به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از دیجیاتو، این تلاش قرار است در راستای رسیدن به تولید صفر کربن تا سال ۲۰۵۰ میلادی صورت بگیرد. این تصمیم هنوز به صورت رسمی اعلام نشده اما احتمالا مقامات ژاپنی خیلی زود و در واقع تا هفته دیگر از قانون جدید پرده برخواهند داشت. به این ترتیب، مصرفکنندگان و تولیدکنندگان باید منتظر سختگیریهای هرچه بیشتر باشند که فاز نخست آن با ترویج اتومبیلهای الکتریکی و هیبریدی آغاز شد.
یوشیهیده سوگا، نخست وزیر ژاپن در ماه اکتبر سال جاری میلادی اعلام کرد که سال ۲۰۵۰ میلادی، ضرب الاجل تعیین شده برای ژاپن است تا تولید کربن را در کشور به صفر برساند. از سوی دیگر، کمپانیهای بزرگ ژاپن اکنون موظف شدهاند که از برنامههای خود برای کاهش تولید کربن در کوتاهمدت و میانمدت بردارند.
تصمیم اخیر ژاپنیها به شدت مورد استقبال اکتیویستها و همینطور سازمان ملل متحد قرار گرفته، اما در عین حال ناگفته نماند که ژاپن هنوز شدیدا متکی بر سوختهای فسیلی است و دولت این کشور نیز از جزییات برنامههای خود برای دستیابی به این مهم پرده بر نداشته است.
اتومبیلهای هیبریدی و الکتریکی در سال ۲۰۱۹ میلادی حدود ۴۰ درصد از مجموع اتومبیلهای فروخته شده در بازار ژاپن را شامل میشدند و ژاپن اکنون برنامه دارد که سهم چنین اتومبیلهایی را تا سال ۲۰۳۰ میلادی به ۵۰ الی ۷۰ درصد برساند.
از سوی دیگر، در ماه سپتامبر بود که مقامات دولت محلی کالیفرنیا اعلام کردند که تا سال ۲۰۳۵ میلادی، تمام خودروهای فروخته شده در این ایالات باید تولید کربن صفر داشته باشند. در این میان کشور بریتانیا هم اهدافی بسیار جاهطلبانهتر برای خود تنظیم کرده و میخواهد فروش اتومبیلهای بنزینی و دیزلی را تا سال ۲۰۳۰ میلادی ممنوع کند.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگوی «جامجم» با نماینده ولیفقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان شد