این روزها و با نزدیکشدن به نوروز جنبوجوش در شهر بار دیگر افزایش یافته و مثل همیشه تردد موتورسیکلتها در سطح شهر با کلکسیونی از بیقانونی و تخلف به کابوس شهروندان و رانندگان دیگر تبدیل شده است. سالهای سال است که برخورد با تخلفات موتورسواران مطالبه شهروندان از پلیس شده و گویی پلیس بنا به مصلحت برخورد قاطع با این موتورسواران انجام نمیدهد و همین باعث شده موتورسواران با خیالی راحت در سطح شهر جولان داده و خیابانها را ششدانگ به نام خود سند زده و مرتکب تخلفات رنگارنگ رانندگی شوند.در سالهای اخیر پلیس با طرح توقف ساعتی، آموزش موتورسواران متخلف و حتی طرح گواهینامه یکروزه موتورسیکلت سعی در قانونمند کردن موتورسواران داشت که به هیچوجه این طرحها به موفقیت کامل نرسید. موتورسواران در تمام کشور بهویژه تهران عبور از چراغ قرمز، عدم استفاده از کلاه ایمنی، تردد خلاف جهت، عبور از پیادهرو و نداشتن گواهینامه را حق خود میدانند و با این تخلفات حادثهساز شهر را برای خود و دیگران ناامن کردهاند.
فقط اصلاح قانون
سیدهادی هاشمی،رئیسپلیسراهور تهران درگفتوگو با جامجم درمورد چرایی موفقنبودن طرحهای ساماندهی موتورسیکلتسواران گفت: دقت کنید ۹۸درصد موتورسواران هنگام تردد در سطح شهر حداقل یک بار مرتکب تخلف میشوند. وقتی قانون بازدارنده و بهروز نداریم، این مشکلات به وجود خواهد آمد. تا زمانی که قانون بازدارنده از سوی مجلس برای برخورد با تخلفات موتورسواران تصویب نشود، هر طرحی اجرا شود فقط درصدی از موتورسواران را قانونمند میکند و ریشه تخلفات آنها خشک نمیشود.وی خواستار برخورد قاطع پلیس شد و گفت: موتورسیکلت بهدلیل قیمت پایین، قدرت مانور بالا، نیاز نداشتن به پارکینگ و تردد آسان در زمان ترافیک به وسیله نقلیه محبوبی تبدیل شده است. اگر در سالهای گذشته قشر ضعیف برای امرار معاش از موتورسیکلت استفاده میکردند، این روزها همه از موتورسیکلت استفاده میکنند.به گفته هاشمی دزدان بهدلیل قدرت بالای مانور و تردد آسان، موتورسیکلت را اسباب ارتکاب جرم خود کرده و ما شاهد افزایش مخدوشکردن پلاک از سوی این قشر هستیم که از دزدان به بخشی از موتورسواران دیگر سرایت کرده و آنها هم برای فرار از جریمه پلاک را مخدوش میکنند.وی ادامه داد: وقتی طرح برخورد با موتورسواران از سوی پلیس قاطع اجرا شود، قطعا اثرگذار است و تخلفات را کاهش میدهد. باید بدون اغماض با تخلفات برخورد کرد تا افراد قانون را رعایت کنند. وی با بیان اینکه مگر میشود موتورسیکلت بدون پلاک در سطح شهر تردد کند، تاکید کرد:بیهویتبودنموتورسیکلتها وتردد آساندرسطح شهرجسارت ارتکاب تخلف رانندگی وحتی جرم رابه موتورسواران میدهد. باید بدون چشمپوشی هر موتورسیکلت بدون پلاکی توقیف و به پارکینگ منتقل شود تا از جرایم بعدی راکبان جلوگیری کرد.به گفته وی اگر تا صدسال آینده پلیس کفی به خیابان بیاورد و طرحهای مختلف را اجرا کند، متخلفان قانونمند نمیشوند و باید هزینه ارتکاب تخلف را آنقدر بالا برد که هیچ موتورسواری به خودش اجازه ندهد تخلف کند. همانطور که پیشتر گفتم، تنها راهکار قانونمند کردن موتورسواران بازنگری قانون و افزایش هزینه ارتکاب به تخلفات است.
مرگ روزانه۱۰ موتوسوار
موتورسواران این روزها یکپنجم قربانیان تصادفات را به خود اختصاص دادهاند و براساس آمار پزشکی قانونی در پنج سال گذشته، ضربه بهسر به خاطر نداشتن کلاهایمنی علت اصلی مرگ آنها بوده است.
۱۸ هزار کشته
درفاصله سالهای۱۳۹۶تا۱۴۰۰، ۱۸هزار و۱۹۲ موتورسوار در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادهاند، این رقم ۲۲درصد کل تلفات حوادث رانندگی این محدوده زمانی را شامل میشود.
تهران رکورددار
در این مدت استانهای تهران با ۱۷۸۲، فارس با ۱۷۱۷ و خراسان رضوی با۱۴۳۷ فوتی بیشترین و استانهای ایلام با ۷۳، کهگیلویهوبویراحمد با ۱۰۷ و اردبیل با ۱۱۳ فوتی کمترین آمار تلفات موتورسوار را داشتهاند.
جادههای مرگ
دراین سالها ۳۸.۸درصد تلفات موتورسواران درراههای درونشهری،۴۸.۱درصد درجادههای برونشهری،۱۱درصد در راههای روستایی و ۲.۱درصد در سایر مسیرها جان خود را از دست دادهاند.
جوانان بیسواد؛ بیشترین قربانیان
براساس این آمار ۶۶.۲درصد از کل تلفات موتورسواران در محدوده سنی کمتر از ۴۰سال قرار داشتند. ۷۶.۳درصد از تلفات موتورسواران بیسواد یا دارای تحصیلات پایینتر از دیپلم بودند.
علت تصادف
نحوه تصادف منجر به فوت ۷۸.۹درصد از موتورسواران، برخورد وسایلنقلیه با یکدیگر و ۱۰.۴درصد واژگونی وسیله نقلیه بوده، ۷۸.۹درصد از موتورسواران راننده وسیلهنقلیه و ۱۹.۸درصد ترک موتور بودهاند.