مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی:

واگذاری سرخابی ها منتفی شد

کروز، پشت چراغ قرمز شورای رقابت

واگذاری مدیریت ایران‌خودرو در دو ماه گذشته حواشی زیادی داشته و کارشناسان و فعالان صنعت خودرو انتقاد داشتند که چرا دولت با داشتن ۵.۷۱درصد از سهام ایران‌خودرو، مدیریت این خودروساز بزرگ کشور در جاده مخصوص تهران- کرج را تعیین می‌کند.
واگذاری مدیریت ایران‌خودرو در دو ماه گذشته حواشی زیادی داشته و کارشناسان و فعالان صنعت خودرو انتقاد داشتند که چرا دولت با داشتن ۵.۷۱درصد از سهام ایران‌خودرو، مدیریت این خودروساز بزرگ کشور در جاده مخصوص تهران- کرج را تعیین می‌کند.
کد خبر: ۱۴۹۳۳۶۷
نویسنده محسن نظری - گروه اقتصاد 
 
با این‌حال، ایران‌خودرو هفتم بهمن امسال در سامانه کدال اطلاعیه‌ای مبنی بر برگزاری مجمع‌عمومی عادی به‌طور فوق‌‌العاده در تاریخ ۱۷بهمن۱۴۰۳با دستور جلسه انتخاب اعضای هیأت‌مدیره منتشرکرد. درحالی که برگزاری این مجمع در ۱۷بهمن با ابهام همراه شد اما با حواشی بسیار زیادی برگزار و بانقض رأی شورای رقابت، هیأت‌مدیره ایران‌خودرو به کروزرسید.با این‌حال، براساس رأی مقام قضایی، شرکت کروز و زیرمجموعه‌هایش حق رأی درمجمع ایران‌خودرو را نداشتند و باوجود انتشار اطلاعیه این شرکت در سامانه کدال (درساعت۱۶روز۱۷بهمن‌ماه) مبنی بر موکول‌شدن برگزاری مجمع به زمان دیگر برای حل ابهامات ناشی از نامه مراجع قضایی، سهامداران به‌صورت یکجانبه و بدون حضور نمایندگان بخش دولتی هیأت‌مدیره ایران‌خودرو به برگزاری مجمع اقدام کردند.مجمع‌عمومی عادی صاحبان سهام ایران‌خودرو عصر آن‌روز با حضور ۴۳ درصد ازسهامداران دارای حق رأی رسمیت یافت و پس از هشت ساعت جلسه پرحاشیه، اعضای جدید هیأت‌مدیره معرفی شدند که سه کرسی ازهیأت‌مدیره ایران‌خودرو به شرکت‌های زیرمجموعه کروز رسید که قدرت تعیین مدیرعامل را داشتند.دراین مجمع،صبا انرژی(سهامی خاص)، شرکت سرمایه‌گذاری گنجینه ایرانیان(سهامی عام)، شرکت بهینه‌ساز بهمن (سهامی خاص)، شرکت اعتبارآفرین (سهامی عام)،شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران(سهامی خاص) به‌عنوان اعضای اصلی هیأت‌مدیره جدید معرفی شدند. هیأت‌مدیره جدید ایران‌خودرو در اقدام دیگری بدون توجه به رأی هیأت تجدیدنظر شورای رقابت، اقدام به تعیین مدیرعامل جدید کردند. 
   
رأی هیأت تجدیدنظر شورای رقابت علیه کروز
حالا هیأت تجدیدنظر شورای رقابت روز گذشته رأی خود را اعلام کرد.این هیأت رأی قبلی شورای رقابت در اسفندماه ۱۴۰۱ را تأیید و ابرام کرد که در خصوص غیرقانونی بودن حضور کروز درهیأت‌مدیره ایران‌خودرو،رویه ضدرقابتی تشخیص داده شد و این رأی قطعی و لازم‌الاجرا اعلام شده است.براساس تصمیم هیأت تجدیدنظر شورای رقابت، باتوجه به دسترسی نامحدودکروزبه اطلاعات ایران‌خودرو، امکان حضوراعضای هیأت‌مدیره درکلیه معاونت‌ها ودسترسی به همه گزارش‌ها،اطلاع و اشراف نسبت به تصمیمات محرمانه و بلندمدت شرکت، اشراف ومدیریت کمیته حسابرسی شرکت ودسترسی نامحدود به کلیه مسائل مالی شرکت، دخالت درانتصابات درسطوح مدیریتی شرکت ایران‌خودرو و شرکت‌های تابعه، ایجاد تفاوت و شکل و محتوای قراردادهای منعقده بین ایران‌خودرو و کروز در مقایسه با سایر قطعه‌سازان، تلاش و بهره‌گیری ازحضور درهیأت‌مدیره به‌منظور حذف قطعه‌سازان رقیب کروزوایجاد انحصاردر تولید قطعات برای این شرکت و تعیین قیمت‌گذاری قطعات خودرو و تحمیل هزینه بیشتربه ایران‌خودرو که باعث افزایش قیمت تمام‌شده محصولات ایران‌خودرو و اضرار عمومی به مردم و جامعه، تسلط اقتصادی از طریق شرکت‌های مورد شکایت، موجب اخلال در رقابت تشخیص داده شد. 
   
مجمع ایران‌خودرو قانونی بود؟
ولی‌ا... جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار درخصوص ابلاغ رأی هیأت تجدیدنظرشورای رقابت در مورد کروز، به خبرنگار جام‌جم گفت: مجمع فوق‌‌العاده ایران‌خودرو که چهارشنبه ۱۷ بهمن برگزار شد از نظر سازمان بورس قانونی است. در صورتی که صحت نامه درست باشد، تصمیم نهایی بر‌عهده هیأت‌مدیره ایران‌خودرو است و بررسی ابلاغیه هیأت تجدیدنظر شورای رقابت مبنی بر عدم اهلیت شرکت کروز و غیرقانونی بودن حضور شرکت کروز در هیأت‌مدیره ایران‌خودرو در حیطه کار سازمان بورس نیست. وی بیان کرد: هیأت‌مدیره ایران‌خودرو باید برای صلاحیت کروز و واگذاری یک صندلی دیگر از هیأت‌مدیره ایران‌خودرو به کروز تصمیم بگیرند. در صورتی که شرکت ایران‌خودرو یک نهاد مالی بود، سازمان بورس موظف بود به این موضوع ورود کند اما با توجه به این‌که ایران‌خودرو یک شرکت تولیدی است، تصمیم‌گیری در خصوص اهلیت کروز برای تصدی صندلی مدیریت در حیطه وظایف نظارتی سازمان بورس نیست و این سازمان صرفا بر نحوه و سازوکار برگزاری مجمع از نظر قانونی دخالت می‌کند. 
   
کروز: سهمی در ایران‌خودرو نداریم
شرکت کروز پس ازاعلام رأی هیأت تجدیدنظر شورای رقابت دراطلاعیه‌ای اعلام کرد:همان‌گونه که درصدور رأی ۳۰۵هیأت تجدیدنظر شورای رقابت ملاحظه می‌شود، شرکت صنایع تولیدی کروز وشرکت ایران‌خودرو تنهاطرفین این دعوی هستند ونه شرکت یا شرکت‌های ثالث دیگر و شرکت صنایع تولیدی کروز هیچ میزان سهام و عضو هیأت مدیره‌ای در شرکت ایران‌خودرو ندارد و این رأی اصلا قابلیت اجرایی ندارد، زیرا شرکت کروز طبق اصل استقلال شخصیت حقوقی شرکت‌ها از سهامدارانش، نمی‌تواند تکلیفی به ثالث یا ثالثین داشته باشد و لذا این رأی به‌دلیل عدم امکان قابلیت اجرا، تکلیف مالایطاق محسوب می‌شود. 

احتمال برگزاری دوباره مجمع ایران خودرو
فتح‌ا...تاری، عضو هیات تجدیدنظر شورای رقابت در گفت‌وگو با«جام‌جم» در خصوص رای صادره این هیات در مورد شرکت کروز، اظهار کرد: هیات تجدیدنظر۷عضو دارد و درجلسه‌ای که تشکیل شد اکثریت (۴ نفر) با این رای موافق بودند و رای با اکثریت است. این رای باید در مدت ۱۰روز بعد اعلام می‌شد که روزگذشته به صورت قانونی منتشر شد.وی با تاکید بر این‌که شرکت کروز سهامدار ایران خودرو نیست و سهامی ندارد، افزود: حدود دو سال پیش آقای خطیبی مدیرعامل وقت ایران خودرو از حضور کروز و زیرمجموعه‌اش در هیات مدیره ایران خودرو و سهامداری به شورای رقابت شکایت کرد و این شورا رای داد که کروز سهامش را واگذار کند. عضو هیات تجدیدنظر شورای رقابت تاکید کرد: شما ممکن است سهام شرکتی را به اسم کروز داشته باشید، حالا اگر کروز سهامدار شرکتی است که شما هم سهام آن را دارید، آیا این به معنی این است که کروز سهامدار این شرکت‌هاست که شما سهام آن را دارید؟ مشخص است که این‌طور نیست. تا امروز حکم به صورت قانونی ابلاغ نشده بود و حکمی هم که قبلا منتشر شده بود از مجاری قانونی نبود. مشخص هم نیست چه افرادی و با چه مجوزی اقدام به انتشار این حکم غیر‌قانونی کرده‌اند. 
به گفته وی، در شرایط فعلی احتمال برگزاری دوباره مجمع ایران خودرو وجود دارد و ذی‌نفعان دوباره به بررسی کرسی‌ها می‌پردازند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها