حجتالاسلام محمدعلی رحمانی از چهرههای فعال در دوران دفاعمقدس و نماینده سابق مقام معظم رهبری در نیروی انتظامی و عضو دفتر مقام معظم رهبری در گفتوگو با جامجم با اشاره به اینکه امام (ره) بر اهمیت وحدت، همبستگی و مقابله با نفوذ اندیشههای بیگانه تأکید داشتند گفت: امام (ره) در احیای ارزشهای متعالی اسلام و انقلاب اسلامی نقشی ویژه و بیبدیل داشتند که موجب جذب حداکثری راه انقلاب در ایران و جهان شد.
وی بر این باور است که نگاهی به پیشینه فعالیتهای امام خمینی (ره) و تشکیل نهضت مقاومت، سبب میشود تا درک بیشتری از ارزشهای متعالی اسلام و انقلاب اسلامی داشت و نقش امام (ره) را در احیای این ارزشها دریافت.
آنچه در پی میآید حاصل این گفتوگوست:
** با توجه به تحولات اخیر در منطقه، پیشینه فعالیتهای امام خمینی (ره) و تشکیل نهضت مقاومت، چگونه میتوان مفهوم مقاومت را در اندیشه سیاسی ایشان تبیین کرد؟
امام خمینی (ره) از آغاز نهضت، با ارسال پیامهای روشنگرانه به علما، بزرگان، دانشمندان، سیاستمداران، دانشجویان و دانشگاهیان، نهضتی را پایهریزی کردند که هدف آن احیای ارزشهای متعالی اسلام بود.
ایشان با تأکید بر ارزشهایی مانند عبودیت، زهد، شجاعت، ایثارگری و فداکاری، توانستند الگویی کامل از مقاومت و ایستادگی در برابر انحرافات فکری و قدرتهای مادی زمان خود ارائه دهند.
همین امر اساس حرکت این پیشوای بزرگ و این رهبر عظیمالشأن انقلاب برای احیاء ارزشهای اسلامی – ایرانی در کشور بود. وجود مبارک امام امت در واقع آنچه را که از متن معارف غنی اسلام و تشیع حاصل میشد، به شکل منش و روش متجلی میساخت.
وقتی این موارد را در ایشان، چه از نظر فقاهت، چه از نظر منش و روش، مورد بررسی قرار میدهیم، درمییابیم که امام خودشان معلم اخلاق و استاد تهذیب نفس بودند. مشی و مرام ایشان قبل از اینکه اظهار کنند، در عمل و رفتارشان آشکار بود. در واقع رهبر کبیر انقلاب اسلامی خودشان مصداق عینی همان ارزشها بودند.
ارزشهایی چون عبودیت و تعبد و خدا محوری، زهد و پارسایی، شجاعت و مجاهدت در راه خدا، ایثارگری و فداکاری برای حفظ و احیای ارزشهای اجتماعی و عمومی. همه این ارزشها در وجود امام به وضوح دیده میشد و ایشان نه تنها در گفتار، بلکه در کردار و رفتار نیز الگویی کامل برای امت بودند.
** در مورد این عناصر اعتقادی که ارزشهای اسلامی و ایرانی را شامل میشدند توضیحی میدهید؟
میدانیم که بسیاری از ارزشهای متعالی اسلام و انقلاب در سایه شکلگیری انقلاب اسلامی مجددا احیا شد. این ارزشها که عبارتند از مجموعهای از عناصر اعتقادی و عملی که انگیزه و علت رفتار فرد و جامعه را به سمت و سویی خاص شکل داده و هدایت میکنند.
در سایه ارج نهادن به ارزشها و محوریت دادن به آن است که سعادت و تکامل لازم و رستگاری به دست میآید. امام خمینی (ره) نه تنها یک فقیه و عالم دینی، بلکه با نگاه تیزبین و هوشمندش، تمامی زوایای جامعه از جمله حکومت، مجلس، حوزههای علمیه، دانشگاهها، صنعت، اقتصاد و ادبیات را زیر نظر داشت و به صورت مسئولانه و فعالانه به تحولات جامعه پاسخ میداد.
در عین حال حضرت امام (ره) با خصوصیاتی که اجمالا اشاره کردم در زمره عالمان و فقهایی نبودند که فقط زندگیشان را به مسائل مذهبی متعارف در جامعه اختصاص دهند.
کتاب «کشف الاسرار» ایشان که در دوران قدرت رضاخان نوشته شد، نمونهای از این روشنگریها بود که تأثیر عمیقی بر جامعه آن زمان گذاشت.
شاید نقل این اسم و این مطلب برای عدهای سنگین باشد.
مرحوم داریوش فروهر در یکی از مصاحبهها در مورد این کتاب گفت: «من در اصفهان دانشجوی دانشگاه بودم، اما وقتی کتاب کشفالاسرار به دستمان رسید، ما و اساتیدمان و بسیاری دیگر، تحت تأثیر آن قرار گرفتیم. آیا در جامعه روحانیت، چنین افراد شاخص، فهمیده، هوشمند، متفکر و جامعی وجود دارند که همه این ابعاد را در نظر بگیرند و سپس چنین کتابی بنویسند؟ اگرچه دانشجو بودیم و چیزی را مانند این ندیده بودیم.»
حضرت آیتا... العظمی خمینی در آن زمان، یعنی در سالهای ۱۳۲۰ و ۱۳۲۱ به عنوان یکی از اساتید برجسته به شمار میرفتند و مشخص است که این موضوع از قبل برنامهریزی شده بود که ایشان کتاب کشفالاسرار خود را در همان دوران حکومت ستمشاهی رضاخان بنویسند.
دورانی که رضاخان مأموریت داشت فرهنگ و هویت این سرزمین را نابود کند.
غرب تلاش کرد تا غربگرایی را در ایران، به پیروی از رفیقش آتاتورک تجدید و احیاء کند. بنابراین، وقتی ما در آن زمان، چنین صلابت، شهامت، مقاومت، راهنمایی و روحیه روشنگری را در شخصیت امام خمینی دیدیم، به طور خود جوش گرد هم آمدیم. آن روزها دستگاه زیراکس نبود و با استفاده از کاربن، کتاب کشفالاسرار را بازنویسی میکردیم. چندین نفر دور هم مینشستیم و این کتاب را به طور کامل با کاربن دوباره نوشته و سپس منتشر میکردیم، بدون اینکه ایشان را از نزدیک دیده باشیم یا بشناسیم.
اما ایشان همانطور که گفتم، در یک کلام، همهجا حاضر بودند و بهصورت مسئولانه و فعالانه به وقایع واکنش نشان میدادند. در واقع، حضورشان در صحنه کشور، اسلام و مکتب، یک مفهوم عینی و کامل داشت. با اینکه در آن زمان، کمتر کسی جرأت بیان چنین مسائلی را داشت، اما ایشان بدون ترس از گذشته و با آگاهی کامل، این مسیر را ادامه دادند.
در سال ۱۳۲۲، یعنی زمانی که متفقین به ایران آمدند و منجر به فرار رضاشاه شد، شاهد این وقایع بودم. آقای فروهر میگوید: «ما این مسائل را تنها از طریق حضور در متن جامعه و توجه به زوایای مختلف جامعه ایران درک میکردیم.» آن روزها، با خواندن و انتشار کتاب کشفالاسرار متوجه عمق اندیشههای امام شدیم و بعدها دیدیم که حضرت امام، پس از انقلاب و نهضت سال ۴۲ و پس از رحلت آیتا... العظمی بروجردی، زمینه فعالیتهای خود را گسترش دادند. به قول ایشان، آنچه در درون خود داشتند را به عینیت تبدیل کردند.
یعنی اگر به ایشان میگفتند «مجاهد»، واقعا مجاهد بودند و اگر میگفتند «مقاوم»، بیشک مقاومترین شخصیت بودند. ایشان خود را برای هر حادثهای آماده کرده بودند.
در سال ۴۲، وقتی تهدید شدند، با شجاعت گفتند: «سینه خمینی برای گلولههای شما باز است.» این جمله نشاندهنده روحیه مقاومت و ایستادگی ایشان در برابر ظلم و ستم بود.
** با این تفاسیر شما معتقدید که انقلاب اسلامی، تحولی ارزشنهاد در کشور بود؟
حضرت امام(ره)، بیش از آنکه به عنوان رهبر یک انقلاب اسلامی و دینی شناخته شوند، یک انقلاب ارزشی را در نهاد جامعه به راه انداختند.
مثلا در همین کتاب کشفالاسرار میبینید که مفاهیمی چون استقلال، حرمت یک ملت، آزادی، خداپرستی، خدا محوری، پرهیز از مفاسد اجتماعی، نفی سلطه اجانب و دفاع از حقوق مظلومان مطرح شدهاند. اینها مفاهیمی هستند که ماهیتا ارزشیاند و پایههای یک جامعهی سالم و آزاد را تشکیل میدهند.
لذا امام رحمتا... علیه، از پانزده خرداد سال ۴۲ تا بهمن ۵۷ که ذکر این سالها سخت است، با مطرح کردن این مفاهیم، تأثیری عمیق بر جامعه گذاشتند. ایشان عالمی بودند که به آنچه میگفتند، ایمان داشتند. همانطور که شهید آیتا... مرتضی مطهری فرمودند، امام هم به خدا و هم به مردم ایمان داشتند. به همین دلیل است که میبینیم این مجاهدت و ورود ایشان به عرصه نهضت، حمایت بیچون و چرای ملت را به همراه داشت.
ایشان با شجاعت و ایستادگی، وارد گود مبارزه شدند و با تکیه بر ایمان به خدا و اعتماد به مردم، نهضتی را رهبری کردند که نه تنها یک انقلاب سیاسی، بلکه یک تحول ارزشی و فرهنگی در جامعه ایجاد کرد. این ویژگیهایی بود که ایشان را به چهرهای بیبدیل و الگویی ماندگار در تاریخ ایران تبدیل کرد.
** چرا در آن سالها همه اقشار مردم و حتی اقلیتهای دینی با حضرت امام (ره) همراه شدند؟
همین ارزشها و ارزشخواهیها پاسخ ملت به نهضت و دعوت امام را شکل دادند. زیرا این نهضت بر مبنای کمالطلبی استوار بود و مردم به آن پاسخ مثبت دادند.
مقاومت و مجاهدت امام تا مرز شهادت، که بارها مورد تهدید قرار گرفت و مشقات فراوانی را تحمل کرد، نمونهای از این ایستادگی بود.
امام(ره) سختیهای زیادی را از جمله تبعید در ترکیه و عراق تحمل کردند. زمانی که در محضر ایشان در عراق بودیم، رنجهایی را که متحمل شدند را شاهد بودیم. این رنجها و مجاهدتها باعث اقبال مردمی شد.
پیروزی انقلاب اسلامی در بیست و دوم بهمن، نتیجه رهبری صحیح و تلاشهای مستمر و پذیرش این راه پرخطر و دشوار از سوی همه طبقات جامعه ایرانی بود.
همه طبقات جامعه، از حوزههای علمیه تا دانشگاهها، از جوامع روشنفکری تا فرق مختلف مذهبی، شامل شیعه و سنی و حتی هموطنانی که پیرو ادیان الهی دیگر مانند ارامنه، یهودیان و زرتشتیان بودند، همه در این نهضت مشارکت داشتند. این افراد، گرچه از نظر تعداد در اقلیت بودند، اما در کنار مسلمانان ایستادند.
از سال 42، زمانی که مردم به ویژه مردم متدین و مسلمان ایران وجود چنین رهبری را درک کردند، دیدند امام(ره) احیاگر ارزشها و در پی تکامل و سعادت ملت است، طبیعی بود که به او بپیوندند. بنابراین، در انقلاب شاهد بودیم که جامعه ایرانی، برای حفظ ارزشهای دینی، کرامت انسانی و دیگر اصولی که به آنها اشاره کردم، حاضر به فدا کردن جان خود شدند.
چه در زندانها، چه در تبعیدگاهها و چه در سختترین شرایطی که رژیم برای مردم ایجاد کرده بود، این روحیه فداکاری و مقاومت دیده میشود.
من به شخصه شاهد اعتصاب بازاریان در سراسر کشور بودم. افراد شاخصی که در میدان مبارزه بودند، مغازههای خود را تعطیل کردند و حتی کرکره مغازههای خود را پایین کشیدند.
این اقدامات تنها در بازار تهران نبود، بلکه در بازار مشهد، دیگر استانها و حتی شهرهای کوچک نیز اتفاق افتاد.
** شما از مقاومت صحبت کردید، اما چگونه مقاومت را وارد ادبیات انقلاب کردند؟
با شناخت تدریجی امام(ره) از سوی اقشار مختلف مردم، مبارزه برای پیروزی انقلاب به یک حرکت فراگیر مبدل شد که موجب جلب توجه همه به سخنان و رهنمودهای رهبر کبیر انقلاب نیز شد.
بنابراین ایشان عملا مقاومت و ایثار را به مردم آموختند. بر اساس همین آموزهها بود که مردم چگونه با مشت به جنگ تانک رفتند و در برابر سلاحهای مرگبار ایستادگی کردند.
همه اقشار جامعه، از زن و مرد، در این راه حضور داشتند. امروز بسیاری از افراد، به تعبیر امام، عهد و پیمان خود را با ایشان حفظ کردهاند.
زمانی که ایشان مسئولیت بسیج به من سپردند و حکم بسیج مستضعفین را دریافت کردم، امام تأکید کردند که بسیج باید به یک ارتش بیستمیلیونی تبدیل شود، زیرا کشوری که بیست میلیون جوان دارد، ده میلیون از آنها مردان و ده میلیون دیگر زنان هستند.
** آیا از ابتدای ظهور نهضت انقلاب اسلامی بانوان هم در این مبارزه حضور فعال داشتنند؟
البته زنان هم حضوری بسیار پررنگ در پیروزی انقلاب اسلامی داشتند.
امام با تأکید به من فرمودند که برخی در کشور فکر میکنند فقط مردان این انقلاب را به پیروزی رساندند، اما این درست نیست. اگر نقش زنان در این انقلاب بیشتر از مردان نباشد، قطعا کمتر نیست. چون این زنان بودند که صحنه را برای حضور مردان در مبارزه باز کردند.
ایشان تاکید کردند : اگر زنان در تظاهراتهای میلیونی، مانع از حضور پسر، پدر یا همسر خود میشدند و به آنها میگفتند در خانه بمانید و در برابر گلولههای رژیم ستمشاهی قرار نگیرید، رژیم میتوانست به حیات خود ادامه دهد و نهضت را سرکوب کند. اما زنان نقش اصلی را ایفا کردند.
درحقیقت انقلاب با حضور همهجانبه مردم به پیروزی رسیدند. اوج این نهضت را در راهپیماییهای تاسوعا و عاشورای سال 57 میبینیم. مردم با اخلاص و شجاعت کامل، امام (ره) را به عنوان یک مجاهد بزرگ و نماد مقاومت در ذهن خود داشتند و درس ایستادگی را از او آموخته بودند. این مقاومت در برابر قدرتهای استکباری و رژیم پهلوی، نتوانست مردم را از راه خود بازدارد و در نهایت، حق به پیروزی رسید.
در تمام این چهل و چند سال، دیدهایم که مناسبتهای مختلف حضور مردم تا چه اندازه مهم بوده است. این نشاندهنده اهمیتی است که این نوع تفکر به مشارکت مردم دارد. انتخابات شوراها، چه در شهرها و چه در روستاها، همه نشاندهنده این اهمیت است.
** به نظر میرسد همین رویکرد بنیانگذار انقلاب اسلامی موجب شد 8 سال دفاعمقدس و پیروزی مردم ایران در جبهه حق علیه باطل رقم بخورد.
دقیقا حضور مردم در صحنه و آثار آن، حتی پایان جنگ تحمیلی، همه و همه نتیجه مقاومت و ایستادگی رزمندگان کشورمان بود. بنابراین، رمز اصلی و اساسی موفقیت ما در همه عرصهها، حضور هماهنگ و مقاوم مردم در پیروی از رهبری بزرگشان بود.
در دفاع مقدس؛ زمانی که از همه قدرتها به دشمن ما کمک میکردند آرمان مقاومت بود که موجب ایستادگی مردم شد.
جلوهای باشکوهتر از حضور مردم، اداره نیازهای انسانی و تدارکاتی در طول سالهای دفاعمقدس در برابر متجاوزین بود. آیا این مقاومت نیست؟ در این صحنههای با عظمت، سراسر فداکاری و از خودگذشتگی، حماسیترین جلوههای شعور یک ملت در دفاع از تمامیت و ارزشهای انقلابی نمایان شد. این مقاومت در رویکردهای رهبری امام امت و پس از ایشان، رهبری رهبر معظم انقلابمان، حضرت آیتا... خامنهای (مدظلهالعالی)، ادامه یافته است.
اکنون حتی یک ذره از خاک کشورمان از دست نرفته است و هیچ لطمهای به تمامیت ارضی یا ارزشهای متعالی که مورد نظر امام، وارد نشده است.
** چگونه اندیشه مقاومت امام خمینی (ره) بر شکلگیری نهضتهای مقاومت در جهان تأثیر گذاشت؟
انقلاب اسلامی ایران با پیروزی در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷، نه تنها تحولی در ایران ایجاد کرد، بلکه الهامبخش نهضتهای مقاومت در سراسر جهان شد.
امام خمینی (ره) با تأکید بر ارزشهایی مانند استقلال، آزادی، خداپرستی، نفی سلطه اجانب و دفاع از حقوق مظلومان، توانستند الگویی برای ملتهای تحت ستم ارائه دهند.
این اندیشهها در شکلگیری گروههایی مانند حزبا... لبنان و نهضتهای مقاومت در فلسطین، عراق، سوریه و یمن تأثیرگذار بود.
ایشان در همان ابتدا به این نکته اشاره کردند که انقلاب اسلامی ایران، محدود به مرزهای ایران نیست. برخی تصور کردند که ما میخواهیم انقلاب را با توپ و تانک و سلاح صادر کنیم اما این تصور اشتباه بود.
** یعنی این دو مفهوم آزادی و خودکفایی باعث شد نهضتهای مقاومت در سراسر دنیا شکل بگیرند؟
کافی است به نحوه شکلگیری حزبا... لبنان و نهضتهای فلسطینی برای مبارزه در برابر اسرائیل توجه کنید تا متوجه این امر شوید.
در نبرد غزه شاهد بودیم که آمریکا و اسرائیل جنایتکار با بمبهای آتشزا و سلاحهای مخرب پیشرفته، به غزه حمله کردند و آن را ویران ساختند . اما امروز شاهدیم که ملت مقاوم غزه، موجب شکست رژیم صهیونیستی و حامیان آنها در این نبرد شد و آنها را به پای تبادل اسرا را کشاند.
در این نبرد، دشمن، با وجود تمام هزینههای سنگین و تخریبهای گستردهاش، نتوانست به اهدافش برسد.
دشمن هر روز به مردم خود بشارت میداد که غزه را با خاک یکسان کرده و دیگر هیچ انسانی در آنجا باقی نمانده است. آنها ادعا میکردند که با زور، همه اسرا را آزاد خواهند کرد. اما در نهایت، دیدیم که چگونه زانو زدند و آتشبس را پذیرفتند. یکی از نتایج این آتشبس، آزادی اسرای آنها در مقابل، تعدادی از دلیرمردان فلسطینی بود که در زندانهای اسرائیل به سر میبردند.
اینها همه محصول مقاومت و ایستادگی که نتیجه حمایت از انقلاب و ارزشهای آن است.
** انقلاب اسلامی آیا توانسته در نوع تفکر کشورهای غیر اسلامی نیز موثر باشد؟
البته حرفها فقط درباره لبنان، فلسطین و یمن نیست. انقلاب اسلامی پس از پیروزی در ۲۲ بهمن، سرآغاز گسترش اندیشههای انقلابی و اسلامی نهضت امام خمینی در سراسر جهان بود.
حمایت از انقلاب سلامی و پیروی از رویکرد امام خمینی (ره) تنها منحصر به کشورهای خاورمیانه نبود.
امام خمینی (ره) با مقاومت در برابر قدرتهای استکباری و ایستادگی در برابر رژیم پهلوی، نشان دادند که مقاومت و ایثارگری میتواند به پیروزی منجر شود. این روحیه مقاومت پس از انقلاب نه تنها در دفاعمقدس و بلکه برای مقابله با داعش و دیگر گروههای تروریستی ادامه یافت. امروز، هستههای مقاومت در سراسر جهان، الهامگرفته از اندیشه امام خمینی (ره)، به مبارزه با استعمار و ظلم ادامه میدهند.
این همراهی مختص به زمان حال نیست در همان روزهای اولیه شکلگیری نهضت امام خمینی (ره) در دفتر امام شاهد بودیم که چه تعداد نامه از آمریکا و دیگر کشورها میرسید. حتی برخی فرزندان خود را به نام امام نامگذاری کردند. بسیاری از مردم در سراسر جهان به اسلام گرایش پیدا کردند.
به همین دلیل، استعمارگران دست به کار شدند. آنها گروههایی مانند داعش را تربیت کردند و این خونخواران را به جان جهان اسلام انداختند تا افکار متحولشده ناشی از انقلاب اسلامی را تغییر دهند. آنها تلاش کردند تصویری خشونتآمیز از اسلام در جهان ایجاد کنند و انقلاب اسلامی ما را نیز در این قالب نشان دهند.
برای استعمارگران، قدرتگرفتن حزبا... لبنان و گسترش اندیشههای انقلابی و روشنگر امام خمینی در جهان اسلام بسیار سخت بود. این اندیشهها نهتنها تابناک و روشنگر بودند، بلکه ملتها را از چنگال استعمار و دستنشاندههای آنها نجات دادند. امروز شاهد رشد روزافزون این تفکر در جهان اسلام هستیم.
** چه درسهایی از مقاومت امام خمینی (ره) برای نهضتهای مقاومت در جهان قابل برداشت است؟
مهمترین درس از مقاومت امام خمینی (ره)، اهمیت وحدت و همبستگی میان مردم و رهبری است. امام با تکیه بر حمایت مردمی و حضور فعال تمامی اقشار جامعه، از جمله زنان، توانستند نهضت را به پیروزی برسانند. ایشان همواره بر حفظ ارزشهای اسلامی و مقابله با نفوذ اندیشههای بیگانه تأکید داشتند و هشدار میدادند که نفوذ فرصتطلبان و عناصر انحرافی میتواند به انقلاب لطمه بزند.
امروز، نهضتهای مقاومت در جهان نیز باید با حفظ وحدت و همبستگی، به مبارزه با استعمار و ظلم ادامه دهند. امام خمینی (ره) در وصیتنامه خود، منشور گسترش اندیشه آزادیخواهانه و استقلالطلبانه را ترسیم کردند و امیدواریم این راه در سراسر جهان ادامه یابد.
** در شرایط امروز چگونه میتوانیم راه امام را حفظ و ادامه دهیم؟
اگر کسی در موردی حتی در کشورمان خطایی را برخلاف راه امام و اهداف انقلاب انجام میدهد نباید آن را به حساب همه دلسوزان و پیروان راه ایشان بگذاریم.
یادمان باشد که امام (ره) به ما فرمودند که ما نگفته ایم کشور همهاش اسلامی شده است. به نظر شما چرا ایشان اینقدر تذکر میدادند؟
دلیل این امر این بود که مبادا خدای نخواسته انقلاب و ارزشهای آن به واسطه برخی از خطاهایی که صورت میگیرد به اعتقاد راسخ و سالم مردم کشور صدمه نزند و ایمان آنها را متزلزل کند.
ایشان تاکید داشتند که چیزی که بر همه ما لازم است این است حمایت از حضور همه مردم در صحنه است.
این وظیفه همه است چه دولتمردان و مسئولان و چه مردم. مردم کشورمان تا امروز چیزی را برای انقلاب کم نگذاشته اند و همه پشت انقلاب ایستادهاند.
شما جریان داعش حضورش در منطقه را به یاد بیاورید و اینکه آمریکا به دنبال این بود که خاورمیانه بزرگ را محقق کند اما به واسطه حضور سردار سلیمانیها و یارانش بود که آنها نتوانستند به اهداف خود دست یابند .
اینها سربازان کدام رهبر و تربیت یافتگان در کدام مکتب بودند؟
غیر از مکتب اسلام و نهضت امام خمینی و هزاران برادران دیگری که در ارتش، سپاه، بسیج خدمت میکردند.
شکلگیری ارتش بیست میلیونی چگونه بود. اینها فداکاری و ایثارگریها را که از امامشان آموخته بودند، تمام این مجاهدان در سراسر هشت سال دفاعمقدس در برابر متجاوزین و بعد از آن مقابله با داعش ایستادند و حماسیترین جلوههای حضور و خودگذشتگی را برای دفاع از ارزشها به نمایش گذاشتند. این تنها مقاومت نیست، آنچه امروز تحت هستههای مقاومتی در اثر اندیشه امام در بسیاری از کشورهای اسلامی و غیراسلامی شکل گرفته فراتر از مقاومت است و ایمان به پیروزی مسیر امام است.