یعنی هم مناسبتهای ملی را شامل میشود و هم مناسبتهای سینمایی و از این نظر میتواند مرجع خوبی برای دوستداران سینما باشد. یکی از نکات مهمی که این برنامه برای مخاطبان خود دارد، این است که برای نسل نوجوان و جوان امروز که چندان شناختی از فیلمها و تاریخ سینمای ایران ندارند، میتواند مناسب باشد، چون به واسطه این برنامه با آثار فاخر و ماندگار سینما بیشتر آشنا میشوند. از این رو وقایع اتفاقیه در کنار مخاطبانی که دارد، نظرعلاقهمندان به سینما را هم به خود جلب میکند. مسعود نجفی که خودش سابقه روزنامه نگاری دارد و برای سینما هم نامی آشناست، تهیهکنندگی این برنامه را بهعهده دارد و بخش مهمی از آن را با آرشیو غنی خود ساخته است.
از «قاب عاشقی» تا «وقایع اتفاقیه»
نجفی در گفتوگو با جامجم درباره کلیت برنامه و هدفی که از ساخت آن داشته، بیان میکند: وقایع اتفاقیه در ادامه برنامههای مناسبتی است که پیش از این داشتیم و در آن به آثار سینمایی میپرداختیم. استارت آن برنامه «قاب عاشقی» بود که فصل اولش از شبکه نسیم پخش میشد و به فیلمهایی میپرداخت که مرتبط با محرم و عاشورا بود. در فصلهای بعد به فیلمهایی مرتبط با هفته دفاعمقدس پرداخت و فصل آخرش را هم در دهه کرامت سراغ فیلمهایی با موضوع امام رضا(ع) و لوکیشن حرم رفت. وی میافزاید: بعد ازقاب عاشقی، طرح جدیدی پیشنهاد شد که روزشمار سینمای ایران و وقایع تقویمی را داشته باشیم. یعنی مناسبتهای ملی، مذهبی و مناسبتهای مهم سینمایی را بتوانیم در قالب روزشمار بررسی کنیم و به مابهازای سینماییاش بپردازیم. از این رو این برنامه شکل گرفت و مناسبتها رصد شد. وی عنوان میکند: قرار بود شروع برنامه با روز ملی سینما باشد و به فیلمهایی بپردازیم که سوژه فیلمها خود سینما بوده است. برنامه ساخته شد اما تصمیم گرفتیم از روز ۱۳آبان و همزمان با روز دانشآموز برنامه روی آنتن برود که این اتفاق افتاد و همچنان ادامه خواهد داشت.
مرور سینمای ایران
نجفی با اشاره به اینکه فصل اول این برنامه در ۱۰۰قسمت طراحی شده است، میگوید: حسن این برنامه این است که فیلمهای تاریخ سینما را مرور میکند. یعنی فیلمهای ماندگاری که پس ذهن مخاطبان مانده است. همچنین فیلمهایی که با مناسبتها مرتبط هستند. بنابراین همه این آثار مرور میشوند که به نوعی نشان دهنده این است که سینما در مناسبتهای مختلف سهمی داشته. مثلا برای روز دانشآموز متوجه شدیم آنها سهم بسیاری در سینما داشتند. از طرفی به مناسبتهایی که کمتر مورد توجه سینماگران بوده یا اصلا درباره آنها اثری ساخته نشده است هم میپردازیم. به عنوان مثال در همان ۱۳آبان که روز دانشآموز است، روز تسخیر لانه جاسوسی هم هست اما فیلمی در این باره ساخته نشده و ما به فیلم «آرگو» اشاره کردیم که غربیها روایت خود را از این موضوع داشتند و این فیلم را ساختند. در صورتی که سینمای ایران در این مورد دستش خالی است و در هیچ فیلمی به آن نپرداخته است. وی ادامه میدهد: در هفته کتاب و کتابخوانی هم سراغ فیلمهای اقتباسی رفتیم و به آنها اشاره کردیم. در روز حکمت و فلسفه هم سراغ فیلمهای فلسفی سینما رفتیم. در روز پرستار به حضور پرستاران در سینمای ایران پرداختیم. یکی از بخشهای این برنامه به تولد و سالروز درگذشت هنرمندان شاخص و پیشکسوت سینما اختصاص دارد. نجفی درباره مصاحبههای این برنامه میگوید: مصاحبههایی که در این برنامه پخش میشود از منابع آرشیوی است. مثلا من آرشیو مفصلی از صدای افرادی دارم که بسیاری از آنها در قید حیات نیستند. میتوانم بگویم از مصاحبههایی که در این ۱۸ـــ ۱۷ سال دوران خبرنگاری داشتم، آرشیو خوب و ارزشمندی دارم که خودش منبع غنی برای ارجاع به موضوعات مختلف است. به عنوان مثال من مصاحبه طولانی با زنده یاد منوچهر نوذری دارم که از معدود مصاحبههای این هنرمند است که سند ارزشمندی است. از این دست مصاحبهها زیاد دارم که میتوان به آنها رجوع کرد. وی درباره بازخورد برنامه بین علاقهمندان به فیلم و سینما هم بیان میکند: بخشی از این کار در فضای مجازی بازنشر شده و با توجه به زمان کوتاهی که از پخش این برنامه میگذرد، بازخورد خوبی داشته است. به لحاظ موضوعاتی که در این برنامه به آنها میپردازیم، فکر میکنم جای چنین برنامهای در تلویزیون خالی بود، چون علاقهمندان به فیلم و سینما تعدادشان کم نیست. بنابراین میتوانند مخاطب چنین برنامهای باشند. ازطرفی این برنامه میتواند آرشیوی از مناسبتهای مختلف در سینما باشد و اینکه بدانیم سینما در مناسبتهای مختلف چه فیلمهایی داشته و از این نظر میتواند مرجع خوبی برای علاقهمندان به سینما باشد حتی میتواند برای افرادی که تحقیقی در این زمینه دارند، آرشیو غنی و مرجع خوبی باشد.
آرشیو شخصی من و تدوینگر
نجفی درباره دسترسی به منابع و آرشیو سینما و استفاده از آنها در برنامه توضیح میدهد: خوشبختانه تیم تدوین برنامه آدمهای باذوقی هستند. ضمن اینکه سابقه بسیار خوبی هم در این زمینه دارند. از طرفی آرشیو خوبی هم دارند. به همین دلیل دسترسی ما به فیلمهای بعد از انقلاب بهتر و راحتتر بود. برای فیلمهای قدیمیتر هم تلاش میکنیم تا بتوانیم به آرشیو بهتری دست پیدا کنیم. مثلا بخشهایی از فیلم «دختر لر» را که اولین فیلم ناطق سینمای ایران است، نشان دادیم. یا عکسهایی که مرتبط با منتقدان دهه ۲۰ و ۳۰ است را در برنامه داشتیم که تا امروز از منابع شخصی خودم و دوستان استفاده کردیم، چون من عادت آرشیو کردن دارم و به همین علت از آرشیو خودم و دوست تدوینگر در برنامه استفاده کردیم.