شرافت عربی زیر پای تجارت با اسرائیل

حضرت آیت‌‌ا...خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی علت جنایت‌های عیان و بی‌شرمانه صهیونیست‌ها در غزه، کرانه باختری، لبنان و سوریه را ناتوانی جامعه اسلامی در استفاده از قدرت درونی خود خواندند و با تاکید مجدد بر لزوم قطع کامل ارتباطات اقتصادی کشورهای اسلامی با رژیم‌صهیونیستی، افزودند: کشورهای اسلامی باید ارتباطات سیاسی با رژیم‌صهیونی را نیز به‌کلی تضعیف و حملات سیاسی و مطبوعاتی را تقویت کنند وصریحا نشان دهند که درکنار ملت فلسطین قرار دارند.
کد خبر: ۱۴۷۴۰۱۳
نویسنده محسن نظری - گروه اقتصاد
 
عملیات طوفان‌الاقصی ضربه مهلکی به این رژیم اشغالگر به‌ویژه در حوزه اقتصاد زد و موضوع اقتصاد به عنوان پاشنه آشیل فعلی این رژیم کودک‌کش مورد توجه تحلیلگران و سیاستمداران قرار گرفته است، اما موضوع قطع روابط اقتصادی کشورهای اسلامی و عربی با رژیم اسرائیل در حالی است که برخی از این کشورها ادعا می‌کنند در کنار ملت فلسطین هستند، ولی در عمل منافع اقتصادی را در روابط با رژیم‌صهیونیستی دنبال می‌کنند و حاضر نیستند روابط اقتصادی خود را در جریان جنگ غزه با این رژیم کودک‌کش قطع کنند. به‌نوعی این کشورها کمک‌کننده به اقتصاد اسرائیل هستند.

درحالی‌که در یک سال گذشته اقتصاد رژیم اسرائیل با جنگ در غزه و لبنان آسیب جدی دیده و در حال خفه شدن است اما روابط اقتصادی برخی کشورهای اسلامی و عربی اجازه نداد تا اقتصاد رژیم‌صهیونیستی به سمت نابودی پیش برود که به نوعی حمایت از کشتار مردم مظلوم مردم غزه و فلسطین است.وزارت اقتصاد رژیم‌صهیونیستی با انتشار گزارشی، تغییرات به‌وجود آمده در صادرات این رژیم در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ را اعلام کرد که نشان می‌دهد صادرات رژیم اسرائیل در سال ۲۰۲۳ کاهش ۶درصدی داشته است، اما پنج کشور عربی تجارت خارجی این رژیم را نجات دادند و صادرات اشغالگران به این کشورها در سال ۲۰۲۳ افزایش قابل‌توجهی داشته که مانع کاهش بیشتر صادرات رژیم‌صهیونیستی شدند. موسسه صلح آبراهام (AAPI) نیز در گزارش سالانه خود اعلام کرد که تجارت بین رژیم‌صهیونیستی و هفت کشور عربی که روابط خود را با این رژیم عادی کرده‌اند، در سال ۲۰۲۳ رکورد شکست و از چهار میلیارد دلار فراتر رفت که۱۶درصد درمقایسه باسال۲۰۲۲افزایش داشته است.تجارت دوجانبه بین این کشورها و رژیم‌صهیونیستی، پس از آغاز جنگ غزه در اکتبر گذشته، تنها ۴ درصد کاهش یافت و از۹۳۷میلیون دلار به ۹۰۳میلیون دلار رسید. در مقابل، تجارت کلی رژیم‌صهیونیستی با جهان خارج، ۱۸درصد کاهش داشت.برخی داده‌های رسمی رژیم‌صهیونیستی از افزایش حجم تجارت پنج کشور عربی با رژیم اشغالگر در طول جنگ نسل‌کشی غزه و دو برابر شدن صادرات برخی دیگر در مقایسه با قبل حکایت دارد.براساس گزارش پایگاه خبری عربی‌پست، داده‌های مربوط به صادرات کشورهای عربی به رژیم اسرائیل نشان می‌دهد که امارات متحده عربی به‌تنهایی ۸۱.۴درصد از حجم کل صادرات کشورهای عربی به این رژیم را در طول جنگ به خود اختصاص داده و پس از آن مصر، اردن، مغرب و بحرین قرار دارند.آمارهای رسمی رژیم‌صهیونیستی نشان می‌دهد صادرات پنج کشور عربی به این رژیم ازاکتبر۲۰۲۳(تاریخ شروع جنگ غزه) تا پایان ماه می‌۲۰۲۴ به دو میلیارد و ۱۷ میلیون دلار رسیده، در حالی که ارزش صادرات و واردات این کشورهای عربی و اسرائیل در طول جنگ به دو میلیارد و ۸۴۱ میلیون دلار رسیده بود.

ترکیه
ترکیه اولین کشوری بود که در پاسخ به جنایات رژیم‌صهیونیستی در غزه اعلام کرد تجارت خود با این رژیم را به طور کامل متوقف می‌کند، اما تجارت بین ترکیه و رژیم‌صهیونیستی از طریق کشورهای ثالث مانند یونان ادامه دارد.آمارهای اداره مرکزی آمار رژیم‌صهیونیستی نشان می‌دهد این رژیم، در ماه می سال ۲۰۲۴ حدود ۱۱۶ میلیون دلار از ترکیه وارد کرده که در مقایسه با ۳۷۷ میلیون دلار در مدت مشابه سال میلادی گذشته، کاهش ۶۹درصدی داشته است، اما داده‌های اداره صادرات ترکیه نشان می‌دهد صادرات این کشور به یونان در ماه می سال ۲۰۲۴، به ۳۷۵ میلیون دلار رسید که افزایش ۷۱ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۳ داشته است، همچنین بندر جیهان در جنوب‌شرقی ترکیه نقش مهمی در تسهیل واردات بیشتر نفت به سرزمین‌های اشغالی دارد و محل بارگیری نفت قزاقستان و جمهوری‌آذربایجان است. نفتکش‌ها همچنین نفت را از کردستان عراق در امتداد شرق دریای مدیترانه، به بنادر حیفا و اشکلون منتقل می‌کنند.

امارات‌
آمارهای رسمی نشان می‌دهد امارات‌متحده‌عربی از جمله کشورهای عربی است که بیشترین روابط تجاری را با رژیم اشغالگر اسرائیل در طول جنگ غزه داشته است.امارات همچنین ازنظرحجم واردات اسرائیل درزمان جنگ غزه درصدر فهرست کشورهای عربی قرار دارد. این کشور پس از برقراری روابط عادی با رژیم‌صهیونیستی، اولین کشور عربی بود که توافقنامه تجارت آزاد را با این رژیم برای تقویت تجارت دوجانبه به ۱۰ میلیارد دلار در سال امضا کرد. ارزش صادرات این کشور در سال ۲۰۲۲، به ۱.۸۹میلیارد دلار رسید. امارات در طول جنگ غزه بیش از واردات از رژیم صهیونیستی، به این رژیم صادرات داشته است و ارزش صادرات امارات به اسرائیل از اکتبر ۲۰۲۳ تا ۳۱ می ۲۰۲۴ حدود ۶۴۱.۱میلیارد دلار بود. این رقم طی ماه‌های مشابه سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳، ۱.۴۸۰میلیارد دلار بود که ۱۶۱ میلیون دلار افزایش داشته است. اکتبر سال ۲۰۲۳ کمترین ماه از نظر حجم صادرات با ۱۳۵.۱میلیون دلار بود،سپس ارزش صادرات افزایش یافت و اوج آن در ژانویه ۲۰۲۴، با ۲۵۲ میلیون دلار و در آوریل ۲۰۲۴با ۲۴۹.۶میلیون دلاربوده است. حجم تجارت بین رژیم اسرائیل و امارات در شش ماهه اول سال ۲۰۲۴ با رشدی ۷ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۳ به ۱.۶۶میلیارد دلار رسید.

اردن
صادرات‌اردن به رژیم‌صهیونیستی درسال۲۰۲۲، به۴۶۹.۲۵میلیون‌دلاررسید؛همچنین ارزش صادرات گازوآب از رژیم‌صهیونیستی به مصر و اردن، بیش از دو میلیارد دلار برآورد شده است. تجارت رژیم‌صهیونیستی با اردن در ۹ ماه اول سال میلادی گذشته، ۸درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ کاهش یافت. با این حال اردن نیز در جریان جنگ غزه، حجم تجارت با اسرائیل را افزایش داد و از نظر میزان مبادلات، صادرات و واردات با رژیم اشغالگر در رتبه سوم کشورهای عربی قرار گرفت. حجم واردات اردن از رژیم اسرائیل در ماه‌های جنگ غزه ۳۵.۳درصد افزایش یافته است. صادرات اردن به اسرائیل در سال ۲۰۲۴ افزایش داشته و در ماه می‌۲۰۲۴ به ۳۵.۷میلیون دلار رسید، در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ۳۲.۲میلیون دلار بود.

مصر
مصر، اولین کشور عربی بود که با اسرائیل پیمان صلح بست و آن را به رسمیت شناخت. صادرات مصر به این رژیم اشغالگر در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۱۷۹.۳۱میلیون دلار شد. بنا به گزارش موسسه صلح آبراهام، در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ تجارت رژیم صهیونیستی با مصر نسبت به سال قبل از آن ۱۶۸ درصد افزایش یافته و از ۷۱ میلیون دلار به ۱۹۱ میلیون دلار رسیده است.مصر در میان کشورهای عربی از نظر حجم صادرات و واردات به / از رژیم اسرائیل در دوران جنگ غزه در جایگاه دوم قرار دارد. بر اساس داده‌های «عربی پست» مصر پس از شروع جنگ غزه صادرات خود را به اسرائیل دو برابر کرد و ارزش صادرات مصر به رژیم اشغالگر از اکتبر ۲۰۲۳ تا ۳۱ می ۲۰۲۴ افزون بر دو برابر یعنی ۱۲۰.۲میلیون دلار شده است. مصر واردات خود از اسرائیل را از زمان شروع جنگ غزه تا پایان ماه می ۲۰۲۴ حدود ۲۹۰ درصد افزایش داده است. ارزش واردات مصر در طول جنگ ۲۷۱.۵میلیون دلار شده در حالی که ارزش واردات در ماه‌های مشابه دو سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳، ۶۹.۶میلیون دلار بوده است. داده‌های اداره آمار اسرائیل نشان می‌دهد صادرات مصر در ماه می ‌۲۰۲۴ افزون بر ۲۵ میلیون دلار، یعنی دو برابر صادرات در مدت مشابه در سال ۲۰۲۳ بوده است. صادرات گاز طبیعی اسرائیل به مصر به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. در شش ماهه نخست سال ۲۰۲۴، کل مبادلات تجاری مصر با رژیم اسرائیل به ۲۴۶.۶میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۳ رشدی ۵۳ درصدی داشته است.

مراکش
مراکش در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۷.۹۲میلیون دلار صادرات به رژیم صهیونیستی داشت. داده‌های موسسه صلح آبراهام نشان می‌دهد تجارت رژیم صهیونیستی با مراکش، در سه‌ماهه پایانی سال میلادی گذشته، ۸ درصد افزایش یافته و از ۲۴ میلیون به ۲۶ میلیون دلار رسیده است. ارزش واردات مراکش ازرژیم اسرائیل ازاکتبر۲۰۲۳تاپایان می۲۰۲۴،به ۱۰۹.۵میلیون دلار رسید که۱۴۴درصد نسبت به ارزش واردات در مدت مشابه سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ افزایش داشته است. مجموع مبادلات تجاری مراکش با رژیم اسرائیل در شش ماهه نخست سال جاری میلادی به ۵۳.۲میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳ رشد ۶۴ درصدی را نشان می‌دهد.

بحرین
صادرات بحرین به رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۲۲ به ۱۰.۵۸میلیون دلار رسید که افزایش ۱۲هزار و ۸۳ درصدی را نسبت به سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد. ارزش صادرات بحرین به رژیم اسرائیل در طول جنگ حدودا ۶ برابر رشد داشته و واردات این کشور از اسرائیل ۱۳ برابر نسبت به مدت مشابه سال‌های۲۰۲۲و۲۰۲۳افزایش یافته است.بحرین ازآغاز جنگ غزه تا پایان ماه می‌۲۰۲۴، ۵۳.۲میلیون دلار به اسرائیل صادرات داشته است. ارزش صادرات ماه‌های مشابه سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳، ۷.۷میلیون دلار بوده که افزایش ۵۹۰ درصدی را نشان می‌دهد. واردات بحرین در طول جنگ ۲.۶میلیون دلار از اسرائیل بود در حالی که میزان آن در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ حدود ۲۰۰هزاردلاربود. تجارت بحرین با رژیم صهیونیستی به طور قابل توجهی افزایش یافت به طوری که در نیمه اول سال ۲۰۲۴، حجم مبادلات تجاری بین منامه و تل‌آویو با ۸۷۹ درصد افزایش به ۷۰.۵ میلیون دلار رسید.

الجزایر
صادرات الجزایر بر اساس پایگاه اطلاعاتی سازمان ملل متحد به رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۲۲ به ۲۱.۳۸میلیون دلار رسید که بخش عمده آن را مواد شیمیایی غیرارگانیک، ترکیبات فلزات گران‌بها و ایزوتوپ‌ها تشکیل می‌دهد داده‌های رسمی اسرائیل نشان می‌دهد بیشترین حجم صادرات و واردات در طول جنگ غزه از سمت سه کشور عربی یعنی امارات، بحرین و مراکش بوده است؛ کشورهایی که قراردادهای عادی‌سازی با اسرائیل را در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ که اسرائیل آن را «پیمان ابراهیم» می‌نامید، امضا کردند. با این حال رونق تجارت این کشورها با رژیم صهیونیستی، اسرائیل را از شرایط اقتصادی انزوا در خاورمیانه خارج می‌کند.

بخشی از تجارت رژیم صهیونیستی در شش‌ماهه نخست سال ۲۰۲۴

کشور          حجم تجارت در شش‌ماهه نخست ۲۰۲۴          رشد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳
مصر           ۲۴۶.۶میلیون دلار                                  افزایش ۵۳درصدی 
امارات         ۱.۶۶میلیارد دلار                                    افزایش ۷درصدی 
بحرین          ۷۰.۵ میلیون دلار                                   افزایش ۸۷۹درصدی       
مراکش         ۵۳.۲میلیون دلار                                    افزایش ۶۴درصدی 


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها