پس از بررسیهای صورت گرفته، علت العلل حادثه متروی تهران-کرج درصبح روز یک دی ماه، ضعف ناوگان، فرسودگی در سیستم سیگنالیگ و تجهیزات تشخیص داده شد که به ایجاد خطاهای متعدد در سیستم اتوماتیک حمل و نقل ریلی و در نتیجه افزایش تکیه سیستم به عوامل انسانی خارج از پروتکل شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه در سالهای اخیر منجر شده است.
امروزه در متروهای پیشرفتهی دنیا، مراکز فرمان و سیستم سیگنالینگ از مهمترین بخشهای مورد توجه محسوب میشود که متاسفانه در تهران حدود بیست سال از نوسازی این مراکز حیاتی میگذرد.
طبق بررسیهای به عمل آمده در کمیسیون عالی سوانح و بازبینی که در ظهر روز حادثه با حضور تمامی عوامل ذیربط در ایستگاه چیتگر برگزار گردید و پس از بازبینی و بررسی مکالمات مرکز فرمان و تصاویر استخراج شده از دوربینهای نظارتی مشخص شد، راهبر قطار جانبی بدون داشتن سیگنال و مجوز عبور از ایستگاه، ۷۰۰ متر مانده به محل حادثه سیستم اتوماتیک قطار را بدون رعایت پروتکل و بدون هماهنگی با مرکز فرمان غیر فعال کرده و با وجود فعال بودن سامانه لوپ قطار اکسپرس و درست عمل کردن سوزن خط اصلی، متاسفانه منجر به برخورد قطار جانبی به قطار تندرو گردیده است.
متاسفانه طی سالهای اخیر اقدامات کافی برای توانمندسازی و ارتقاء و ارزیابی نیروی انسانی متروی تهران انجام نشده و از سوی دیگر با فرسودگی و عدم اورهال زیرساختها، فشار کاری نیز به این کارکنان زحمتکش دو چندان شده است. این در حالی است که راهبران مترو همواره در خدمترسانی به شهروندان بی دریغ تلاش میکنند.
از اورژانس، ستاد مديريت بحران شهرداري مناطق 5 و 22، آتشنشانی، نیروی انتظامی، اعضای شورای اسلامی شهر تهران، به ویژه دکتر زاکانی شهردار تهران و معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران که با حضور میدانی خود، یکپارچگی در مدیریت بحران را به نمایش گذاشتند به خاطر حضور به موقع، تلاش خالصانه و همراهیشان در این حادثه صمیمانه قدردانی میشود.
همچنین از تمامی کارکنان زحمتکش و خدوم شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه که با تمام توان برای ارائه خدمات در مترو تلاش می کنند، تشکر میکنیم.
در پایان از تمامی مسئولان تقاضا میشود بحث نوسازی و اورهال شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه را در اولویت برنامهای خود قرار دهند.