اگر فقط یک دهه به عقب برگردید و برای خرید نوشتافزار به بازار بروید، اغلب قفسههای مغازه فروشندگان لوازمالتحریر میزبان محصولات خارجی هستند و به همین دلیل بدون خرید کالای ایرانی سبد نوشتافزار خود را میبندید اما امروز اوضاع تغییر کرده است. صنعت نوشتافزار ایران طی سالهای اخیر پیشرفت قابل توجهی داشته و سهم آن از بازار داخلی در یک بازه ۱۰ ساله از ۱۰درصد به ۷۵درصد رسیده است. سهم برخی اقلام از بازار داخلی بیشتر است؛ برای مثال در بازار قلم، بیش از ۹۰درصد بازار در اختیار محصولات ایرانی است. براساس پیمایش انجام شده ۴۶ درصد تولیدکنندگان نوشتافزار رونقگرفتن بخش تولید در قیاس با واردات را مهمترین اتفاق دهه گذشته صنعت نوشتافزار کشور میدانند. این توفیق تا حد زیادی حاصل بیش از یک دهه تمرکز و همکاری دولتها، تولیدکنندگان و رسانه است. همچنین افزایش کیفیت محصولات تولیدی از یک سو و توسعه برنامههای ترویجی نیز از سوی دیگر بر افزایش تمایل مصرفکنندگان به خرید نوشت افزارایرانی تاثیرگذار بوده است.
بهرغم رونق، چالشهایی هم وجود دارد. بازار نوشتافزار با رکود نسبی در عصر دیجیتال روبهروست، جایی که آموزش آنلاین و گرایش به کالاهای ارزانتر، سهم برندهای داخلی را کاهش داده است. همچنین واردات قاچاق و نوسانات ارزی هم تولیدکنندگان را تحت فشار قرار داده است.
علاوه بر این، جهش ۳۰ درصدی قیمت نوشتافزار در سال ۱۴۰۴، قدرت خرید خانوادهها را کاهش داده و الگوی مصرف را به سمت محصولات اقتصادیتر سوق داده است. اتاق اصناف ایران نظارت ویژهای از ۱۵ شهریور تا ۱۵ مهر بر بازار اعمال کرده اما کارشناسان تاکید دارند که تسهیل واردات قانونی و حمایت از تولیدکنندگان شناسنامهدار ضروری است.
با رفع موانع تامین مواد اولیه (مانند کاغذ) و واردات ماشینآلات، سهم بازار ایرانی میتواند به بیش از ۸۰ درصد برسد و صادرات (بهویژه دفاتر و مداد رنگی) به کشورهای همسایه افزایش یابد. کارشناسان معتقدند که اگر دولت مسیر واردات قانونی را هموار و از تولیدکنندگان حمایت کند، نوشتافزار ایرانی میتواند به یک محصول صادراتی فرهنگی تبدیل شود و حتی در برابر برندهای خارجی رقابت کند.