ازسوی دیگر، یکی از رویکردهای نوین این مرکز، تلاش برای جذب نسل جوان به شعر فارسی در بستر سکوهای نمایشی جدید است. راهاندازی شبکه تلویزیونی «نوا» در تلوبیون، با پخش شبانهروزی نماآهنگهایی که بخش زیادی از آن به شعرخوانی شاعران برجسته اختصاص دارد، گامی مهم در این زمینه بهشمار میرود. همچنین پیشنهاد پخش آثار براساس قالب دکلمه از رادیو آوا نشان از توجه این مرکز به تنوع قالبها برای ارائه شعر به مخاطبان دارد. سیاست مرکز در استفاده از اشعار فاخر شاعران بزرگ قدیم و جدید در تولید موسیقی و سرود، نویدبخش آثاری ارزشمند وماندگار است. نمونه آن، آهنگسازی و تولید بخشی از مقدمه شاهنامه فردوسی برای اولینبار در نوروز سال۱۴۰۴ و تولید ۱۶قطعه شعر از شاعران کهن در مراکز استانهاست. محسن صفاییفرد، رئیس مرکز شعر،موسیقی وسرود رسانهملی بابیان اینکه در سامانه جامع آرشیو مرکز موسیقی که حاصل دههها کار هنری موسیقیدانان ایرانی وفارسیزبان است، امروز هزاران قطعه با اشعار بزرگان شعر و ادب فارسی موجود است، گفت: کیفیت برخی از این آثار با توجه به اشعار نغز و گیرایشان و همچنین آهنگسازان و خوانندگان برجستهای که روی این اشعار کار کردهاند، باعث شده ورد زبان مردم باشند. این شاید مهمترین نمود عینی پاسداشت و ترویج شعر و ادب فارسی درتولیدات مرکز شعر،موسیقی وسرود سازمان باشد.گاهی این مجموعه ارزشمند شعر فارسی در مراکز استانی یا کشورهای همسایه با گویشها و لهجههای زیبای ایران بزرگ، اجرا شده که شیرینی این آثار را دوچندان کرده است. شایسته است که مأموریت مرکز شعر، موسیقی و سرود صداوسیما را ترویج وگسترش شعر و ادبیات فاخر فارسی بدانیم. این مأموریت همیشگی و بنیادین رسانهملی و مرکز ماست.صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران بهعنوان رسانهملی زبانفارسی،نقش ویژهای دراعتلای شعر وزبانفارسی دارد.دردوره تحولی رسانهملی سعی شده نگاه هویتمحوری و عدالتگستری در تمام آثار تولیدی مرکز جاری و ساری باشد. استفاده از شعرهای فاخر و هنرمندان دغدغهمند و پخش این قطعات، موجب شده موج خوبی در زمینه پاسداشت و اعتلای زبان شیرین فارسی در سراسر کشور شکل بگیرد.
پیوند شعر و حکمت در ایران
صفاییفرد ادامه داد: شبکه تلویزیونی نواکه چندسالی است درسکوی تلوبیون ودربستر اینترنت قراردارد،متعلق به مرکز شعر، موسیقی و سرود سازمان است که در آن نماآهنگها با تنوع شکلی و موضوعی بهصورت ۲۴ ساعته پخش میشوند. با برنامهریزی و طراحی انجام گرفته، جدول پخش مشخصی برای انتخاب وپخش نماآهنگها وجوددارد که روزانه بخش زیادی از آن به نماآهنگهایی با محوریت شعرخوانی شاعران برجسته اختصاص مییابد.همچنین به مدیریت رادیو آوا که رادیوی اختصاصی موسیقی درسازمان بوده،پیشنهادپخش آثاررابراساس قالبدکلمه ازشاعران قدیم وجدیددادهایم که خوشبختانه موردتوجه واقع شده و بازخوردهای خوبی داشته است. امروز یک سیاست قطعی در مرکز موسیقی برای تمام موضوعات مورد نیاز،انتخاب شعر ازدیوان شاعران بزرگ قدیم وجدید است.بر این مبنا هماکنون باتوجه به تبیین رهبر حکیم انقلاب از پیوند همیشگی دین و دانش درفرهنگ ایران، مجموعهای ازاشعار شاعران بزرگ فارسی باهمین موضوع یعنی پیوند دین ودانش وبرای بازگشایی مدارس و دیگرمناسبتها درحال تهیه وتولید است.خدا راشکرکه امروزاین رویکردیک رویه در مرکز موسیقی است تا ما هم بتوانیم گنجینه ارزشمند موسیقی صداوسیما رابا اشعار برجسته و متعالی فارسی غنیتر سازیم.
ارتباط با شاعران گستردهتر میشود
وی درخصوص برنامههای این مرکز برای معرفی شاعران جوان و گمنام گفت: کارشناسان شعر ما معمولا با تمام حلقهها و نهادهای شعر و ادبیات کشور در ارتباطند و شعر شاعران جوان که صدای تازه شعر و ترانه هستند چه در قالب ارائه شعر برای ساخت موسیقی و چه در قالب موسیقی آماده پخش معمولا به دست ما در استانها ومرکز میرسد. تلاش ما این است که این ارتباط گستردهتر از قبل شود.هم فراخوانهای عمومی شعر وترانه را دردستورکارداریم وهم درگاه پذیرش شعرو موسیقی را بهزودی راهاندازی میکنیم تا بستر ارتباط با شاعران جوان توسعه یابد.رئیس مرکز شعر، موسیقی و سرود رسانهملی در آستانه روز شعر و ادب فارسی، درخصوص بهرهمندی از آثار استاد شهریار در رسانهملی گفت: خوشبختانه اشعار فارسی و آذری استاد شهریار همچنان زنده و پرخواننده است. موسیقی پاپ و خوانندگان سرشناس کنونی نیز از شعر بلند و صمیمانه او استقبال کردهاند. شهریار نهفقط با آثاری چون «همای رحمت» و «حیدر بابا»، بلکه با مجموعهای گسترده از اشعار، همچنان در میان دوستداران شعر و موسیقی بهویژه جوانان، محبوب است. امروز ۱۲۹ قطعه موسیقایی با بهرهگیری از اشعار شهریار، کاملترین گنجینه شنیداری از آثار او را تشکیل داده که در اختیار تمام برنامهسازان رسانهملی قرار دارد.