رئیس سازمان صداوسیما در اختتامیه همایش دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین با ارسال پیامی بر دست‌یابی به هویت جهانی- امتی با تقویت هویت دینی و انقلابی تأکید کرد

ریل رسانه‌‌ ملی‌‌ برای نیل به تمدن نوین ایرانی- اسلامی‌

آیین اختتامیه نخستین همایش ملی دین، هنر و رسانه‌های نوین که به‌همت و تلاش دانشکده دین و رسانه قم، طی دو روز در قم و تهران برگزار شده بود، بعدازظهر روز چهارشنبه ۲۵ مهرماه با حضور شهاب اسفندیاری رئیس دانشگاه صداوسیما، غلامرضا نوری معاون فضای مجازی رسانه ملی، سعید مقیسه رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت‌و‌تصویر فراگیر در فضای مجازی «ساترا»، محسن شاکری‌نژاد رئیس مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما، کمال اکبری رئیس دانشکده دین و رسانه قم و دبیر همایش ملی دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین، تعداد دیگری از مدیران رسانه ملی، تنی چند از اساتید دانشکده دین و رسانه قم و دانشگاه صداوسیما، روحانیون، فعالان حوزه فرهنگی کشور و دانشجویان دانشگاه صداوسیما در سالن آمفی‌تئاتر دانشگاه صداوسیما برگزار شد. 
کد خبر: ۱۴۷۷۷۱۲
نویسنده رسول شمالی‌ ورزنده - گروه رسانه

رسانه‌ ملی و تقویت هویت جهانی‌- امتی

به‌گزارش خبرنگار جام‌جم، در این مراسم پیام‌ رئیس رسانه ملی برای نخستین همایش ملی دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین قرائت شد. در این پیام آمده است: مأموریت و رسالت صداوسیما در دوره تحولی جدید متخذ از مبانی دینی و امامین انقلاب اسلامی ترسیم شده و هدف کلان آن پیشرفت تا نیل به تمدن نوین اسلامی‌- ایرانی است. رسانه ملی برای دستیابی به‌این هدف، هم بر رسانه‌های سنتی و هم بر رسانه‌های نوین متمرکز است و تلاش می‌کند تفکر عمیق دینی و انقلابی را در ابتدای رنجیره تولیدات رسانه‌ای در بسترهای مختلف توزیع و تقویت کرده و از میدان‌دادن به نگاه‌های منفعل یا سکولار پرهیز کند. از آغاز دوره تحول، تلاش شد تا نقش قرار‌گاهی رسانه ملی تقویت شود و رویکرد ورود جدی به عرصه فضای مجازی هم دنبال شود. در واقع تغییر رویکرد از تمرکز برحوزه برودکست به شکل‌دهی به صداوسیمای دوم در فضای مجازی و ایفای نقش فعال در حوزه برودبند در‌کنار حفظ و گسترش مزیت‌های موجود در حوزه برودکست از جمله تغییرات رویکردی در دوره تحول بوده است که همایش دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین را می‌توان در امتداد این رویکرد تحولی تعبیر کرد. از‌سوی دیگر، در این فرآیند تحولی تلاش براین است که در‌عین توجه به نیاز و ذائقه مخاطب، ارتقای فرهنگ جامعه را نیز مورد توجه خود داشته باشد. توجه به نقش‌های جدی برای رسانه ملی به‌عنوان «آسایشگاه چشم و روح برای بهره‌مندی از زیبایی‌ها»، «قرار‌گاه پراکندن امید و نشاط در جامعه»، و «آوردگاه مبارزه با امواج تحریف و فتنه‌گری» از ابتدا جزو شاخصه‌های تحولی در رویکرد جدید بوده است. ‌تحول در رسانه ملی و به‌ویژه در تعامل با فضای مجازی و رسانه‌های جدید، تحولی همه‌جانبه و در محتوا و رویکردهاست. بدون نظر به محتوا و رویکرد در حوزه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی، چنین تحولی کلیشه‌ای و ناکارآمد خواهد بود. برهمین اساس، در راهبردهای کنونی رسانه ملی کوشش مجموعه سازمان صداوسیما بر دیدن همه امکانات و ظرفیت‌ها در داخل و بیرون سازمان و استفاده از آنها برای ارتقای تولید محتوای فاخر در رسانه ملی است. متناسب با این شرایط برای استقرار نظام جریان‌سازی به‌ویژه در حوزه فرهنگ و دین، استفاده هم‌افزا از ظرفیت محتوایی در بخش‌های صداوسیما، خبر، استان‌ها و فضای مجازی لازم است و در‌ این مسیر از رسانه‌های نوین و فناوری‌های جدید از‌جمله هوش مصنوعی و توسعه زیر‌ساخت‌های فنی نیز می‌توان بهره گرفت. 
در پایان تأکید می‌کنم رسانه ملی به‌دنبال دست‌یابی به هویت جهانی‌- امتی با تقویت هویت دینی و انقلابی و بازنمایی قدرت نرم ایران اسلامی با همه ظرفیت‌های موجود است که دانشکده دین و رسانه یکی از مهم‌ترین ظرفیت هاست. 

حکمرانی در فضای مجازی، بخشی از نیروی دفاعی کشور است 
اسفندیاری، رئیس دانشگاه صداوسیما در این مراسم بیان کرد: امروز همه ما با دغدغه‌های زیادی در فضای مجازی و محتواهای تولیدی در سکوهای تولید محتوا روبه‌رو هستیم که می‌توان این نگرانی‌ها و دغدغه‌ها را با مشارکت اساتید، فضلا و روحانیون حوزه‌های علمیه و کارشناسان دینی برطرف کرد. 
وی با اشاره به حوادث و اتفاقات گوناگونی که در‌حال حاضر توسط غرب و استکبار جهانی در منطقه و جهان به‌وقوع پیوسته است و مسأله روز کشورمان هم هست، گفت‌: این حوادث و نفوذ دشمنان، حساسیتی را ایجاد کرده است که بایستی بیشتر به موضوعاتی که در رسانه‌های نوین به آن پرداخته می‌شود توجه کنیم و باید حکمرانی درست و قدرتمندی در فضای مجازی داشته باشیم، چراکه حکمرانی ما بخشی از نیروی دفاعی ماست و اهمیتش به‌مثابه دفاع امنیتی و نظامی از ایران اسلامی است. ‌
وی افزود‌: ما در این مسیر نیاز به یک وفاق ملی داریم و در‌حال حاضر که دولت وفاق ملی کار خود را آغاز کرده، در سایه توجهات دولت وفاق ملی می‌توانیم کارهای مؤثرتری انجام بدهیم و لذا بایستی همه توان خود را به‌کار بگیریم و از منافع کشور پاسداری کنیم و در مقابل هجمه‌ها و عملیات رسانه‌ای دشمنان انقلاب اسلامی بایستیم و اگر غفلت کنیم با جنگ‌ سختی از سوی رسانه‌های معاند روبه‌رو خواهیم شد. 
رئیس دانشگاه صداوسیما با بیان این مطلب که در‌حال حاضر دشمنان ایران اسلامی با رسانه‌های خود در اندیشه القای این ذهنیت هستند که مردم کشورمان توان دفاع از کشور را ندارند، گفت‌: همایش دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین در واقع نشان داد که تمامی پیش‌بینی‌های دشمنان ما اشتباه بوده است و مردم ما را نشناخته‌اند. ‌
اسفندیاری همچنین با تأکید براینکه بایستی رسانه‌های نوین را جدی بگیریم و از منظر‌های مختلف آن را مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم گفت‌: اگر در مسیر شناخت رسانه‌های نوین و تحلیل آنها جدی نباشیم به مردم خیانت کرده‌ایم. 
وی در همین ارتباط گفت‌: متأسفانه الان قانون خاصی را برای کنترل دقیق سکوهای تولید محتوا به‌ویژه سکوهای خارجی در فضای مجازی نداریم و وقتی کار به دادگاه کشیده می‌شود دچار چالش می‌شویم و در‌حال حاضر هم در قبال پیام‌های غیرمسئولانه سکوهای خارجی در فضای مجازی با مشکل و دغدغه روبه‌رو هستیم و مسائل جدی است. 
رئیس دانشگاه صداوسیما با بیان این مطلب که پیام‌های غیر‌مسئولانه و سخیف و معاند سکوهای خارجی در فضای مجازی امروز نقاب از چهره کریه نظام سلطه و سازمان‌های بین‌المللی مدعی حقوق بشر برداشته است، افزود: ما نباید در برابر این همه هجمه رسانه‌ای دشمنان انقلاب اسلامی کوتاه بیائیم و قافله را رها کنیم و بایستی که با تمام توان از منافع ملی و هویت ایرانی اسلامی خود دفاع کنیم. 
اسفندیاری در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: امیدواریم که همایش دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین عرصه و زمینه‌ساز سیاست‌گذاری‌های جدی در رابطه با حقوق فرهنگی شهروندان و ملت ایران و نیز منافع ملی ما باشد. ‌
میان تیتر
اکبری، رئیس دانشکده دین و رسانه قم و دبیر همایش ملی دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین طی سخنانی با ارائه گزارشی از نحوه برپایی اولین همایش ملی دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین و اهداف آن گفت‌: رسانه از‌منظر دین و باورها و اعتقادات دینی برای ما بسیار مهم است و امروز مهم‌ترین عنصر در حوزه دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین، احترام به ارزش‌ها و مبانی دینی ما است. 
وی با برشمردن ویژگی‌های این همایش گفت‌: در‌خصوص برگزاری نخستین همایش دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین تلاش کردیم که با دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور ارتباط برقرار کنیم که در همین رابطه ۴۰ دانشگاه و مرکز علمی کشور در طول یک سال گذشته با ما همکاری کردند و ۳۳۶ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد که از بین این مقاله‌ها ۱۵۳ مقاله کامل، مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت هم ۴۱ مقاله برتر طی دو روز در دانشکده دین و رسانه قم و نیز در دانشگاه صداوسیما در تهران طی نشست‌های تخصصی با اساتید دانشگاه‌ها و کارشناسان رسانه و دین مورد ارزیابی نهایی قرار گرفت و مقاله‌های برتر انتخاب و معرفی شدند. ‌
رئیس دانشکده دین و رسانه قم همچنین تأکید کرد‌: در دو روز برپایی این همایش در قم و تهران نشست‌ها و میزگردهایی را هم با اندیشمندان و صاحبنظران در خصوص بررسی برنامه‌های سکوهای تولید محتوا در فضای مجازی و نیز برنامه‌های شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی صداوسیما داشتیم که بسیار مفید بود.
 
فراملی شدن رسانه‌ملی 

غلامرضا نوری، معاون فضای مجازی سازمان صداوسیما هم در ادامه مراسم اختتامیه نخستین همایش ملی دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین با قدردانی از عوامل دست‌اندرکار این همایش، به موضوع نظام متناسب با تولید محتوای سکوها در فضای مجازی پرداخت و گفت‌: این نظام به سه بخش تقسیم می‌شود؛ یک‌ بخش آن مربوط به مردم است که در‌حال حاضر بیش از ۴۰ میلیون کاربر ایرانی در فضای مجازی حضور دارند و بخشی هم مربوط به مدیران و مسئولان و فعالان ایران‌ در عرصه رسانه‌های فضای مجازی است و بخش دیگری هم مربوط به عالمان دینی و کارشناسان دینی و مذهبی است و ما در این مسیر بایستی حکمرانی متناسب با چالش‌ها و پدیده‌های جدی داشته باشیم و در‌حال حاضر ارکان قدرت در حکمرانی موجود در فضای مجازی، خود دچار چالش است. 
وی هم‌چنین با بیان این مطلب که فرهنگ در کشور ما دچار چالش است، افزود‌: در این عرصه ما در مقابله با بازیگران خارجی و بازیگران داخلی در عرصه فضای مجازی از نظر حکمرانی و از نظر مالکیت دچار چالش‌هایی هستیم چراکه امروز ابزار مهم در حکمرانی سکوها، مالکیت‌های آنها ست و همین امر موجب شده است که این سکوهای خارجی حالا فرامنطقه‌ای و جهانی شده‌اند و همین جهانی‌شدن سکوهای خارجی و همگرایی آنها باعث شده تا پابرجا بمانند و نمیرند. 
معاون فضای مجازی رسانه ملی همچنین خاطرنشان کرد: در کشورمان به‌دلیل حکومت دینی و استدلال‌های دینی و باورهای مذهبی و براساس قانون اساسی کشورمان، ما رسانه‌ای بنام‌ رسانه‌ملی داریم که مستقل از سیاست‌های رسانه‌های دیگر است و رسانه بلامنازع داخل ایران است. 
وی در همین ارتباط افزود: به‌همین خاطر و به‌طور مثال اگر بخواهم موردی را عنوان کنم‌، به مجموعه تلویزیونی طوبی اشاره می‌کنم که ۴۴ درصد مخاطب داشته و بیش از ۳۰ میلیون نفر این مجموعه را تماشا کردند که آمار خوبی است؛ کدام سکوی فضای مجازی می‌تواند این میزان مخاطب را جذب کند و اینکه ما سکوی تلوبیون را هم در صداوسیما داریم که در‌حال حاضر، چهل‌و‌چند میلیون مخاطب دارد و این موارد نشان از قدرت بزرگ صداوسیما در عرصه رسانه‌ای است و نشان می‌دهد که ما رسانه قدرتمندی هستیم. 
معاون رئیس رسانه ملی در فضای مجازی با بیان اینکه امروز هیمنه آن تمدن پوشالی غرب فرو ریخته است، گفت‌: امروز با توجه به فروپاشی نرم تمدن غرب، بایستی برای معماری یک نظام رسانه‌ای فراملی برای نظام جمهوری اسلامی ایران تلاش کنیم و این امر با پشتیبانی و کمک علمای قم، حضرت آیات، طلاب حوزه‌های علمیه، کارشناسان دینی و مذهبی و نیز با مشارکت و همکاری دانشکده دین و رسانه قم تحقق‌پذیر و شدنی است و این فراملی شدن صداوسیما یک فرصت طلایی برای ما هست که امیدواریم هرچه زودتر محقق شود. 

لزوم تنظیم‌گری دینی برای سکوهای فضای مجازی 

مقیسه، رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی(‌ساترا‌) در این مراسم با بیان این مطلب که رسانه‌های نوین روز به روز برتعدادشان اضافه می‌شود، گفت‌: ما بایستی در این مسیر راهبرد خودمان را از منظر دینی داشته باشیم و با نگاه دین و اسلام به این مقوله نگاه کرده و رسانه‌های نوین را به‌عنوان یک فرصت تلقی کنیم. 
رئیس ساترا با اشاره به ایجاد یک نقش تنظیم‌گر دینی در رابطه با فعالیت سکوها در فضای مجازی افزود‌: ما در این رابطه بایستی یک تنظیم‌گر دینی داشته باشیم و از او پاسخگویی بخواهیم و در واقع هر رسانه نوینی بایستی تنظیم‌گر دینی خودش را داشته باشد، بنابراین د‌ حال حاضر نیازمند به تنظیم‌گر دینی هستیم. 
مقیسه با بیان اینکه برای فعالیت یک رسانه نوین باید از قبل شناخت کافی از آن رسانه داشته باشیم گفت‌: حتما باید برای ورود یک رسانه جدید و فعالیت آن از قبل برای مردم فرهنگ‌سازی شود و مردم ما نسبت به آن سکو و رسانه شناخت کافی داشته باشند و این شناخت و آگاهی را ما بایستی قبلا برای مردم تبیین کنیم. 
رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی(‌ساترا‌) هم‌چنین افزود: با توجه به فراوانی ایجاد سکوها و رسانه‌ها در فضای مجازی که در‌حال حاضر به‌سرعت در‌حال افزایش است، باید در رابطه با این سکوهای جدید آگاهی لازم را داشته باشیم و در‌خصوص آنها به‌موقع تصمیم بگیریم و از منظرهای دینی باید سریع عمل کنیم تا در آینده دچار دغدغه و مشکلات نشویم. 

فرد، رسانه‌ای جهانی می‌شود 

حجت الاسلام والمسلمین حمید شهریاری دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی در آیین اختتامیه نخستین همایش ملی دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین با اشاره به اینکه سکوهای تولید محتوا برای تحول خود به‌سمت شبکه‌ای‌شدن گام برمی‌دارند، گفت‌: جامعه جدید جهان امروز، متشکل از‌ فرد رسانه‌ای متاثر از شبکه‌ها شده و هر فردی در لحظه می‌تواند تولید محتوا کرده و به شبکه متصل شود و این امر امروز در دنیا به حاکمان فشار آورده، چراکه ‌فرد رسانه‌های امروز مخاطبان بی‌شماری دارند و در‌واقع هر ‌فرد تبدیل به یک رسانه شده است. 
وی در‌همین ارتباط افزود: امروز در دنیای رسانه‌ها و فضای مجازی، انسان‌ها و جامعه در معرض تغییر و تحول هستند و در‌واقع حس رسانه‌ای در انسان‌ها شکل گرفته و همین موضوع حاکمان جهان را نگران کرده است. 
دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی هم‌چنین خاطرنشان کرد: برچسب دینی محتوایی دارد که امروز ما می‌توانیم از آن در برنامه‌سازی‌ها استفاده کنیم و محتواهایی بسیار ارزشمند و ماندگار را در رابطه با امامان معصوم و ائمه اطهار(‌ع) داریم که بسیار تأثیر‌گذارند که متأسفانه تاکنون درخصوص بهره‌‌گیری از آنها در تولید برنامه‌ها غفلت کرده‌ایم. 
حجت‌الاسلام حمید شهریاری با اشاره به مفهوم رسانه‌های نوین و با بیان اینکه تمرکز روی رسانه‌های امروز موجب تحولات جهانی آن شده است، گفت‌: یکی از موارد مهم تحول رسانه‌های نوین، شبکه‌شدن آن‌هاست که ابزار جدیدی برای تولید محتوای بیشتر است. 
وی افزود: رسانه نوین‌ای تحول‌گرا می‌شود که شبکه‌ای شده باشد و از طرفی هم مفهوم‌ فرد-رسانه‌ای هم موجب تحول شده است. 
دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه همه رسانه‌ها، اعم از رسانه‌های سنتی، رسانه‌های نوین و صداوسیما در زمره رسانه‌های متصدی و مسئول هستند گفت‌: امروز جهاد کبیر یعنی جهاد تبیین را در امر رسانه داریم؛ در واقع جهاد اکبر و جهاد اصغر در ذیل جهاد کبیر هستند و جهاد کبیر نیاز به رسانه دارد و در این راستا روحانیون، طلاب حوزه‌های علمیه، کارشناسان مذهبی، اساتید دانشگاه‌ها، و همه آنهایی که تریبون دارند و همچنین مسئولان کشور بایستی در مسیر جهاد کبیر حرکت کنند. 

در پایان آیین اختتامیه نخستین همایش ملی دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین در دانشگاه صداوسیما، با اهدای تندیس همایش و لوح تقدیر به مقالات برتر این همایش از برگزیدگان آن قدردانی به‌عمل آمد. گفتنی است که نخستین همایش ملی دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۲۴ و ۲۵ مهرماه به‌ترتیب در دانشکده دین و رسانه در قم و دانشگاه صداوسیما در جام‌جم برگزار شد و شرکت‌کنندگان و صاحب‌نظران رسانه و دین، پیرامون فعالیت رسانه‌های نوین در فضای مجازی و لزوم بهره‌‌گیری از پیوست‌های دینی با استناد به احادیث و روایات و آیات قرآن در تولید محتواهای سکوها و رسانه‌های نوین در فضای مجازی، مورد بحث‌و‌بررسی قرار گرفت و برگزیدگان مقالات برتر این همایش هم به ارائه مقاله خود پرداختند. 

برگزیدگان اولین همایش ملی دین ، فرهنگ و رسانه های نوین بشرح ذیل است:  

اهدا تندیس و لوح تقدیر 

۱-  دکتر رضا جعفری ، مقاله  ( تاملی در باب هوش مصنوعی و ارتقای قضاوت اخلاقی ) 
۲- دکتر اعظم راو دراد 
۳- زهرا مجدی زاده 
مقاله مشترک‌ ( تطورات معنایی مفهوم کودکی در صفحات کودک‌با تاکید بر نمایش کودکان در صفحات کودک محور اینستاگرام ) 
۴- دکتر راضیه مهرابی کوشکی ، مقاله  ( رسانه های نوین و عاملیت معرفتی: بررسی تاثیر هوش مصنوعی برعاملیت سیاسی اجتماعی در بستر شبکه‌های اجتماعی ) 

برگزیدگان‌ شایسته تقدیر 

۱- دکتر ابوالفضل توسلی زاده 
۲- دکتر سید مهدی سجادی 
مقاله ( تربیت رسانه ای یا رسانه تربیتی : چالش گفتمانی سیاست گذاری در نظام تربیتی ایران ) 

شایسته تقدیر در موضوع فیلم جستار 

۱- سجاد معینی نجف آبادی 
۲- محمد مهدی تقی پور بروجنی 
(فیلم جستار ، رسانه های نوین) 

اهدای تندیس همایش 

۱- دکتر محسن کرمی ( دبیر علمی همایش ) 
۲- دکتر عیسی زارعی ( دبیر علمی همایش ) 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها