براساس نتایج آخرین پیمایش مرکز تحلیل اجتماعی «متا» وابسته به مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع) که در بهمن و اسفند ۱۴۰۳ منتشر شده، تلویزیون همچنان از نظر گستره مخاطب، جایگاه برتر خود را حفظ کرده است. طبق این پیمایش، شکاف معناداری در آمار بینندگان میان دو مدیوم وجود دارد. در بهمنماه، تلویزیون موفق شد پنج سریال را با بیش از ۲۳ درصد مخاطب روی آنتن ببرد، در حالیکه هیچکدام از سریالهای پرهزینه و پرادعای شبکه نمایش خانگی نتوانستند از مرز ۱۵ درصد تماشاگر عبور کنند. این الگو در اسفند نیز تکرار شد و سریالهای پلتفرمها در همان بازه ۱۲ تا ۱۵ درصدی باقی ماندند. این آمار بهوضوح نشان میدهد که رسانهملی همچنان در جذب تودهای مخاطبان موفقتر عمل میکند.
نکته اینجاست که در بهمنماه، سه عنوان «دودکش»،«سرزمین مادری۳» و «هوش سیاه ۲» که همگی محصولاتی با قدمت نزدیک به یک دهه یا بیشتر بودند و از شبکه آیفیلم به نمایش درآمدند، حتی در میان آثار خارجی با نام سریال «سرنوشت یک مبارز» که حدود ۱۰سال پیش برای اولینبار پخش شده بود، صدرنشین شبکه تماشا شد. این روند در اسفندماه با موفقیت خیرهکننده سریال «ستایش» که توانست به تنهایی ۴۴ درصد مخاطب جذب کند، به اوج خود رسید.
در سوی دیگر میدان، شبکه نمایش خانگی با چالشهای متفاوتی روبهروست. اگرچه هیچ سریالی نتوانسته به ارقام نجومی تلویزیون دست یابد اما برخی آثار توانستهاند موفقیتهایی کسب کنند. پیمایش متا نشان میدهد که در بازه شهریور تا بهمن ۱۴۰۳، تنها سریال «زخم کاری» (فصول سوم و چهارم) توانست از مرز ۱۴درصد مخاطب فراتر رود؛ موفقیتی که دلیل تمدید چندباره آن را بهخوبی توجیه میکند.سریال «آبان» از پلتفرم شیدا نیز با جذب حدود ۱۲درصد مخاطب(معادل تقریبی ۱.۵۵میلیون تماشاگر قانونی) نشاندهنده شکلگیری یک بازار اختصاصی اما محدودتر است. این درحالی است که حتی آثاری پرسروصدا مانند «تاسیان» نیز بهدلایل مختلف فرصت کافی برای جذب مخاطب گسترده در بازه زمانی نظرسنجی را پیدا نکردند.در حوزه برنامههای غیرنمایشی، رقابت نزدیکتر است. «جوکر» از پلتفرم فیلیمو با کسب ۲۶ درصد مخاطب، یک استثنای موفق در نمایش خانگی محسوب میشود که توانسته مستقیما با عناوین پربیننده تلویزیون مانند «فوتبال برتر» و «پاورقی» رقابت کند. بااین حال، سایربرنامههای اینترنتی باجذب کمتراز۱۰درصد مخاطب،فاصله زیادی با رقبای تلویزیونی خود دارند. در مقابل برنامهای مانند «محفل» ازشبکه سه توانست در اسفندماه به تنهایی۴۱درصد مخاطب را جذب کرده و این شبکه را به صدر فهرست پرمخاطبترینها برساند.
درنهایت دادههای مرکز تحلیل اجتماعی«متا»نشان میدهد که نبرد برسر مخاطب ایرانی یک جدال چندوجهی است. تلویزیون با تکیه بر قدرت سنت، دسترسی فراگیر و آرشیو قدرتمند خود، همچنان در جذب انبوه مخاطبان پیشتاز است. در مقابل، شبکه نمایش خانگی توانسته با تولید محتوای جسورانهتر مخاطبانی را برای خود جذب کند، اگرچه در مقیاس کلی کوچکتر است.