اقبال حمیدی:

افزون‌ بر ۴۰ گونه جانوری در معرض تهدید در کردستان وجود دارد

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: افزون بر ۴۰ گونه جانوری در معرض خطر تهدید و انقراض در استان وجود دارد که در این بین چهار گونه دارای وضعیت بغرنج‌تری هستند.
کد خبر: ۱۴۷۵۶۸۲
نویسنده سیددارا سیدعباسی

جام جم آنلاین، اقبال حمیدی صبح امروز شنبه در نشست با جمعی از خبرنگاران استان که به مناسبت روز جهانی حیوانات(سوم اکتبر) برگزار شد، اظهار کرد: این روز به منظور شناساندن گونه های در خطر انقراض در کنوانسیون زیست شناسان در سال ۱۹۳۱ میلادی تعیین شد.

وی افزود: در استان کردستان بیش از ۴۰ گونه جانوری در معرض خطر تهدید و انقراض قرار دارند که در این میان گونه‌های پلنگ، خرس قهوه‌ای، سمندر آتشین و سمندر خال زرد کردستانی در وضعیت بغرنج‌تری قرار دارند.

حمیدی با اشاره به اینکه تنوع زیستی به سرعت در حال کاهش و این امر به طور مستقیم و غیرمستقیم ناشی از فعالیت‌های انسانی است، افزود: اکوسیتم‌های طبیعی زمین به‌طور عمده توسط انسان تغییر داده شده است و بعضی تا سر حد نابودی تخریب شده‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان ادامه داد: نظم موجود در چرخه‌های زیست، زمین و شیمیایی به هم خورده و فرسایش خاک‌ حاصلخیز شدت گرفته و اقلیم در حال تغییر است.

حمیدی بیان کرد: تعداد زیاد و نامعلومی از گونه‌های جانوری منقرض شده‌اند و جمعیت بسیاری از حیوانات کاهش یافته و در معرض انقراض قرار دارند، همچنین بسیاری از حیوانات برای ادامه حیات خود نیاز به مداخله انسان دارند.

وی ادامه داد: در کردستان تاکنون بیش از ۴۵۷ گونه مهره‌دار شناسایی شده است که در این میان پرندگان با ۳۱۱ مورد بیشترین تعداد گونه و دوزیستان با هفت گونه کمترین تعداد را دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان در ادامه یادآور شد: پستانداران ۴۷ گونه، خزندگان ۳۸ گونه و ماهیان ۵۴ گونه جمعیت مهره داران استان را تشکیل داده‌اند.

حمیدی اظهار کرد: وجود گونه‌های منحصربه‌فردی همچون قوچ و میش، کل و بز، کفتار، گربه وحشی، سمندر خال زرد کردستانی، سمندر آتشین، پلنگ، خرس قهوه‌ای، عقاب طلایی، انواع مرغابی، سنجاب درختی و سنجاب زمینی غنای تنوع زیست استان را نشان می‌دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها