از کلاهبرداری ۳۵ میلیاردی مرد هزار چهره تا طمع برداشت ۱۰۰هزارمیلیاردی از بانک مرکزی

روایتی از سلاطین جعل ایران

سخنگوی قوه‌قضاییه دیروز با کلکسیونی از پرونده جاعلان حرفه‌ای در جمع خبرنگاران آمد و از شگردهای آنها برای کلاهبرداری و اخاذی میلیاردی رونمایی کرد.
کد خبر: ۱۴۷۵۹۲۸
 
یکی از جاعلان حتی با دستخط و امضای جعلی رئیس قوه‌قضاییه سراغ رئیس‌کل دادگستری البرز رفت تا در پرونده‌ای اعمال نفوذ کند. جاعل دیگری هم قصد داشت با نامه جعلی از رئیس‌کل بانک مرکزی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بگیرد. اعضای یک باند معروف به «دکتر» در بین زندانیان مواد مخدر نیز از متهمانی بودند که در تور اطلاعاتی دستگاه قضایی گرفتار شدند. 
   
کلاهبردار هزار چهره
به گزارش خبرنگار جام‌جم، اولین جاعل که به مرد هزار چهره معروف است، سراغ افرادی می‌رفت که در دستگاه‌های دولتی و قضایی مشکل داشتند. او با صحنه‌سازی خود را از آشنایان مسئولان عالی‌رتبه کشور و مشاور آنها معرفی می‌کرد. نکته جالب پرونده عکس‌های او با برخی مقامات دولتی و رئیس پلیس تهران بود‌. او با حضور در محافل عمومی که مسئولان حضور داشتند کنار آنها می‌ایستاد و عکس یادگاری می‌گرفت و بعد هم با نشان دادن این عکس‌ها و همراه داشتن اسلحه قلابی و خودرویی با چراغ گردان اعتماد قربانیان را به خود جلب می‌کرد. حتی با پرداخت رشوه به کارمند مخابرات کاری کرده بود که وقتی با قربانیانش تماس می‌گیرد شماره‌اش روی گوشی نیفتد و آنها تصور کنند او از مقامات امنیتی است.  مجید ۶۰ساله از تمام کلاهبرداری‌های خود فیلم می‌گرفت و در ابتدا با مبالغ کوچک شروع می‌کرد و بعد دریافتی‌ها میلیاردی می‌شد و اگر قربانیان پول نمی‌دادند کار به تهدید و اخاذی می‌کشید. فشارهای مجید روی یکی از مالباختگان باعث شد، او تا مرز خودکشی پیش برود. خودش را از بیت رهبری، مجلس، وزارت کشور و سازمان بازرسی معرفی می‌کرد و به هر قربانی نام متفاوتی می‌گفت. او حتی خود را از دوستان حجت‌الاسلام حسن روحانی معرفی می‌کرد و مدعی بود دو روز در هفته به بیت رهبری می‌رود. مجید با تشکیل زنجیره‌ای توانسته بود با کد ملی به سوابق قضایی و بانکی هر فردی که بخواهد دسترسی پیدا کند. فعالیت مجرمانه او ادامه داشت تا این‌که با دستوری از رئیس قوه‌قضاییه سراغ رئیس‌کل دادگستری استان البرز رفت که با تیزهوشی رئیس‌کل، جعلی بودن نامه فاش شد.
اصغر جهانگیر، سخنگوی قوه‌قضاییه درباره این تبهکار گفت: نامبرده با مانور‌های متقلبانه تلاش داشته تا خود را به‌عنوان یکی از عناصر بلندپایه در نهاد‌های امنیتی نشان دهد. این شخص موفق شده بود در یک مورد مبلغ ۳۵‌میلیارد تومان از یکی از اصحاب پرونده‌ها با این ادعا ‌که می‌تواند رأی به نفع او دریافت کند، اخاذی کرده و همچنین برای فریب اصحاب پرونده با تهیه نامه‌ای مجعول به صورت دستنویس تحت عنوان نامه رئیس قوه‌قضاییه خطاب به رئیس‌کل دادگستری استان البرز اقدام کرده که با هوشیاری مسئولان دادگستری البرز موضوع کشف و متهم بازداشت شده است.
   
طمع ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی 
دومین جاعلی که دستگیر شد، تبهکاری حرفه‌ای بود که با جعل عنوان و فریب افراد از آنها کلاهبرداری می‌کرد. او حتی ادعا کرده بود از طرف رئیس دستگاه قضا دارای حکم ویژه‌ای است و با این دروغ خود را شخصی بانفوذ در دستگاه قضا معرفی می‌کرد که می‌تواند مشکلات حقوقی و قضایی افراد را حل کند. این تبهکار همچنین ادعا می‌کرد از ماموران یکی از نهادهای امنیتی است و برخی اسناد رسمی را برای پیشبرد اهداف مجرمانه‌اش جعل کرده بود. این جاعل حرفه‌ای در آخرین اقدامش سراغ رئیس‌کل بانک مرکزی رفت تا از او ۱۰۰هزار میلیارد تومان بگیرد که همین اقدام و شک آقای رئیس‌کل به ادعای او باعث دستگیری‌اش شد.  سخنگوی دستگاه قضا درباره این تبهکار گفت: این فرد مدعی داشتن سمت از طرف یکی از مقامات بلندپایه کشور است که در امور اقتصادی فعالیت می‌کند. این فرد با ارائه نامه‌ای جعلی به رئیس‌کل بانک مرکزی درخواست واریز ۱۰۰هزار میلیاردتومان به حساب شخصی‌اش کرده بود که البته ناکام ماند و نتوانست این مبلغ را دریافت کند. با پیگیری‌های به عمل آمده، نامبرده شناسایی و دستگیر شد که پرونده‌اش در حال بررسی است. او در اجرای نقشه‌هایش، همدستانی داشت که آنها هم دستگیر شدند.
   
گواهی فوت برای قاچاقچیان
اعضای باندی که در تهران و ملارد فعالیت داشتند و برای مجرمانی با جرائم سنگین گواهی فوت صادر می‌کردند هم با پیگیری حفاظت اطلاعات قوه‌قضاییه دستگیر شدند. این افراد برای مجرمان به‌خصوص قاچاقچیانی که جرائم سنگینی مرتکب شده بودند، گواهی فوت صادر می‌کردند تا باعث توقف رسیدگی به پرونده شوند. در یک مورد برای آزادی هشت نفر از زندانیان جرائم سنگین مواد مخدر اقدام کرده بودند که قبل از این‌که موفق شوند با شناسایی به‌موقع حفاظت اطلاعات قوه‌قضاییه همه اعضای این باند شناسایی و دستگیر شدند که پرونده آنها در حال رسیدگی است.
   
انهدام باند دکتر
سخنگوی قوه‌قضاییه با اشاره به پرونده دیگری گفت: در این مورد شاهد بودیم که سه وکیل دادگستری شامل دو مرد و یک خانم از خانواده‌های زندانیان پرونده‌های سنگین مواد‌مخدر با ادعای نفوذ در دستگاه قضایی و این‌که می‌توانند رأی را به نفع زندانیان تغییر دهند، مبالغ هنگفتی دریافت می‌کردند. جهانگیر با بیان این‌که اعضای این باند، معروف به باند «دکتر» شناسایی شده‌اند، گفت: این سه فرد در بازداشت هستند و تلاش برای شناسایی مرتبطان آنها ادامه دارد که در مورد آن اطلاع‌رسانی می‌شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها