دیگر تقریبا همه فهمیدهاند که مدیریت خواستهها، نیازها و ذائقه شخصی مخاطبان امروز در دستور کار سینما، فضای مجازی، شبکههای اجتماعی، ماهوارهای و در یک کلام رسانه است؛ این کار به آنها کمک میکند تا با تامین خوراک برای دنبالکنندههای بیشمار، از فکرها و تمنیات ملتها آگاه باشند و منویات و ایدههای خودشان را به خورد مصرفکنندگان بدهند.
آنها میخواهند همیشه در صدر باشند تا بهراحتی تجارت کنند، تسلط سیاسیشان حفظ و تقویت شود، موقعیتشان در دنیا آسیبی نبیند و همچنان این قدرت استیلا و برتریخواهی تداوم پیدا کرده و تضعیف نشود، همراه با رعایت خیلی احتیاطها و مراقبتهای دیگر... .
آشتی دادن ذهن و نگاه مخاطب با الگویی که گردانندگان رسانه مدنظر دارند، مسیری است که امروز در دنیا دارد طی میشود و خیلی جاها هم جواب داده است، پس دائما به الگوسازیهایی همسو با سیاستهای خود میپردازند و پولهای کلانی خرج میکنند چون برایشان توجیه اقتصادی دارد و از نتیجه آن مطمئن هستند.
شیوه شناخت و کنترل احساسات و عواطف و هیجانات مردم در سطح جهان، امروز در اتاقهای فکر رسانه، خیلی علمی در حال دنبال شدن است، تا جاییکه چشم فرماندهان و نیروهای تصمیمساز عملیات نظامی هم به رسانه است! زیرا از نقش «جادهصافکنی رسانه» بیخبر نیستند و میدانند که برای مفهومسازی و نهادینهکردن فکر و فرهنگی خاص، روشهای خشونتآمیز و تند جواب نمیدهد و بهترین مسیر، مسیر فرهنگ و هنر است. همزیستی مسالمتآمیزی برای «سختافزار» و «نرمافزار» تعریف میکنند و هدف را به پیش میبرند تا آرامآرام تغییر نگرشها عملیاتی شود.
دقت کنیم! مثلا وقتی کلیدواژه «به ما چه مربوط» بهطور ناگهانی بر سر زبانها میافتد و با همین جمله خیلی ساده و نفیکننده، تکلیفی انسانی و کاملا اخلاقی از شهروند و جهانوند امروز ساقط میشود، در مقابل یک هژمونی فرهنگی اتفاق میافتد و جنایتهای فجیع عادیسازی میشود، معنا و مفهومش این است که «رسانه» موفق شده کار خود را انجام دهد و عینکی سفارشی با طراحی خودشان به افکار عمومی جهان بدهند تا فقط با آن دنیا را نگاه کنند، مخالف یا منتقد این وضعیت، چون از در تقابل با جنایت، خباثت و نسل کشی وارد میشود و فرمول دیکته شده «تعظیم در برابر قدرت» را نمیپذیرد، بهسرعت سرکوب و محکوم میشود! چرا که هر صدای متفاوت و معترضی به این قاعده کلی در منطق آنها باید از بین برود!
ترسیم فضاهای فرهنگی و همصدا کردن افکار عمومی با آنچه که خودشان مدنظر دارند و بازیگران پشتصحنه رسانه آن را دنبال میکنند، این سالها بهشدت توسط امپراتوری رسانه در سطح جهان در حال طراحی و اجراست. این سناریو و طراحی خاص، حتی در شعار یا متنهای تبلیغاتی و آگهیها، زمان انتشار و جغرافیایی که پیام پخش میشود، با ظرافت گنجانده شده و مورد توجه است!
متخصصان رسانه، حواسشان به این موضوع معطوف است که توسط چه نوع مخاطبانی با چه سطح نگرش و باورهایی و در کدام موقعیت جغرافیایی، قرار است پیام آنها دریافت شود، بنابراین مطالب و اخبار و فرآوردههای خبری ــ تحلیل خود را با ذائقهسازی مناسب و دقیقا با توجه به همین ویژگیها بستهبندی کرده و در واقع خبر را صرفا منتشر نمیکنند، بلکه شلیک میکنند!