قرار است این مسیر بهصورت یکخطه از بندرعباس آغاز و پس از گذر از شهرستان لارستان و جهرم در شهرستان کوار به راهآهن شیراز_بوشهر متصل شود؛ پروژهای که ۱۵سال فقط قول و وعده شنیده و حالا به گفته نماینده مردم لارستان، خنج، گراش، اوز و جویم در مجلس شورای اسلامی، چینیها با تأمین مالی پروژه راهآهن لار موافقت کردهاند.
با اینکه راهآهن شیراز_جهرم_لار_بندرعباس پروژهای مهم و ملی تعریف شده و دارای ردیف و کد اعتباری است اما اعتبار مختصر و اندکی که به آن اختصاص میباید، نمیتوان آن را به نتیجه برساند.این خط ریلی میتواند منطقه جنوب کشور را به استانهای کرمان و اصفهان و مرکز کشور متصل کند و انقلابی در سیستم حمل ونقل ایجاد نماید.
پروژهای که پیشرفت نمیکند
خط ریلی شیراز- جهرم-لار-بندرعباس در دولت دهم به تصویب رسید، در نیمه تیرماه ۹۰ کلنگ خورد و قرار شد طبق وعده مسئولان آنزمان در مدت سه سال به بهرهبرداری برسد. این در حالی است که این خط ریلی در مسیر ساخت خود با بحرانهای مختلفی روبهرو شد که مهمترین آن مشکلات مالی پروژه بود.
از روزی که کلنگ احداث این خط ریلی به زمین زده شد، نزدیک به ۱۵سال گذشته و ریلگذاری قطار در جنوب استان فارس بهدلیل کمبود بودجه و عدم اهتمام مسئولان همچنان با کمترین پیشرفت فیزیکی متوقف مانده است.
ساکنان این منطقه که فکر میکردند قطار بهسرعت سرزمین آنها را آباد میکند و میتواند اوضاع حملونقل استان را بهبود بخشد، این روزها آرزوهای خود را از دسترفته میبینند.درحال حاضر خط ریلی استان فارس فقط میتواند تعدادی مسافر را جابهجا کند که از نظر اقتصادی هیچ سودی بههمراه ندارد و تا زمانی که به بنادر و مراکز تجاری وصل نشود، نمیتوان روی آن حساب اقتصادی باز کرد.
انباشت قولها روی هم!
سال ۱۳۹۶ راهآهن شیراز_جهرم_لار_بندرعباس یا درواقع سروستان_جهرم_لار_بندرعباس که از قبل مصوب بود، کددار هم شد؛ به این معنی که با توجه به نیازها، منابع تخصیص داده میشد و مدیریت کارها سرعت میگرفت. البته اتفاقی رخ نداد و درآبان۱۳۹۷ عنایتالله رحیمی، معاون عمرانی استانداری که بعدا به سمت استاندار فارس هم رسید، در جلسه شورای اداری لارستان به احداث و توسعه راهآهن در استان فارس تأکید کرده و گفته بود: «اجرای این طرحها بهخاطر صرفهجویی در وقت و پروژههای اقتصاد مقاومتی و مباحث زیستمحیطی، امنیتی و جلوگیری از تلفات جادهای است که در دستور کار قرار دادهایم.»
در همان سال نماینده مردم لارستان در مجلس با بیان اینکه در حوزه راهآهن گرچه تلاشهای خوبی صورت گرفته و مشارکت دولت در خط ریلی لار_بندرعباس از ۱۵ به ۵۰ درصد افزایشیافته، موضوع استفاده از ظرفیت ۱۰۰درصد دولت را مدنظر قرار داده و گفته بود: «با تلاشهای فراوان ردیفی جدید در بودجه قراردادیم که راهآهن لار_زادمحمود با تأمین کامل از طریق دولت در بودجه قرار گیرد.»
با وجود این مباحث پیشرفتی در این پروژه ایجاد نشد تا اینکه در سال ۱۳۹۹ باز هم بر لزوم اتصال شهرهای جنوب فارس به راهآهن سراسری تأکید و عنوان شد که مردم محروم منطقه امیدوارند با اتصال جنوب فارس به راهآهن سراسری بتوانند ارزان و ایمن به مشهد مقدس سفر کنند. ضمن آنکه این اتفاق مسیر استانهای شرقی کشور همچون کرمان به مناطق نفتخیز را کوتاهتر خواهد کرد. علیرغم تمام قول و قرارها، این پروژه همچنان روی زمین مانده است.
ورود چینیها به میدان
از زمان شروع به کار و احداث راهآهن شیراز_بندرعباس، گویی این پروژه قصد پیشرفت ندارد!
حالا شنیدهها از باز شدن پای چینیها به این موضوع حکایت دارد. نماینده مردم لارستان، خنج، گراش، اوز و جویم در مجلس از موافقت طرف چینی برای تأمین مالی پروژه راهآهن لار برای توسعه اقتصادی، تسهیل حمل و نقل و رونق صادرات و واردات این منطقه خبر داد.علاءالدین بروجردی دردیدار با حسینعلی امیری استاندار فارس گفت: «طی مذاکراتی که در سفرهای اخیر با طرفهای خارجی داشته، موافقت طرف چینی برای فاینانس پروژه راهآهن لار اخذ شده است.»
وی ادامه داد: «این پروژه میتواند با اتصال لار به شبکه ریلی کشور، نقش بزرگی در توسعه اقتصادی، تسهیل حمل و نقل و رونق صادرات و واردات منطقه ایفا کند.» شاید دیگر از مزایای این پروژه گفتن خیلی جذاب نباشد، چون حدود ۱۵سال است هر مسئولی که روی کار آمده از تأثیرات مثبت این خط آهن بر اقتصاد استان و حتی کل کشور گفته است. امروز باید فقط هم و غم مسئولان به نتیجه رساندن پروژهای باشد که هزینه زیادی صرف آن شده و هنوز به جایی نرسیده است.