تمرکز جدی بر مباحث ازدواج، نقش مادر، سالمندی و تربیت فرزندان، عصر خانواده را به بستری برای بازتاب دغدغههای واقعی جامعه بدل کرده است؛ جایی که تعامل فعال با بینندگان، ارائه روایتهای واقعی و طرح سؤالات بنیادین مسیر حرکت این برنامه را به سوی تاثیرگذاری هرچه بیشتر هموار میکند. از ۲۱ تیرماه، برنامه تلویزیونی عصر خانواده وارد فصل جدید خود شده است. این مجله تلویزیونی که پیش از این نزدیک به ۱۳۰برنامه را به مخاطب عرضه کرده است، اینک در ادامه راه میکوشد افق تازهای پیش روی زندگی خانوادههای ایرانی بگشاید.
هویت و ویژند عصر خانواده
مسئولیت تولید در دور جدید، بر عهده علیاکبر کریمی گذاشته شده است. او با رویکردی مبتنی بر تعامل، برنامهریزی هدفمند و مشورت با جمعی از مدیران، کارشناسان و فعالان حوزه خانواده، تلاش دارد تا با وفاداری به دستاوردهای گذشته و نگاهی تازه، برنامه را با پویایی بیشتری به زندگی امروز مخاطبان پیوند بزند.
کریمی، تهیهکننده فصل جدید عصر خانواده، کار خود را نه از نقطه صفر، بلکه از جایی ادامه میدهد که همکاران پیشین با تجربه اندوختهاند. او با احترام به تلاشهای کسانی که پیشتر چراغ این برنامه را روشن نگهداشتهاند، خود و گروه تازه را نه صرفا جایگزین، که ادامهدهنده مسیر میداند؛ مسیری که باید با احترام متقابل به اشتراک تجربهها و اندیشههای تازه پی گرفته شود.کریمی تاکید میکند که عصر خانواده اکنون یک ویژند نامآشنا برای خانواده ایرانی و مخاطبان شبکه دوی سیماست. کسانی که رسانه را تکیهگاه همزمان برای سرگرمی، آموزش، طرح مسأله و دریافت پاسخ میدانند.
او با بیان اینکه شبکه دو «شبکه خانواده» است، میگوید وظیفه خود میداند محصولی درخور این خانوادههای میلیونی ارائه کند. مخاطب برنامه نه صرفا فرد، بلکه خانوادهای چندنسلی است که نیاز دارد تحلیلها، روایتها و تجربیاتی بشنود که با زیست بومی و مسائل واقعی او عجین باشد.
برنامهای با آیتمهای متنوع
تجربه فصلهای گذشته نشان داده که مخاطبان ایرانی به برنامههای خانوادگی با ساختار مجلهای و آیتمهای متنوع علاقه دارند. کریمی با تشکیل اتاق فکر مشترک با مدیران گروه اجتماعی شبکه، کارشناسان و اعضای تحریریه هر هفته موضوعات مطرح روز جامعه را بررسی میکند. انتخاب سوژهها نیز با مشورت جمعی و تاکید بر مشکلات ملموس و نگرش آیندهنگر صورت میگیرد.در این برنامه، گفتوگو با کارشناسان، چهرههای باتجربه و صاحبنظر، حضور مهمانان مردمی با تجربههای زیسته، بخشهای آموزشی، گفتوگو با نوجوانان، طرح قصههای واقعی و بیان دشواریهای زندگی روز خانوادگی، در قالبی نوین و هدفمند طراحی شده است تا از تکرار دوری شود.
اولویت برنامه مسأله ازدواج و تشکیل خانواده
درونمایه اصلی عصر خانواده، پرداختن به امر ازدواج است. کریمی تاکید میکند: همه آیتمها مستقیم یا غیرمستقیم به همین نقطه بازمیگردد؛ حتی وقتی از سالمندی، مادرانهها، کودکونوجوان و پدر سخن میگویند، در حقیقت پیوندهای انسانی و جایگاه بنیادین ازدواج و خانواده را بیان میکنند.
به باور تهیهکننده، ازدواج باید تسهیل شود و رسانهملی قادر است مسیر را کوتاهتر و هموارتر کند. او میگوید: حتی اگر بتوانیم ذهن و دل یک نفر را برای آغاز زندگی مشترک آماده کنیم، مأموریت خود را انجام دادهایم.
تعامل با مخاطب، راز ماندگاری
در عصر خانواده، به بازخورد مردمی، پیامکها و نظرات بینندگان توجه جدی وجود دارد. کریمی و گروه همراهش پاسخگویی به پیامهای مردمی را نه یک وظیفه، که مسئولیتی اجتماعی میشمارند و باور دارند رسانه تنها زمانی موفق خواهد بود که بهجای تحمیل یکسویه محتوا، با مخاطب روشن و صادقانه حرف بزند.
کریمی در این رابطه میگوید: گفتوگوی مستقیم با مردم، استفاده از گزارشگران مردمی، دریافت و تحلیل پیامکها و ارائه بهترین و فعالترین پرسشها و نظرات روی آنتن، ازجمله کارویژههای تازه عصر خانواده است که نفوذ و محبوبیت برنامه را دوچندان ساخته است.کریمی بهعنوان تهیهکنندهای که خودش را همراه مردم میداند میگوید: دغدغههای اصلی خانواده در موضوعات روزمرهای مانند دشواری ازدواج، تربیت فرزند، نگرانی والدین برای آینده جوانان و حتی سالمندی و انزوای نسلهای قدیمیتر نهفته است. به گفته او، هر موضوعی که انتخاب و بررسی میشود، باید از دل واقعیتهای امروز خانواده ایرانی بیرون آمده باشد و در آن، رگههایی از حقیقت عینی جامعه حس شود.
چالشهای تولید و نوآوری
تهیهکننده عصر خانواده با اشاره به چالشهای پیشروی تهیه برنامههای تلویزیونی میگوید: تیم تولید تلاش میکند با حداکثر بهرهوری، دکور مناسب، دعوت از کارشناسان و مهمانان باصلاحیت و البته احترام کامل به شعور و سلیقه مخاطب، کیفیت برنامه را در سطحی قابلقبول نگهدارد و هر روز آن را بهبود بخشد.
کریمی، انتخاب مجریان آگاه و کارآزموده مانند محسن آزادی و فاطمه متولیان را برگبرنده مهم عصر خانواده میداند و حضور چهرههای جوانتر و متخصصان جوان حوزه خانواده را مکمل تجربه پیشکسوتان در نظر میگیرد.
نکته مهمی که تهیهکننده جدید به آن اشاره دارد، احترام کامل به دستاوردهای همکاران قبلی برنامه است. او هرگونه نقد منفی را خلاف اخلاق رسانهای دانسته و تاکید میکند همه آنچه امروز عصر خانواده در اختیار دارد، ریشه در تلاشهای پیشینیان دارد و استمرار مسیر نیازمند نگاه چندسویه و زبان سپاس است.
وی تصریح میکند: برنامه همواره باید مرز اخلاق و مسئولیت اجتماعی را رعایت کند. او معتقد است رسانه باید آماده شنیدن همه نقدها و اصلاح کاستیها باشد و هیچ موضوعی نباید بدون تبیین صحیح در ترازوی افکارعمومی قرار گیرد.
کریمی میگوید: ارتقای سطح برنامه تنها با همدلی، همفکری، جذب بهترین کارشناسان، موضوعات روز و ایدهپردازی جمعی میسر است. به گفته او، برنامههایی که صرفا تکرار عادتها هستند، خیلی زود فراموش میشوند، اما هر تلاش نوآورانهای، راه را برای افزایش بیننده و ارتقای اثربخشی هموار میکند. هدف تیم جدید عصر خانواده، بالابردن سهم مخاطبان از ۱۸ به ۳۰ درصد است. او میگوید: در رسانه امروز اگر به آینده نیندیشیم زمین میخوریم، پس هر روز باید ایده تازه داشت.
صمیمیت روایت؛ آغاز تحول
محسن آزادی، مجری عصر خانواده، برنامه را متکی بر صمیمیت، همدلی وارتباط بیواسطه بامردم میداند. اوبا تأکیدبر تجربه خود در رسانه طی دوران سخت مانند روزهای جنگ تحمیلی دوم، باور دارد که تنها راه موفقیت، حفظ صداقت و انساندوستی روی آنتن است. آزادی، همواره به نقش مخاطب در شکلگیری محتوای برنامه اشاره میکند و خود را عضوی از خانواده مخاطبان میبیند. اوطرح موضوعات مهمی چون ازدواج،والدگری،سالمندی ونوجوانی راپاسخی به نیازعینی خانوادههای ایرانی میداند و تأکید دارد که حتی یک پیام یا قصه واقعی، میتواند جرقهای برای یک تغییر اجتماعی و امید در دل جامعه باشد.
به فردا امیدواریم
به گفته دستاندرکاران برنامه، عصر خانواده در فصل جدید، با گروهی همدل و مجرب، گامهای تازهای در راه اعتلای جامعه ایرانی برداشته است. نگاه واقعبینانه به مسائل خانواده، نوآوری در آیتمها، ارتقای تعامل با مخاطب و احترام به همه تجربهها و تفاوت نظرها، این برنامه را به یکی از مهمترین بسترهای گفتوگوی اجتماعی کشور بدل کرده است؛ جایی که زندگی واقعی، امید و پیوند نسلها محور گفتوگوهاست و هر روز با امید و الهامی تازه به راه خود ادامه میدهد.
شنبه تا پنجشنبه؛ روایت خانواده ایرانی
آزادی درباره ساختار محتوایی برنامه میگوید: ساختار برنامه در این فصل نیز براساس موضوعات محوری هفتگی ادامه یافته است. شنبهها به خودسازی و رشد فردی اختصاص دارد، یکشنبهها به تسهیل امر ازدواج، دوشنبهها به سلامت جنین و مادر، سهشنبهها به پدرانگی و نقشآفرینی مردان، چهارشنبهها به سالمندی وجایگاه نسلهای پیشین وپنجشنبههابه دغدغههای نوجوانان.
این ساختار ثابت، به مخاطب اجازه میدهد برحسب نیاز، زمان مناسب را برای پیگیری موضوعات دلخواه خود بیابد و زمینه ارتقای سطح آگاهی، تفاهم خانوادگی و رشد سبک زندگی سالم فراهم شود. وی ادامه میدهد: در فصل تازه عصر خانواده، فضای استودیو به نحوی طراحی شده که حس شفافیت و حضور جمعی را القا میکند. نمایش عوامل پشتصحنه، مهمانان و ارتباط زنده با کارشناسان، به برنامه شخصیت جمعی و شفافیت بیشتری بخشیده است. این تدبیر، هم مرز رسمی بودن رسانه را کمرنگ و هم فضای صمیمیت و همدلی را تقویت کرده است.
مجری عصر خانواده ارتباط با مخاطب را مهمترین بخش برنامه عنوان کرده و میافزاید: یکی از بخشهای پرطرفدار برنامه، خواندن پیامکهای مردمی و پاسخگویی مستقیم به پرسشها و دغدغههای ارسالشده به استودیوست. آزادی میگوید که پیامهای مردمی گاه چنان راهگشا و مؤثر هستند که مسیر نشستهای اتاقفکر را هم تغییر میدهند و لمس واقعیت از پشت قاب تلویزیون ممکن میشود.
به اعتقاد محسن آزادی، در گفتوگوهای غیرمستقیم وروایتهای مردمی، بارها قصههایی نقل شده است؛ مثلا مادری که پس از شنیدن بحثبرنامه درباره حفظسلامت جنین،تصمیم میگیردحاملگی خود راحفظ کندواین تاثیرمستقیم صحبت صادقانه کارشناسان را نشان میدهد.
آزادی باور دارد که موفقیت عصر خانواده در ایجاد پیوندی اصیل بین برنامه و زندگی مردم نهفته است. او خود را روایتگر واقعیات جامعه میداند و تاکید دارد اگر مخاطب باور کند که به تجربه و اندیشهاش توجه میشود، برنامه مسیر خود را به سوی رشد و تعالی درست طی کرده است.