عمار یاسر و بلوغ سیاسی

یادداشتی به مناسبت سالروز شهادت عمار یاسر 
یادداشتی به مناسبت سالروز شهادت عمار یاسر 
کد خبر: ۱۴۶۸۷۶۸
نویسنده مجتبی لشکر بلوکی

یاسر که از یمن آمده بود در مکه ساکن شد،  با کنیزی آزاد شده برای نام سمیه ازدواج و حاصل این ازدواج شد دو پسر به نام عمار و عبدالله. 

این خانواده مستضعف که در صدر اسلام تشکیل شده بود، به دین اسلام و رسالت پیامبر؛ ایمان آوردند. 
استقامت در راه خدا ورزیدند و در نهایت پدر و مادر خانواده، توسط مشرکان مکه با شکنجه های بسیار به شهادت رسیدند و شدند اولین شهدای دین اسلام.

🔷 عمار قامتی بلند, چشمانی درشت، چهره ای گندم گون، کم حرف و اندیشمند بود و دائم ذکر :  "به خدای رحمان پناه می برم از فتنه" بر لبانش جاری بود، او در جوانی یار، دوست و امین امور شخصی و راز دار پیامبر بود. 

✔️ پیامبر اکرم(ص) در وصف او فرمود : 
( عمار با حق است و حق با عمار، عمار گرد حق می چرخد هرجا که باشد، و قاتل عمار در آتش است.)

عمار از جمله مهاجران به حبشه و در هنگام مهاجرت پیامبر به مدینه همراه آن حضرت بود، در تمامی جنگ های رسوال الله(ص) در رکاب حضرت بود تا جایی که در جنگ احد وعده بهشتش را جبرئیل به پیامبر داد. 

🔶 عمار یاسر بسیار دانا و با بصیرت بود و هر جا نیاز به تبیین، دفاع فکری و کلامی از دین خدا بود عمار حاضر و با علم و درایت و کلام نافذی که داشت دفاعی جانانه و مستدل برای اسلام داشت، هیچکس به مانند عمار نمی توانست پاسخ شبهاتی که یهودیان به اسلام وارد می کردند را دهد.

🔺 جناب عمار در زمان خلیفه اول در جنگ یمامه شرکت نمود، در زمان خلیفه دوم مدتی فرماندار کوفه بوده و در فتح مدائن شرکت داشت، در دوران حکومت علوی, رئیس نیروهای انتظامی در مدینه شد، در نبرد صفین, حماسه آفرینی های عمار در دفاع از جبهه حق و رسوا کردن نیروهای باطل بسیار چشمگیر بود، خطابه های روشنگر او, به سپاه حق بصیرت بیشتری می داد، ایشان در نهایت در جنگ صفین در رکاب علی(ع) و در سن 94سالگی به شهادت رسید.

علم، بصیرت و هوشیاری عمار چنان بود که شد یکی از معیار حق؛ چنانچه رسول خدا(ص) فرمودند:
"عمار با حق است و از آن جدا نمی شود."

🔻 از این رو در بروز فتنه ها چه در زمان پیامبر و چه پس از ایشان وقتی کار بر مردم مشتبه می شد, نگاه می کردند عمار در کدام طرف است, همان جبهه را جبهه حق می دانستند.

▫️در تحلیل نتیجه جنگ صفین می توان گفت که اگر در میانه نبرد عمار به شهادت نمی رسید، ماجرای حکمیت و نتیجه آن جور دیگر رقم می خورد. 

آری گاهی یک مرد جنگی به از صد هزار؛ و عمار یاسر برای اسلام و در راه حمایت از ولایت چنین بود.

▪️این نکته از بصیرت و ایستادگی عمار پای دین خدا برای همه مدعیان جامعه اسلامی تا عصر ظهور الگوییست نیکو، چرا که وحدت جامعه اسلامی، حفظ اسلام و حکومت اسلامی، گذر سلامت از فتنه ها و عدم درگیر نشدن به شبهات و ماندن در صراط مستقیم رمز پیروزی و عاقبت بخیری مسلمانان است. 

☑️ اگر مدیر و مسئولی در حکومت اسلامی از درایت، اشرافیت و بصیرت کافی همچون جناب عمار برخوردار نباشد، تبعات و آسبب های آن به مخاطبین سیستم ، جامعه،  حکومت اسلامی و دین مبین اسلام بیشتر و خطرناک تر می شود.

🔰 حال بهتر درک می کنیم که چرا گاهی رهبری می فرمایند: 

➖أین عمار؟ 
➖جامعه را دو قطبی نکنید. 
➖اختلاف چپ و راست مثل اختلاف قبایل قدیمی عرب است و نباید باشد. 
➖تقسیم بندی غلط چپ و راست و امثال اینها را کنار بگذارید. 
➖وحدت جامعه اسلامی را حفظ نمایید. 
➖مواظب باشید دولت به خاطر اختلاف نظر، اختلاف سلیقه، اختلاف مذاق و اختلاف جناح مورد تضعیف قرار نگیرد. 
و...
و این توصیه ها همه برای حفظ وحدت، اعتلای ایران اسلامی و عدم تسلط و برتری دشمن به انقلاب اسلامی است و در راستای افق تمدن سازیست. 

✔️و اما دو نکته پایانی: 
1⃣ بصیرت قطب نمای یافتن راه و ریل درست است تا مسلمان انحراف از معیار در راستای راه سعادت نداشته باشد. 
2⃣ در علم و هنر "مدیریت" که هم ذاتی و هم اکتسابی است، به تجربه نشان داده که یک مدیر قوی، توانمند،با برنامه،بصیر و با درایت، می تواند تحولی شگرفت در سازمان ایجاد نماید؛ با داشتن نیروهایی با توان و سلیقه و مذاق مختلف.

و من الله التوفیق
✍️مجتبی لشکربلوکی 
          مدرس دانشگاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها