارد. بعد از تولید آثار، مصادف با هفته وحدت در سال آتی، جشن تلویزیونی برگزار میکنیم و به برگزیدگان جایزه میدهیم.
نیاز شبکههای برونمرزی به تولید محتوا
دبیر رویداد پیچینگ آیفیلم عنوانکرد: سازمان صداوسیما و شبکههای مختلف این رسانه در این رویداد حضور فعالی خواهند داشت تا به معرفی و گسترش آن کمک کنند. باید توجه داشت که تمامی شبکههای تلویزیونی برونمرزی رسانهملی نیز به تولید محتوا نیازمندند و این رویداد فرصت مناسبی برای تأمین این نیاز است؛ از اینرو آنها به صورت جدی در این پروژه حضور دارند. پس از جذب سرمایه، حمایت از آثار در مراحل تولید نیز صورت خواهد گرفت. همچنین برنامهریزی شده که در هفته وحدت سال آینده، جشنی در شبکه آیفیلم برگزار شود و آثار منتخب در این جشن روی آنتن برود.
کاوه عنوان کرد: ما فیلتری برای طرح نداریم و تحت قانون اساسی ایران فعالیت میکنیم. طرحها بر این اساس تأیید میشود و سلیقهای عمل نمیکنیم. همچنین فرد باید اثبات کند توانمند است. به کسی که صرفا ایدهای به فکرش رسیده، نمیتوانیم سرمایهگذار وصل کنیم و بعد متوجه شویم شخص کارش این نیست.
وی درباره تنوع مخاطبان طرحها در این حوزه، ادامه داد: این فراخوان در گستره آیفیلم در کشورهای تاجیکستان، افغانستان و فارسیزبانان منطقه، انگلیسیزبانها و حوزه زبان عربی جذب علاقهمند میکند و مخاطبان ما از سراسر دنیا میتوانند در رویداد پیچینگ شرکت کنند. آیفیلم اینجا مستمع است و براساس مأموریتش در هریک از چهار بخش، اثری را ممکن است بپذیرد و پخش کند. همه این موارد با قرارداد پیش میرود و شکل کاملا حقوقی دارد. ایدههای ثبتشده در سایت ما نیز جنبه قانونی دارد و میتوان به این ثبت استناد شود.
همواری مسیر ارتباط فیلمساز و سفارشدهنده
وی با بیان اینکه چنین رویدادهایی در دنیا سالهاست که برگزار میشود، توضیح داد: افق ما در سالهای آتی ورود افراد به فرآیند سریالسازی و ساخت فیلم سینمایی است. در فیلم کوتاه توقف نمیکنیم و برای فیلم کوتاه هم در فراخوان چارچوبی داریم به این شکل که حداقل زمان فیلم کوتاه برای ارائه طرح پنج دقیقه درنظر گرفته شده. با شناسایی این افراد ممکن است آنان را به تهیهکننده حرفهای وصل کنیم تا اثر بلند یا مینیسریال بسازند.
دبیر اولین دوره پیچینگ آیفیلم عنوان کرد: در این دوره فقط به فیلم کوتاه میپردازیم و انیمیشن مدنظر ما نیست. در چشمانداز ما انیمیشن وجود دارد، اما در این دوره فقط بر فیلم کوتاه متمرکز هستیم.
کاوه گفت: بسته به کشورها و افراد درباره آنلاین یا حضوری بودن پیچینگ تصمیمگیری میشود. بسیاری از شرکتهای دنیا امروز تولیدات خود را از طریق پیچینگ میگیرند و این اتفاق آنلاین رخ میدهد. تلاش میکنیم تا جایی که بشود پیچینگ حضوری اتفاق بیفتد، اما آموزشهای ما قطعا آنلاین خواهد بود، زیرا برای کاربر سخت است دو تا سه ماه برای آموزش حضور یابد.
وی افزود: میزبان اصلی این رویداد همکاران ما در شبکه آیفیلم هستند و رویداد پیچینگ آیفیلم پس از سه دوره برگزاری جشنواره صبح، گام بلند دیگر معاونت برونمرزی صداوسیما در مسیر تحقق اهداف آن در حوزه بینالملل محسوب میشود که اینبار بهطور ویژه بر حوزه فیلمسازی متمرکز است.