سرگرمی هدفمند با نسیم

سرگرمی هدفمند با نسیم

شبکه نسیم به‌عنوان شبکه تخصصی سرگرمی صداوسیما، با هدف ایجاد فضای پرنشاط و تولید برنامه‌هایی متنوع و مفرح برای خانواده‌های ایرانی فعالیت می‌کند. این شبکه در سال‌های اخیر توانسته جایگاه ویژه‌ای در میان مخاطبان پیدا کند و با برنامه‌های جذاب و خلاقانه، بخشی از نیازهای سرگرمی مردم را پاسخ دهد. به مناسبت سالروز سراسری شدن آنتن شبکه نسیم، در این هفته سراغ سیدمحمدرضا خوشرو، مدیر جوان و پرانرژی این شبکه رفتیم تا از مسیر پیش‌روی شبکه در دوره مدیریت او بیشتر بدانیم و دربارهچشم‌انداز و دستاوردهای این چند سال گفت‌وگو کنیم. 
کد خبر: ۱۵۲۱۹۳۳
نویسنده زهرا عباسی - گروه رسانه
 
مأموریت آسایشگاهی رسانه‌ملی
سیدمحمدرضا خوشرو، مدیر شبکه نسیم گفت: سال ۱۴۰۰ که مدیریت شبکه نسیم را عهده‌دار شدم درواقع سال تغییرات مدیریتی کلان در سطح سازمان صداوسیما بود. در آن مقطع ریاست سازمان سندی را با هدف ایجاد تحولی جدی آماده کردند که بعدها با تأیید مقام معظم رهبری به نام سند تحول ملی نام‌گذاری ‌شد. لذا این نگاه راهبردی ایجاد تحول در حوزه‌های مختلف به‌خصوص تحول در حوزه محتوا به‌صورت جدی دنبال شد که مشمول حوزه سرگرمی هم می‌شود. براساس اسناد بالادستی سازمان، تاکید شده که هر برنامه تلویزیونی باید اهداف محتوایی مشخصی داشته باشد ولی حجم این محتوا در برنامه‌های حوزه سرگرمی به نسبت دیگر برنامه‌ها همیشه کمتر بود اما در دوره تحول انتظار می‌رود این میزان افزایش پیدا کرده باشد. 
خوشرو در بیان نتیجه انجام مأموریتش در این شبکه ادامه داد:‌ در میان مأموریت‌های چهارگانه‌ای که مقام معظم رهبری در حکم انتصاب ریاست سازمان صداوسیما برای رسانه‌ملی تعریف کرده‌اند، مأموریت آرامش‌بخشی (تلاش برای افزایش نشاط و سرگرمی) ازجمله اولویت‌هایی است که در ماهیت شبکه نسیم نیز آمده. با این حال،‌ شبکه نسیم فقط به این امر محدود نماند و مأموریت آگاهی‌بخشی را ــ که در شرایط خاص مانند جنگ نرم و حتی سخت بر همه شبکه‌ها متصور است ــ نیز دنبال کرد. البته مأموریت‌های دانشگاهی، آموزش‌های عمومی و آگاهی‌بخشی نیز جزءلاینفک ضروریات در برنامه‌سازی بوده. در این راستا تلاش شده تا محتواهای آموزشی و آگاهی‌بخش به شکل متوازن و همراه با سرگرمی ارائه شوند تا ضمن حفظ جذابیت، سطح دانش مخاطب نسبت به رویدادهای پیرامونی خود افزایش یابد. ما معتقدیم ساخت برنامه‌های سرگرم‌کننده و نشاط‌آور، به‌خصوص همراه با خنده و شادی، کاری سخت اما ضروری است. 
   
سرگرمی در کنار هدفمندی
مدیر شبکه نسیم با اشاره به سختی تولید برنامه‌های سرگرم‌کننده اضافه کرد: شبکه نسیم با تولید برنامه‌های شاد و سرگرم‌کننده، کوشش می‌کند هم محتوای مفید و سازنده‌ای برای مخاطبان ارائه دهد و هم استرس‌‌های ناشی از مشکلات ــ مانند چالش‌های معیشتی ــ را از ذهن آنها دور کند. هدف ما این است که تماشای این برنامه‌ها، خستگی‌ها را از تن مخاطب بزداید، امید و انگیزه تازه به او ببخشد و با روحیه‌ای شاداب و پرانرژی به دل جامعه برگردد. این رویکرد نه‌تنها با آموزه‌های دین اسلام همخوانی دارد، بلکه به بازیابی انرژی مخاطب کمک می‌کند تا بتواند با انرژی مثبت با مشکلات زندگی روبه‌رو شود و کارهای مفید انجام دهد. از سوی دیگر، ما در اتاق‌های ‌فکر شبکه نسیم مرتب به این گزاره‌ها فکر می‌کنیم که چگونه می‌توانیم موضوعات مختلف، حتی مسائل سیاسی را با نگاهی سرگرم‌کننده و فان ارائه کنیم تا مخاطب بتواند ضمن تفریح و نشاط، به نکات مهمی نیز توجه کند.  وی افزود: باید دقت داشت که این نوع سرگرمی هدفمند بوده و البته حفظ احترام به شعور مخاطب بالاتر از سرگرم‌کردن است. با این حال، سعی می‌کنیم همزمان به بهبود حال مخاطبان و افزایش آگاهی عمومی نیز بپردازیم؛ البته دستیابی به همه آنها در کنار هم آسان نیست. سطح طنزپردازی در هر برنامه، متناسب با ظرفیت آن، متفاوت است. برای نمونه، در برنامه‌ای با تم طنز و در حوزه سیاست، موضوعات سیاسی را به‌طور طبیعی می‌توان آسان‌تر بیان کرد یا برنامه‌ای که کاملا سرگرم‌کننده است مثل «هزار و یک» از طریق مهمان برنامه، پلاتوهای مجری و میان‌برنامه‌ها می‌کوشیم برخی گزاره‌های مدنظر و هدف‌گذاری شده را در دل برنامه بگنجانیم. در برنامه‌هایی مانند کودک‌شو، بگوبخند و هزار و یک هم از طریق مهمانان، آیتم‌های میان‌برنامه و پلاتو مجری تلاش می‌کنیم که زمان را به گونه‌ای ارزشمند و هدفمند پر کنیم. 
خوشرو به‌طور مصداقی از نمونه‌های یاد و اضافه کرد: در یکی از آثار نمایشی، دستفروشی با هوشیاری و درایت، توطئه‌ای تروریستی را خنثی می‌کند و ‌فرد مهاجم دستگیر می‌شود یا نمونه‌ای دیگر را الان روی آنتن داریم به نام «لبنیاتی مش بایرام» که داستان یک پیرمرد روستایی و لبنیاتی‌اش را روایت می‌کند. در این داستان می‌بینیم یک خلبان صهیونیستی با ایجکت کردن در مزرعه این پیرمرد فرود آمده و مش بایرام او را اسیر کرده که ‌به اتفاقاتی میان آنها منجر می‌شود که نشان‌ می‌دهد توانمندی‌ها، هوش و پشتکار مردم عادی می‌تواند نقش تعیین‌کننده در امنیت و اقتدار ملی ایفا کند. 
   
طراحی و آزمون مدام در برنامه‌سازی
این مدیر شبکه در مورد برخی نظرات مبنی بر برنامه‌سازی و طنزپردازی متفاوت عنوان کرد: برخلاف برخی نظرات مبنی بر دست باز شبکه نسیم در برنامه‌سازی، باید گفت اصلا این‌طور نیست. ولی چون این شبکه به صورت تخصصی روی برنامه‌های سرگرم‌کننده کار می‌کند طبیعتا تولیدکنندگان برنامه‌ها، مدیران و نویسندگان شبکه، با تکیه بر دانش و تجربه انباشته‌ای که دارند، به‌طور مستمر در حال طراحی و آزمون برنامه‌های جدید هستند. مثلا همین الان روی موضوع جنگ تحمیلی ۱۲ روزه و تحقیر و هجو رژیم‌صهیونیستی کار می‌کنند‌؛ قصه‌ای که بچه‌های فعال در این شبکه برای پاسخ محکم به حملات دشمن تولید کرده‌اند. این کار برنامه‌ریزی دقیق و طراحی شده‌ای می‌طلبد‌؛ گرچه ممکن است برخی برنامه‌ها در ابتدا کیفیت مطلوب ما را نداشته باشند اما با تجربه‌‌اندوزی، تولیدات بعدی حرفه‌ای‌تر می‌شوند. شبکه نسیم یک شبکه تخصصی در این زمینه است که با گروه‌های حرفه‌ای و متنوع، از ساخت آیتم‌های کوتاه گرفته تا برنامه‌های کامل، فعالیت می‌کند. این روند باعث شده تا تجربه و شناخت عمیقی از مباحث طنز و سرگرمی به دست آید که در کمتر شبکه‌ دیگری دیده می‌شود. اینجا، هر کسی که می‌خواهد برنامه‌ای را برای پخش ارائه دهد، باید این دانش و حساسیت را در نظر داشته باشد و براساس آن تولید کند. 
   
تعامل با استان‌ها
مدیر شبکه نسیم در خصوص تعامل با استان‌ها و استفاده از تولیدات آنها گفت: قطعا متناسب با مأموریت شبکه با معاونت استان‌ها همکاری داریم تا برنامه‌هایی مناسب با نیازهای بومی و فرهنگی هر منطقه تولید و به آنتن رسانده شود. اکنون برنامه‌ای با اجرای علیرضا خمسه روی آنتن داریم که از مرکز اصفهان درحال پخش است.همان‌طور که گفتم متناسب با مأموریت‌های‌مان تلاش داریم هر بار یکی از تولیدات استانی به شبکه نسیم تخصیص داده شود، البته این شبکه همیشه از تولیدات سرگرمی استان‌ها استقبال می‌کند. دوستان در استان‌ها طرح‌هایی به شبکه پیشنهاد می‌دهند و در صورت داشتن استانداردهای لازم همکاری انجام می‌شود. در حال حاضر دو برنامه روی آنتن داریم که از استان‌های دیگر تأمین می‌شود. «نمک‌نشنال» در استودیوهای خراسان‌رضوی و برخی آثار کوتاه که مربوط به هوش مصنوعی است هم در قم تولید می‌شود که بسیار حرفه‌ای عمل می‌کنند. البته بخش عمده‌ای از نسیم‌آوا هم به‌دلیل ذات این برنامه که برپایه موسیقی است و استفاده از تصاویر طبیعت و لوکیشن‌های زیبا در استان گیلان تولید می‌شود.
وی درباره دستاوردهای این شبکه در زمان باقی‌مانده حکم ماموریتش اظهار کرد: ما مدیران فعلی شبکه‌ها با رئیس سازمان میثاقی داریم که براساس سند تحول سازمان است، بنابراین برای تحقق بند بند آن تلاش می‌کنیم کارنامه خوبی از خود به‌جا بگذاریم‌؛ تعهدات و اهدافی که برای شبکه تعیین‌شده باید به‌خوبی اجرا شود تا عملکرد قابل‌قبولی ارائه کنیم. هرچند در این مسیر، محدودیت‌ها و ضروریات مختلف سازمان را نیز در نظر گرفته‌ایم. یکی از دستاوردهای مهم شبکه نسیم در این دوره، افزایش تعداد تیم‌های برنامه‌سازی سرگرمی از حدود چهار گروه نیمه‌حرفه‌ای به بیش از ۴۰ تیم حرفه‌ای بوده است. تولید برنامه‌های سرگرم‌کننده در جامعه ما کار سختی است، چون علاوه بر این‌که تولیدکنندگان معدود و محدودند، بازار فرهنگی متنوع و جدی داریم و تولید این‌گونه برنامه‌های موفق همیشه چالش‌برانگیز بوده است. 
   
هزینه فرهنگی برای خانواده‌ها
خوشرو ادامه داد: حداقل کاری که انجام شده این است که در بازه کوتاهی، تعداد زیادی برنامه سرگرم‌کننده با استاندارد قابل‌قبول تولید شوند که هم با نظام اسلامی و فرهنگ ایرانی همخوانی داشته و هم توانسته نشان دهند در دل برنامه‌های سرگرمی، می‌توان پیام‌های محتوایی و دستاوردهای علمی، پیشرفت‌های مردم، دانشمندان و نخبگان کشور را به شکلی جذاب و مؤثر ارائه داد. در کنار حضور چهره‌های هنری، ورزشی و سلبریتی‌ها، تلاش داریم نخبگان کشورمان نیز دیده شوند. این افراد با اختراعات و دستاوردهای علمی خود، بار سنگینی از مشکلات کشور را برداشته‌اند و در عرصه‌های بین‌المللی جوایز ارزشمندی را برای ایران عزیزمان کسب کرده‌اند. این افتخارات در برنامه‌های مختلف ازجمله ویژه‌برنامه‌های سال تحویل، یلدا و مخاطب‌پسند به شکلی جذاب معرفی شده‌اند. معرفی جوانی از تبریز که با اختراعش باعث صرفه‌جویی چندمیلیون دلاری در ارز کشور شده بود، یکی از این نمونه‌هاست. 
این مدیر رسانه‌ملی تکمیل کرد: شبکه نسیم به‌شدت به سمت این می‌رود که بتواند نیاز سرگرمی مخاطبان را تأمین کند. مردم ایران در هر شکل و هر نقطه از ایران حق دارند برای رفع نیازهای سرگرمی به همراه خانواده، بازیابی انرژی از دست رفته برای انجام کارهای جدی به صورت رایگان از برنامه‌های سرگرمی استفاده کنند. این شبکه به‌عنوان شبکه‌ای تخصصی در زمینه سرگرمی، براساس فلسفه‌ای عمیق، حق شهروندان را برای دسترسی رایگان به برنامه‌های سرگرم‌کننده‌ای که انرژی‌بخش و نشاط‌آور باشد، به رسمیت می‌شناسد. هرچند امروزه شبکه‌های اجتماعی هم وجود دارند اما استفاده از این‌گونه شبکه‌ها نیازمند هزینه‌های مالی و فرهنگی زیادی است و ارزش‌ها و فرهنگ بومی در آنها به شکل مناسبی دیده نمی‌شود. از همین‌رو، تلویزیون ملی با صرف هزینه فرهنگی تلاش می‌کند برنامه‌هایی تولید کند که حق سرگرمی سالم و مفید برای مردم ایران فراهم شود. شبکه نسیم با مأموریتی جدی، هم سرگرمی دارد و هم محتوای ارزشمند تولید می‌کند تا بتواند چالش‌های سخت زندگی را برای مخاطب کم کند و لحظات شادی‌بخش و مفیدی بسازد. تلاش داریم بتوانیم این مأموریت را انجام داده و مردم را از حق‌شان 
بهره‌مند کنیم. 

تعامل ویژه با مرکز سیمرغ
وی درباره کوچ ویژندهای سرگرمی از شبکه‌های دیگر به نسیم گفت: این سیاست تلویزیون است. برنامه‌هایی که تا به‌حال از شبکه‌های دیگر به نسیم آمده‌اند مثل «هموطنز» و «قندپهلو» درواقع تولید مرکز سیمرغ هستند. بهتر است این‌طور بگویم که بخشی از کنداکتور شبکه‌های پرمخاطب‌تر از طریق این مرکز تأمین می‌شود. هرچند بعد از اعلام همکاری هر برنامه ما متناسب با سیاست‌های شبکه و ارزیابی‌های که انجام می‌شود تغییراتی اعمال می‌کنیم. نمی‌شود کتمان کرد که در یکسری انتقالات، تأمین منابع مالی هم تعیین‌کننده هستند. البته تولیدات معرفی‌شده به شبکه‌ها مبتنی بر راهبرد جامع آنهاست و بی‌ربط نیست. طبیعتا تخصص و تجربه هر شبکه در حوزه مأموریت، مخاطب خاص و منابع مالی‌اش تأثیرگذار است. برای مثال، در حوزه برنامه‌های ورزشی هم تجربه‌هایی داشته‌ایم اما از آنجا که رویکرد نسیم متفاوت بوده قطعا شبکه تخصصی با کیفیت بیشتری در این حوزه برنامه‌سازی می‌کند چراکه آنجا تجربیات انباشته و گسترده‌ای در این حوزه وجود دارد، ولی در نسیم چنین سابقه‌ای کمتر است و همین موضوع بر نحوه تولیدات تأثیر می‌گذارد. در نهایت، هر شبکه با توجه به مأموریت و منابع خود، تلاش می‌کند به بهترین شکل ممکن به مخاطبان ویژه خود خدمات ارائه دهد. 
خوشرو با اشاره به تعامل در تأمین برنامه از طریق مرکز سیمرغ توضیح داد: مرکز سیمرغ ورودی‌های متفاوتی برای ایده‌یابی و طرح تولیداتش دارد. یکی از ورودی‌ها پیشنهادهای شبکه‌هاست. ما هم طرح‌هایی به آنها داده‌ایم. از آنجا که منابع مالی شبکه‌ها محدود است بخشی از کنداکتور را همان‌طور که پیش از این گفتم از طریق تولیدات سیمرغ تأمین می‌کنیم. اصطلاحی داریم که «کنداکتور چاه ویل است» هر چقدر برنامه در آن می‌ریزیم پر نمی‌شود. اما این مرکز توانسته در تأمین برنامه برای کنداکتور به شبکه‌ها کمک کند و تولیداتی با قالب‌های مختلف ساخته و در اختیار شبکه‌ها قرار دهد که با توجه به منابع مالی محدود سازمان و شبکه، طبیعتا از آنها استقبال می‌کنیم. این روند نشان می‌دهد سامانه‌های تولیدی در مرکز سیمرغ، همسو با سند تحول سازمان و نیازهای جدید در حوزه تولید محتوا، در حال توسعه و پیشرفت است و به نوعی به‌عنوان بازوهای حرفه‌ای برای شبکه‌های مختلف عمل می‌کند.
newsQrCode
برچسب ها: رسانه ملی
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰